Πίσω στη λίστα
S3.gy.digital%2fhealthyme%2fuploads%2fasset%2fdata%2f3026%2fkryologima 1920x420

Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για να προλάβουμε το κρυολόγημα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

    Το κρυολόγημα αποτελεί την πιο συχνή μορφή λοίμωξης του αναπνευστικού συστήματος. Το γεγονός αυτό καθιστά ιδιαίτερα σημαντική και την πρόληψή του, η οποία μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους.
    Ο φαρμακοποιός κ. Σπύρος Βανδώρος, μας μιλά συγκεκριμένα για τον ρόλο των βιταμινών και των ιχνοστοιχείων στη θωράκιση του οργανισμού, ώστε να φροντίσουμε να αποφύγουμε τις χειμωνιάτικες… περιπέτειες.

    Ένας τρόπος πρόληψης, ο οποίος πάντα συνιστάται από τους ειδικούς, είναι η προσεγμένη διατροφή, καθώς μέσω αυτής ενδυναμώνεται η άμυνα του οργανισμού. Πρέπει, λοιπόν, να φροντίσουμε να λαμβάνουμε μέσω αυτής τις απαραίτητες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που θα μας θωρακίσουν απέναντι στην απειλή του κρυολογήματος, σημειώνει ο κ. Βανδώρος.

    Λαμβάνοντας υπ’ όψιν, όμως, τους εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς ζωής μας και το φορτωμένο καθημερινό μας πρόγραμμα, είναι δεδομένο ότι η διατροφή μας δύσκολα είναι συνεχώς πλήρης σε επίπεδο βιταμινών, ιχνοστοιχείων και θρεπτικών συστατικών. Πέρα από την τροφή, λοιπόν, η άμυνα του οργανισμού μας μπορεί να ενδυναμωθεί και μέσω συμπληρωμάτων διατροφής, που έρχονται να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στα γεύματά μας. Ας δούμε ποιες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία μάς είναι απαραίτητα:

    Βιταμίνη C: Θεωρείται από τα βασικότερα θρεπτικά συστατικά για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού, καθώς συμβάλλει στον συντονισμό και στη σωστή απόκριση των κυττάρων του. Η βιταμίνη C δρα προληπτικά, αλλά και θεραπευτικά, καθώς σε περίπτωση που ο οργανισμός νοσήσει, μειώνει τη διάρκεια της νόσου και την ένταση των συμπτωμάτων (π.χ. συνάχι ή δακρυσμένα μάτια), δρώντας σαν φυσικό αντι-ισταμινικό.

    Τη βρίσκουμε σε υψηλή περιεκτικότητα στα εσπεριδοειδή, όπως το πορτοκάλι, το λεμόνι και το γκρέιπφρουτ, στις φράουλες, στο καρπούζι, αλλά και σε διάφορα λαχανικά, όπως το κουνουπίδι, το μπρόκολο και το σέλινο.

    Βιταμίνη D3: Συμβάλλει στην αποτελεσματική και ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, ενώ προστατεύει τον ανθρώπινο οργανισμό από καρδιοπάθειες και αυτοάνοσα νοσήματα. H D3 συμβάλλει στην αύξηση της εντερικής απορρόφησης και ακόλουθης χρήσης του ασβεστίου και του φωσφόρου, ενώ είναι ο εν γένει κύριος ρυθμιστής της ομοιόστασης του ασβεστίου στον οργανισμό. Με τον τρόπο αυτό, προστατεύει τα οστά από κατάγματα και από την οστεοπόρωση. Επιπλέον, προσφέρει στον οργανισμό ζωτικότητα και βελτιώνει τη διάθεση. Τροφές που την περιέχουν είναι ο τόνος, οι σαρδέλες, ο σολομός, το βοδινό συκώτι (ή και μοσχαρίσιο), το γάλα και το γιαούρτι που είναι εμπλουτισμένα με βιταμίνη D κ.λπ.

    • Βιταμίνη Α: Η βιταμίνη αυτή παίζει ρόλο-κλειδί στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, καθώς συμβάλλει στην ανάπτυξη και τη σωστή λειτουργία ορισμένων κυττάρων του. Ακόμα, διατηρεί τη φυσική άμυνα του οργανισμού, προστατεύοντας το βλεννογόνο των ματιών, των πνευμόνων, του εντέρου και των γεννητικών οργάνων, ο οποίος λειτουργεί σαν φραγμός ενάντια σε παθογόνους μικροοργανισμούς. Πηγές της βιταμίνης Α είναι κυρίως ζωικά τρόφιμα, όπως, τα αυγά, το συκώτι, τα εντόσθια, το μουρουνέλαιο, η εμπλουτισμένη μαργαρίνη, τα λιπαρά ψάρια, τα γαλακτοκομικά προϊόντα κ.λπ.

    • Β-γλυκάνη: Πρόκειται για μια διαλυτή ίνα, η οποία συμβάλλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού και παράλληλα μειώνει τη χοληστερόλη και τη γλυκόζη του αίματος. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε διαβητικούς, σε άτομα με υψηλή χοληστερόλη και σε ασθενείς με εξασθενημένο ανοσοποιητικό. Επίσης, η β-γλυκάνη εμφανίζει σημαντική αντιοξειδωτική δράση, προστατεύοντας τον οργανισμό από τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες, ενώ έχει και ηπατοπροστατευτική δράση. Διατροφικές πηγές της β-γλυκάνης είναι η βρώμη, το κριθάρι, τα μανιτάρια, τα δημητριακά ολικής άλεσης, οι χουρμάδες κ.λπ.

    • Ψευδάργυρος: Το ιχνοστοιχείο αυτό βοηθά στη σωστή λειτουργία των Τ-λεμφοκυττάρων, τα οποία επιτίθενται στους ιούς και στα παθογόνα βακτήρια. Επιπλέον, συμβάλλει στην προστασία από μολύνσεις, καθώς και στην επούλωση τραυμάτων. Προσφέρει μεγάλη προστασία ενάντια στο κρυολόγημα και τις ιώσεις, ενώ βοηθά και στην απομάκρυνση κάποιων τοξικών μετάλλων από το σώμα (π.χ. κάδμιο και μόλυβδος).  Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι το τυρί, τα γαλακτοκομικά, τα οστρακοειδή, οι σαρδέλες, το κόκκινο κρέας, το κοτόπουλο, το αβγό, αλλά και κάποια φυτικά τρόφιμα, όπως οι ξηροί καρποί, τα όσπρια και τα δημητριακά ολικής άλεσης. 

    • Εχινάκεια: Πρόκειται για ένα βότανο με αντιβιοτικές, αντιβακτηριακές, αντιικές, αντιφλεγμονώδεις και ανοσοδιεγερτικές ιδιότητες. Οι θεραπευτικές του ιδιότητες συνδέονται με την αντιμετώπιση του κοινού κρυολογήματος και των λοιμώξεων του ανώτερου αναπνευστικού, αποτελεί ένα φυσικό προϊόν με αποδεδειγμένη ανοσοδιεγερτική δράση.

    • Προβιοτικά: Η λήψη προβιοτικών βακτηρίων μπορεί να μας θωρακίσει έναντι της ανάπτυξης παθογόνων μικροοργανισμών, μέσω της ενίσχυσης των «φιλικών» πληθυσμών στο ανθρώπινο μικροβίωμα. Μέσω έκκρισης μεταβολιτών όπως το γαλακτικό οξύ, ανταγωνισμού για την πρόσδεση στους βλεννογόνους και ενίσχυση της κυτταρικής ανοσίας, τα προβιοτικά βακτήρια μάχονται για εμάς ενάντια σε μύκητες (καντιντιάσεις δέρματος, κολπικές κλπ), παθογόνα βακτήρια (εντεροπαθογόνα, ουροπαθογόνα κλπ) αλλά και ιούς. Ως ιδιαίτερα αποτελεσματικά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και ειδικότερα στην άμυνα έναντι των ιών του κοινού κρυολογήματος*, χαρακτηρίζονται τα προβιοτικά γαλακτικά βακτήρια L. plantarum HEAL9 και L. paracasei 8700:2. Τρόφιμα πλούσια σε προβιοτικά είναι το  γιαούρτι, το κεφίρ, το τουρσί, το ξινολάχανο και το ψωμί με προζύμι.

    • Σελήνιο: Από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά της φύσης, βοηθά στην προστασία των κυττάρων από την καταστροφική δράση των ελεύθερων ριζών, προστατεύοντας έτσι τον οργανισμό μας από την πρόωρη φθορά. Το σελήνιο το βρίσκουμε στα ψάρια και τα θαλασσινά, στα πουλερικά, στους ξηρούς καρπούς και στο ρύζι.

    *Μειωμένη συχνότητα και ένταση προσβολών από τους ιούς του κοινού κρυολογήματος.

     

    who is who

    Σπύρος Βανδώρος
    Φαρμακοποιός
    Μέλος ΔΣ ΠΡΟΣΥΦΑΠΕ