Πίσω στη λίστα
S3.gy.digital%2fhealthyme%2fuploads%2fasset%2fdata%2f2824%2fsosti paidiki diatrofi 1 1920x420

Σωστή παιδική διατροφή: Η βάση για έναν υγιή ενήλικα!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

    Αυτά που μαθαίνουμε να τρώμε ως παιδιά, είναι και εκείνα που καθορίζουν και τις διατροφικές επιλογές που κάνουμε ως ενήλικες. Έτσι, λοιπόν, μια υγιεινή παιδική διατροφή μπορεί να διασφαλίσει ότι το άτομο θα προσέξει τη διατροφή (άρα και την καλή του υγεία) μεγαλώνοντας. Η παιδίατρος κ. Κατσάρη Κυριακή, που εξειδικεύεται στην παιδική διατροφή, έρχεται να μας το επιβεβαιώσει μέσα από τις γνώσεις και την εμπειρία της.
    Όπως στους ενήλικες, έτσι και στα μικρά παιδιά είναι σημαντική η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων. Με αυτόν τον προγραμματισμό, πετυχαίνουμε να περιορίζουμε το αίσθημα της πείνας, καθώς έτσι διατηρούνται καλά επίπεδα ινσουλίνης και τροφοδοτούμε τον δραστήριο παιδικό οργανισμό με την ενέργεια που χρειάζεται, αποφεύγοντας παράλληλα την αφυδάτωση. Ωστόσο, αυτός ο προγραμματισμός διαφοροποιείται ανάλογα με το ηλικιακό εύρος, σύμφωνα με την ειδικό.
    Για τα βρέφη που θηλάζουν αποκλειστικά τους πρώτους 6 μήνες της ζωής, τα γεύματα καθορίζονται από το ίδιο το βρέφος. Στη συνέχεια, τα βρέφη συνεχίζουν να κάνουν τους θηλασμούς που επιθυμούν, ενώ σταδιακά προστίθεται το κύριο γεύμα και 2-3 ενδιάμεσα σνακ.

    Ανθυγιεινή παιδική διατροφή: Οι επιπτώσεις στην υγεία
    Είναι σημαντικό το παιδί να ακολουθήσει από νωρίς έναν υγιεινό τρόπο διατροφής, γιατί οι επιλογές που θα κάνει θα καθορίσουν και το κατά πόσον θα γίνει ένας υγιής και δραστήριος ενήλικας. Έτσι, συχνά γεύματα με junk food, που είναι πλούσια σε κορεσμένα λίπη και υδατάνθρακες, αλλά και ένα διαιτολόγιο φτωχό σε φρούτα και λαχανικά, θα οδηγήσουν το παιδί στο να γίνει υπέρβαρο, κάτι που συχνά οδηγεί σε παχυσαρκία και στην ενήλικη ζωή, σημειώνει η κ. Κατσάρη.
    Επιπλέον, χαμηλή έκθεση στον ήλιο, σε συνδυασμό με χαμηλή κατανάλωση γαλακτοκομικών, οδηγούν σε ανεπάρκεια βιταμίνης D και ασβεστίου. Αυτό μπορεί να προκαλέσει στην παιδική ηλικία ραχίτιδα ή οστεομαλακία, κακή οδοντική υγεία, ενώ στην ενήλικη ζωή μπορεί να οδηγήσει σε οστεοπόρωση.
    Ο σίδηρος είναι ένα ακόμα σημαντικό μέταλλο που χρειάζεται για την τροφοδοσία του κυττάρου με οξυγόνο. Έτσι, έλλειψη σιδήρου προκαλεί αναιμία, ενώ μια σοβαρή χρόνια σιδηροπενική αναιμία κατά την παιδική ηλικία μπορεί να οδηγήσει στην ενήλικη ζωή σε καρδιολογικά προβλήματα, προβλήματα στην εγκυμοσύνη, αναπτυξιακά προβλήματα και επιρρέπεια σε λοίμωξη.
    Η σιδηροπενική αναιμία είναι συχνή στην παιδική ηλικία για δυο λόγους. Η κατανάλωση τροφίμων που είναι καλές πηγές σιδήρου και με υψηλή βιοδιαθεσιμότητα (π.χ. μοσχάρι, κατσίκι, όσπρια, ξηροί καρποί, κακάο, ταχίνι, σπανάκι κ.λπ.) είναι συχνά χαμηλή στα παιδιά, ενώ ταυτόχρονα οι ανάγκες του αναπτυσσόμενου παιδικού οργανισμού είναι αυξημένες, τονίζει η ειδικός.
    Τέλος, ένα πολύ συχνό πρόβλημα υγείας που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ενήλικες, το οποίο συχνά διαμορφώνεται κατά την παιδική ηλικία, είναι η τερηδόνα των δοντιών. Συνήθειες, όπως το μέλι στην πιπίλα, το γάλα σε μπιμπερό που μένει στο στόμα του παιδιού που κοιμάται, αλλά και συχνά τσιμπολογήματα με σακχαρούχα τρόφιμα, σε συνδυασμό με αμέλεια στο βούρτσισμα και τη φθορίωση των δοντιών, οδηγούν σε τερηδόνα.

    Τροφές με… απαγορευτικό
    Υπάρχουν κάποια τρόφιμα που θα πρέπει ένα παιδί να αποφεύγει να καταναλώνει για λόγους ασφαλείας, αλλά και για τη διατήρηση της καλής του υγείας. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε ζάχαρη (αναψυκτικά, τυποποιημένα είδη), καθώς οδηγούν σε παχυσαρκία και τερηδόνα. Επιπλέον, αλάτι στα τρόφιμα θα πρέπει να προστίθεται πάντα με μέτρο μετά τα 2 έτη, ώστε να μην επιβαρύνεται το νεφρικό φορτίο και να προλαμβάνεται η αρτηριακή υπέρταση στην ενήλικη ζωή, τονίζει η κ. Κατσάρη.
    Ακόμα, οι ολόκληροι ξηροί καρποί και τα κολλώδη τρόφιμα (τσίχλες, καραμέλες, σταφίδες) θα πρέπει να καταναλώνονται μετά το 5ο έτος της ζωής, οπότε και έχει πλήρως αναπτυχθεί το σύστημα της κατάποσης.
    Πρέπει, τέλος, να γίνει σαφές ότι η κατανάλωση junk food θα πρέπει να περιορίζεται στο ελάχιστο και να γίνεται μόνο περιστασιακά, όπως σε κοινωνικές συναθροίσεις που ενδέχεται να μην υπάρχουν διαθέσιμες πιο υγιεινές επιλογές.

    Η μεγάλη σημασία ασβεστίου και βιταμινών
    Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε μια κοινωνία με πληθώρα και ποικιλία φρέσκων τροφίμων δεν κινδυνεύουν από αβιταμίνωση. Ωστόσο, είναι πολύ συνηθισμένο τα παιδιά να καταναλώνουν συγκεκριμένα τρόφιμα, να αποφεύγουν την ποικιλία και να οδηγούνται έτσι σε υποβιταμίνωση.
    Οι γονείς θα πρέπει να έχουν πάντα στο μυαλό τους πόσο σημαντική είναι η πρόσληψη ασβεστίου μέσω κατανάλωσης γαλακτοκομικών. Βέβαια, δεν είναι μόνο τα γαλακτοκομικά που προσφέρουν ασβέστιο, αλλά και άλλα τρόφιμα, όπως όσπρια (φασόλια, ρεβίθια), ξηροί καρποί (καρύδια, αμύγδαλα, κολοκυθόσποροι), φρούτα (σύκα, ακτινίδια) και λαχανικά (μπάμιες, αγκινάρες, ραδίκια), τονίζει η κ. Κατσάρη.
    Δεδομένου ότι η πρόσληψη ασβεστίου επηρεάζεται από τα επίπεδα βιταμίνης D, μιας ορμόνης που συνθέτει ο οργανισμός κυρίως από την έκθεση στον ήλιο και προσλαμβάνεται από λίγα τρόφιμα (λιπαρά ψάρια, αβγά, εμπλουτισμένο γάλα και δημητριακά πρωινού), θα πρέπει να φροντίζουμε και γι’ αυτήν.
    Σημαντικό είναι να διατηρούνται υψηλά και τα επίπεδα ριβοφλαβίνης (βιταμίνης Β2), η οποία βρίσκεται σε γάλα, αβγά, συκώτι, εμπλουτισμένο γάλα, δημητριακά και όσπρια, καθώς η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει άφθες στοματικής κοιλότητας και γλωσσίτιδες. Τέλος, να μην ξεχνάμε τον σημαντικό ρόλο της βιταμίνης C, η οποία κρύβεται σε εσπεριδοειδή, φρούτα, μπρόκολο, σκούρα φυλλώδη λαχανικά, κόκκινη πιπεριά, φράουλες και ακτινίδια, δρώντας σαν φυσικό αντιοξειδωτικό και συμβάλλοντας στην απορρόφηση του σιδήρου και στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, λέει η ειδικός.

    Άρνηση σε όσπρια και λαχανικά;
    Υπάρχει η λανθασμένη εντύπωση ότι τα όσπρια και τα λαχανικά είναι τροφές που αποφεύγουν τα παιδιά. Όμως τα παιδιά δεν έχουν φυσική αποστροφή σε κάτι που είναι νόστιμο, θρεπτικό και με ωραίο τρόπο παρουσιασμένο.
    «Από την εμπειρία μας, οι παιδίατροι βλέπουμε ότι τα παιδιά πολλές φορές χαίρονται και τρώνε παίζοντας με τα λαχανικά που είναι βρασμένα, κομμένα σε ωραία σχήματα, όπως τα καρότα που θυμίζουν πορτοκαλί μπάλες, τα στικ από αγγουράκια, και το μπρόκολο και κουνουπίδι που μοιάζουν με διασκεδαστικά μικρά δεντράκια», συμπληρώνει.
    Τα όσπρια, όταν ενταχθούν στην κατάλληλη ηλικία και είναι σερβιρισμένα με ωραίο τρόπο, δεν θα αργήσουν να μπουν στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιο του παιδιού. Επιπλέον, αν το παιδί βλέπει τους γονείς του να καταναλώνουν ένα τρόφιμο με ευχαρίστηση, είναι σίγουρο ότι θα τους μιμηθεί και θα μάθει να το απολαμβάνει κι αυτό από μικρή ηλικία.

    Το φαινόμενο νεοφοβίας
    Η νεοφοβική συμπεριφορά εμφανίζεται κατά το 1ο έτος ηλικίας ενός παιδιού και κορυφώνεται κατά το 2ο-6ο έτος, ενώ μειώνεται όσο το παιδί μεγαλώνει, σχολιάζει η κ. Κατσάρη. Η εικόνα ενός τροφίμου, η οσμή του, αλλά και οι προηγούμενες γευστικές εμπειρίες άλλων τροφίμων, παίζουν σημαντικό ρόλο στη νεοφοβία.
    Η συμπεριφορά των νηπίων απέναντι στο φαγητό είναι απρόσμενη. Τη μια μέρα μπορεί να τρώνε πολύ και την επόμενη λίγο. Ένα φαγητό που τους αρέσει και το καταναλώνουν με ευχαρίστηση, μπορεί να μην τους αρέσει την επόμενη μέρα. Τα νήπια χρειάζεται να δουν, να ακουμπήσουν, να μυρίσουν και να γευτούν ένα τρόφιμο περίπου 15-20 φορές, προτού το αποδεχθούν και το εντάξουν στο διαιτολόγιό τους.
    Προκειμένου να μειωθεί η νεοφοβία, καλό είναι το φαγητό να σερβίρεται με ωραίο και κάθε φορά καινούριο τρόπο, βάζοντας μάλιστα το παιδί να συμμετάσχει στη διαδικασία προετοιμασίας του, σημειώνει η ειδικός. Επιπλέον, σημαντικό είναι να μην πιέζουμε τα παιδιά να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο, γιατί αυτό μπορεί να ενισχύσει τη νεοφοβία.
    Σημαντικό είναι να τονιστεί ότι η οικογένεια αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα που επηρεάζει τις συνήθειες των παιδιών στο φαγητό. Τόσο οι γονείς, όσο και οι υπόλοιποι συγγενείς που συναναστρέφονται το παιδί (θείοι, γιαγιάδες, παππούδες), επηρεάζουν με τη συμπεριφορά τους τον τρόπο διατροφής του και αποτελούν παράδειγμα για τις διατροφικές συνήθειες που θα αποκτήσει.
    Άρα, γίνεται σαφές ότι ένα παιδί που έχει γαλουχηθεί σε ένα περιβάλλον από το οποίο απουσιάζουν ανθυγιεινά σνακ, όπως π.χ. σοκολάτα, γλυκά και γαριδάκια, θα απέχει και εκείνο από τέτοιες ανθυγιεινές συνήθειες.

    Το «κόλπο» των υγιεινών σνακ
    Όσο ένα παιδί μεγαλώνει, αρχίζει να κοινωνικοποιείται σε χώρους εκτός του σπιτιού του. Έτσι, γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τους γονείς να ελέγξουν τι τρόφιμα θα καταναλώσει. Πολλές φορές, η επιθυμία του παιδιού να καταναλώσει ένα ανθυγιεινό σνακ που τρώει ένας συνομήλικός του, μπορεί να είναι μεγάλη παγίδα, διαπιστώνει η κ. Κατσάρη.
    Από αυτήν την παγίδα είναι εύκολο να ξεφύγουν οι γονείς, ετοιμάζοντας οι ίδιοι πιο υγιεινά σνακ, τα οποία είναι ωστόσο νόστιμα και ελκυστικά. Τέτοια μπορεί να είναι μπάρες δημητριακών, με μέλι και ξηρούς καρπούς, smoothies με φρέσκα φρούτα, γάλα και γιαούρτι, σπιτική γρανίτα ή παγωτό, κάποιο κέικ ή μπισκότα που ετοιμάζουν στο σπίτι με μέλι, ξερά φρούτα, δημητριακά και ξηρούς καρπούς. Τα παραπάνω σνακ είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, ιδανικά να καταναλώνονται πριν από κάποια φυσική δραστηριότητα, καθώς δίνουν στο παιδί επαρκή ενέργεια.
    Όσον αφορά τα σνακ που καταναλώνει ένα παιδί στο σχολείο, αυτά μπορεί να είναι μια σπιτική πίτα ή ένα τοστ με τυρί και λαχανικά, ή στικς φρούτων και λαχανικών, καταλήγει η ειδικός.

     

    who is who

    Κατσάρη Κυριακή
    Παιδίατρος
    Η Κατσάρη Κυριακή είναι απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Tμήματος Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου. Ειδικεύτηκε στην Παιδιατρική Κλινική του Τζανείου Νοσοκομείου Πειραιά και κατά την εκπαίδευσή της, παρακολούθησε το Τμήμα Μ.Ε.Ν.Ν. του Γενικού Νοσοκομείου Νικαίας, το Παιδοδερματολογικό Τμήμα του Νοσοκομείου Συγγρού, το Αλλεργιολογικό και Παιδονευρολογικό Τμήμα του Π.Γ.Ν. Αττικόν και το Τμήμα Aύξησης και Ανάπτυξης του Παίδων Αγλαΐα Κυριακού. Είναι μέλος του Ιατρικού Συλλόγου Πειραιά, του Πανελλήνιου Διαιτολογικού Συλλόγου και πιστοποιημένη σύμβουλος θηλασμού. Από το 2015 διατηρεί ιδιωτικό ιατρείο στην Αθήνα, στην περιοχή του Μοσχάτου, με ιδιαίτερο αντικείμενο την παιδική διατροφή.
    Διεύθυνση: Λ. Κατσώνη 63, Μοσχάτο
    Τηλ.: 210-9480930
    Κιν.: 6974-887593
    e-mail: katsaki79@gmail.com