Πίσω στη λίστα
S3.gy.digital%2fhealthyme%2fuploads%2fasset%2fdata%2f3106%2fkarantina vs kali psixologiaartboard 1920x420

Πως να διατηρήσουμε καλή ψυχολογία - μέρος Α'

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

    Ο κατ’ οίκον περιορισμός, στην αρχή, ακούστηκε σε πολλούς κάτι σαν… διακοπές. Κι όμως, πολύ γρήγορα ανακαλύψαμε ότι ο εγκλεισμός λόγω της “απειλής” του covid-19 δεν είναι καθόλου… χαλαρός. Κι ενώ πολλοί καταφέρνουν να παραμένουν ψύχραιμοι, υπάρχουν και άλλοι, οι οποίοι νιώθουν να ζορίζονται ψυχολογικά. Πώς ακριβώς μας επηρεάζει αυτή η κοινωνική απομόνωση και πώς μπορούμε να τη διαχειριστούμε;

    της Μαρίας Λυσάνδρου, δημοσιογράφου Υγείας

     

    Σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Ανοσοποίησης και Αναπνευστικών Παθήσεων (National Centre for Immunization and Respiratory Diseases - NCIRD), ο covid-19 μπορεί να οδηγήσει σε φόβο για τη δική μας υγεία και την υγεία των αγαπημένων μας, σε διαταραχές στον ύπνο και στη διατροφή, σε εκδήλωση κατάθλιψης, σε κατάχρηση ουσιών, αλλά και σε χειροτέρευση άλλων χρόνιων προβλημάτων υγείας.

    Φυσικά, δεν αντιδρούν όλοι οι άνθρωποι στον εγκλεισμό με τον ίδιο τρόπο, γι’ αυτό και μπορεί να παρατηρηθούν, ανάλογα με το κάθε άτομο, διαφορετικές συμπεριφορές: άλλοι εμφανίζουν ευερεθιστότητα, άλλοι κλαίνε και στεναχωριούνται, ενώ κάποιοι παρουσιάζουν ανεξήγητους πονοκεφάλους. Τα δε παιδιά και οι έφηβοι μπορεί να επαναφέρουν συμπεριφορές που είχαν ξεπεράσει (π.χ. νυχτερινή ενούρηση) ή και να παρουσιάσουν αντιδραστική συμπεριφορά.

    Μελέτη που εκπονήθηκε από την Α’ Ψυχιατρική Κλινική της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο, θεωρεί ως καλές πρακτικές για αντιμετώπιση του εγκλεισμού και τις παρακάτω:

    Καθώς η συνεχόμενη ροή –αρνητικών, ως επί το πλείστον– ειδήσεων για την πανδημία μπορεί να αυξήσει το άγχος και τον φόβο ή να λειτουργεί και σαν ψυχοτραυματισμός, το καλύτερο είναι να περιορίσουμε την ενημέρωσή μας σε ένα-δύο μέσα που θα επιλέξουμε. Επιπλέον, καλό είναι να ενημερωνόμαστε μεν ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσα στη μέρα, αλλά όλες τις υπόλοιπες ώρες να απέχουμε.

    Τα social media μπορούν να μας βοηθήσουν να παραμείνουμε σε επαφή με άλλους ανθρώπους, αλλά κυρίως να μιλήσουμε και να μοιραστούμε τις αγωνίες μας. Αναφορικά με την επιδημία του covid-19, έχει παρατηρηθεί ότι τα social media μας υποστηρίζουν: α) δίνοντάς μας την αίσθηση συντροφικότητας, αλληλοϋποστήριξης και κοινής πορείας στο θέμα της επιδημίας και β) μειώνοντας το στρες μέσα από το χιουμοριστικό περιεχόμενο που συχνά περιέχουν. Το μόνο μειονέκτημα είναι η διασπορά ψευδών ειδήσεων, γι’ αυτό και προτείνεται η χρήση των κοινωνικών δικτύων επιλεκτικά.

    Η τεχνολογία μας προσφέρει πολλές δυνατότητες για να επικοινωνούμε με τα αγαπημένα μας πρόσωπα – ιδιαίτερα, δε, οι βιντεοκλήσεις μπορούν να λειτουργήσουν ευεργετικά. Η σημασία που έχει η πρόσωπο-με-πρόσωπο επαφή με τους άλλους ανθρώπους για τη διατήρηση του αισθήματος της σύνδεσης με την κοινωνική μας ομάδα, είναι πολύ μεγάλης σημασίας. Ακόμα, όμως, κι αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, οι τηλεφωνικές κλήσεις, τα γραπτά μηνύματα και οι ομάδες αλληλοστήριξης στα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να μας προσφέρουν σημαντική βοήθεια.

     

    Διαβάστε στην συνέχεια του άρθρου με επιπλεόν πρακτικές για την διατήτηση της καλή μας ψυχολογία πατώντας εδώ:

     

     

    Πηγές

    Πληροφορίες από μελέτη της Α’ Ψυχιατρικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ - Αιγινήτειο Νοσοκομείο. Συντάκτες: Λίζα Μαυρομαρά, Αλέξανδρος Γεωργούλης και Φραγκίσκος Γονιδάκης

    https://eody.gov.gr/tilefoniki-grammi-psychokoinonikis-ypostirixis-10306-gia-ton-koronoio/