Πίσω στη λίστα
S3.gy.digital%2fhealthyme%2fuploads%2fasset%2fdata%2f3176%2fosteoporwsiartboard 1920x420

Προλαμβάνοντας την οστεοπόρωση: Ο ρόλος-κλειδί του μαγνησίου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

     

    Η οστεοπόρωση είναι μια πάθηση των οστών, κατά την οποία παρατηρείται προοδευτική μείωση της πυκνότητάς τους, καθιστώντας τα εύθραυστα και προδιαθέτοντας για κατάγματα είτε αυτόματα, είτε μετά από μηχανική πίεση (πτώση). Είναι δυνατόν να προλάβουμε μια τέτοια πάθηση και, αν ναι, πώς; Τις απαντήσεις μας δίνει η ενδοκρινολόγος Δρ. Σταματίνα Λεκού-Πέγκα.

    Η εκτίμηση της οστεοπόρωσης γίνεται με τη μέτρηση οστικής πυκνότητας με τον δείκτη Τ Score (<2,5), όπως εξηγεί η ειδικός, και συνήθως εμφανίζεται μετά την ηλικία των 50 ετών, κυρίως σε γυναίκες. Πρόκειται για μια νόσο ασυμπτωματική, και συχνά το κάταγμα είναι η πρώτη εκδήλωσή της. Τα πιο συχνά κατάγματα αφορούν στο ισχίο, στη σπονδυλική στήλη και στον καρπό.

    Πού οφείλεται η οστεοπόρωση;
    Σύμφωνα με τη Δρ. Λεκού-Πέγκα, στα συνηθέστερα αίτια οστεοπόρωσης συμπεριλαμβάνονται η ηλικία (>50 ετών), το φύλο (πιο συχνή στις γυναίκες), η εμμηνόπαυση λόγω μείωσης των οιστρογόνων, η ανεπάρκεια τεστοστερόνης στους άνδρες, το οικογενειακό ιστορικό, το αλκοόλ, το κάπνισμα, η έλλειψη αθλητικής δραστηριότητας και η διατροφή φτωχή σε ασβέστιο. Ωστόσο, υπεύθυνες για την οστεοπόρωση μπορεί να είναι και παθήσεις, όπως το σύνδρομο Cushing (υπερπαραγωγή κορτιζόλης από τα επινεφρίδια), ο υπερπαραθυρεοειδισμός, ο υπερθυρεοειδισμός, η ρευματοειδής αρθρίτιδα, καθώς και η παρατεταμένη λήψη κορτιζόνης.
    Τα κατάγματα στην οστεοπόρωση μπορούν να συμβούν ακόμα και με μικρή μηχανική πίεση. Η θνησιμότητα στους ανθρώπους με κατάγματα στο ισχίο και οστεοπόρωση είναι πολύ μεγαλύτερη από εκείνους με κάταγμα ισχίου χωρίς οστεοπόρωση, σχολιάζει η ειδικός. Η οστεοπόρωση οδηγεί προοδευτικά σε απώλεια ύψους και κύρτωση της σπονδυλικής στήλης, τα οποία επιβαρύνουν την υγεία του ανθρώπου, ακόμα και την καλή αναπνευστική λειτουργία, και τον εμποδίζουν στις καθημερινές του δραστηριότητες, επηρεάζοντας αρνητικά την ποιότητα της ζωής του.

    Διατροφή και πρόληψη
    Όσον αφορά τη διατροφή, ο ρόλος της είναι σημαντικός τόσο στην πρόληψη, όσο και στη βελτίωση της εγκαταστημένης οστεοπόρωσης.
    Απαραίτητες για την καλή διατήρηση της αρχιτεκτονικής του οστού είναι η πρόσληψη, αλλά και η διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων βιταμίνης D, αλλά και η πρόσληψη ασβεστίου, φωσφόρου και μαγνησίου, αναφέρει η Δρ. Λεκού-Πέγκα. Η μέγιστη οστική πυκνότητα του ανθρώπου επιτυγχάνεται περίπου στην ηλικία των 25 ετών και όσο μεγαλύτερη είναι, τόσο πιο αργά (ή και καθόλου) θα εμφανιστεί η οστεοπόρωση. Άρα, γίνεται σαφές ότι η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο ήδη από την βρεφική ηλικία.

    Σύμφωνα με την ειδικό:

    • Πλούσια σε ασβέστιο είναι κυρίως τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Ασβέστιο σε μικρότερες ποσότητες υπάρχει στο κρέας, σε ψάρια όπως η σαρδέλα, σε ξηρούς καρπούς όπως τα αμύγδαλα, αλλά και σε λαχανικά όπως το σπανάκι.
    • Τροφές πλούσιες σε φώσφορο είναι τα γαλακτοκομικά, το κρέας, τα ψάρια, τα αυγά, ο ηλιόσπορος, ο αρακάς και τα αναψυκτικά (κυρίως τα αναψυκτικά τύπου cola).
    • Όσον αφορά τη βιταμίνη D, η μεγαλύτερη ποσότητά της συντίθεται από τον οργανισμό με την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας. Διατροφικές πηγές της βιταμίνης D είναι τα λιπαρά ψάρια, τα μανιτάρια, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

    Ωστόσο, δεν αρκεί μόνο να καταναλώνουμε τις σωστές τροφές. Πολύ σημαντικός είναι και ο τρόπος με τον οποίο τις καταναλώνουμε, υπογραμμίζει η ειδικός. Για παράδειγμα, για την καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου, οι τροφές που το περιέχουν θα πρέπει να ισοκατανεμηθούν στη διάρκεια της ημέρας.
    Τροφές που εμποδίζουν την απορρόφησή του, όπως η σοκολάτα ή το σπανάκι, δεν πρέπει να λαμβάνονται ταυτόχρονα. Το αλκοόλ και ο καφές προκαλούν ασβεστιουρία και, συνεπώς, μειώνουν το διαθέσιμο ασβέστιο για τα οστά. Αντίθετα, η πορτοκαλάδα ευνοεί την απορρόφησή του.

    Ο ρόλος του μαγνησίου
    Οι περισσότεροι συνδέουν το ασβέστιο με τα γερά οστά, ωστόσο ο ρόλος του μαγνησίου στην πρόληψη και θεραπεία της οστεοπόρωσης είναι σχεδόν το ίδιο σημαντικός, μας λέει η Δρ. Λεκού-Πέγκα. Έχουν γίνει πολλές εργασίες για τη σχέση της πλούσιας διατροφής σε μαγνήσιο και της οστικής πυκνότητας, από τις οποίες έχει αποδειχθεί η αναγκαιότητα ικανής πρόσληψης διατροφικού μαγνησίου. Εξάλλου, το μαγνήσιο στη διατροφή είναι πολύ σημαντικό για την καλή καρδιακή και μυϊκή λειτουργία, τη διάθεση και την αϋπνία.
    Τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι, τα ψάρια, το αβοκάντο, οι μπανάνες, τα δημητριακά ολικής άλεσης και τα αποξηραμένα φρούτα.
    Ωστόσο, στην καθημερινότητα έχει διαπιστωθεί ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν καταναλώνουν συχνά τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο, με αποτέλεσμα να παρατηρείται συχνά έλλειψή του σε μετρήσεις στο αίμα. Αρκετοί από αυτούς, οι οποίοι παραπονούνται για κράμπες, αϋπνία, κατάθλιψη και αρρυθμίες, αποδίδουν τα συμπτώματα αυτά στο στρες, ενώ στην πραγματικότητα οφείλονται σε έλλειψη μαγνησίου, σχολιάζει η ειδικός.
    Με τη χορήγηση ενός συμπληρώματος διατροφής που περιέχει μαγνήσιο, βελτιώνονται τα περισσότερα από αυτά τα συμπτώματα. Τα συμπληρώματα διατροφής διατηρούν τις τιμές μαγνησίου σε φυσιολογικά επίπεδα, συμβάλλοντας στην καλή λειτουργία του οργανισμού, και παρέχουν καλύτερη ποιότητα ζωής. Σημειωτέον ότι το μαγνήσιο υπάρχει σε ποικίλες μορφές, όπως το χηλικό μαγνήσιο, το οξείδιο του μαγνησίου, το κιτρικό μαγνήσιο, καθώς και το θειικό μαγνήσιο. Μεταξύ αυτών, το κιτρικό μαγνήσιο προσφέρει υψηλότερη απορρόφηση και υψηλότερη τιμή στον ορό του αίματος.
    Τα συμπληρώματα έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας όχι μόνο σε σχέση με το μαγνήσιο, αλλά και σε σχέση με πολλά άλλα στοιχεία και βιταμίνες του οργανισμού, καταλήγει η Δρ. Λεκού-Πέγκα.

     

    Info box

    Δρ. Σταματίνα Λεκού-Πέγκα
    Ενδοκρινολόγος
    Ιατρείο: Σεληνούντος 2, Νέα Ιωνία
    Τηλ.: 210-2751192