Πίσω στη λίστα
S3.gy.digital%2fhealthyme%2fuploads%2fasset%2fdata%2f3166%2fypnos kai neogennitaartboard 1920x420

Η σημασία του ύπνου στα νεογέννητα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

    Ο ύπνος είναι αποφασιστικής σημασίας για τη συνολική υγεία, τη γνωστική δεξιότητα και τη διάθεση των νεογέννητων μωρών. Κάθε παιδί έχει τα δικά του πρότυπα και επιθυμίες ύπνου. Ειδικά τα νεογέννητα μωρά, δεν έχουν καμία έννοια της ημέρας ή της νύχτας τις πρώτες εβδομάδες.

    του Δρ. Μάρκου Βαβλά

    Διαμορφώνοντας καλές συνήθειες, το μωρό σας θα συνηθίσει να κοιμάται όποτε το βάζετε για ύπνο, είτε στην κούνια του, είτε στο κρεβάτι σας μαζί σας. Στους 4 μήνες θα είναι σε ηλικία που θα χρειάζεται κάποια συνέπεια. Αν αποκοιμιέται στην αγκαλιά σας ή στο κρεβάτι σας, τότε αυτό θα περιμένει να συμβεί κάθε βράδυ. Οπότε, αν θέλετε να κοιμάται στο δικό του κρεβάτι, να το βάζετε εκεί όσο είναι ακόμα ξύπνιο.

    Θέμα… ρουτίνας
    Αναπτύξτε μια ρουτίνα ύπνου στα βρέφη. Το μωρό σας θα περνά κύκλους ελαφρού ύπνου κάθε 2 με 3 ώρες όσο είναι βρέφος, αλλά στην πορεία θα πρέπει να μαθαίνει να κοιμάται ξανά μόνο του. Σύμφωνα με έρευνες, μέχρι τους 4 μήνες ο εγκέφαλος έχει ωριμάσει αρκετά, ώστε να κοιμάται από 6 έως 12 ώρες, χωρίς να ξυπνά πραγματικά.
    Όταν βάζετε το παιδί σας για ύπνο, η ρουτίνα που θα ακολουθεί, μπορεί να περιλαμβάνει μία αγκαλιά σε μία πολυθρόνα, ένα τραγούδι ή νανούρισμα, μία μουσική ή φώλιασμα σε μία ιδιαίτερη κουβερτούλα.

    Πόσο κοιμάται το νεογέννητο;
    Την πρώτη εβδομάδα ζωής, το νεογνό κοιμάται 16 με 18 ώρες το 24ωρο. Από τη 2η εβδομάδα μέχρι τον 2ο μήνα, οι ώρες θα είναι περίπου 15 με 16. Τον 3ο μήνα, χρειάζεται κατά μέσο όρο 13 με 15 ώρες το 24ωρο, 10 ώρες το βράδυ και 5 ώρες μοιρασμένες κατά τη διάρκεια της ημέρας.
    Στους 4 μήνες, το βιολογικό του ρολόι το βοηθά πλέον να διακρίνει μεταξύ μέρας και νύχτας. Είναι μία μεταβατική περίοδος, κατά την οποία από τη μία μπορεί να κοιμάται περισσότερες ώρες τη νύχτα, από την άλλη όμως να αντιδρά στον βραδινό ύπνο με κλάματα και ένταση, γιατί θέλει να μείνει ξύπνιο, να παίζει και να σας θέλει δίπλα του. Σ ’αυτή την ηλικία, πρέπει να κοιμάται 12 με 14 ώρες το 24ωρο.
    Στον 6ο μήνα και μέχρι τον 1ο χρόνο, χρειάζεται 10 ώρες βραδινού ύπνου και 2 με 3 ώρες την ημέρα.

    Μέρα – νύχτα
    Βοηθήστε το μωρό σας να μάθει τη διαφορά ανάμεσα στη νύχτα και τη μέρα, έχοντας χαμηλό φωτισμό τη νύχτα και έντονο τη μέρα.
    Τη νύχτα, η διακοπή του ύπνου είναι πιο πιθανή από ποτέ. Μπορείτε να βοηθήσετε το μωρό σας να ξανακοιμηθεί, αντιδρώντας ήρεμα. Δώστε του γύρω στα δέκα λεπτά για να αποκοιμηθεί από μόνο του. Μπείτε στο δωμάτιο και χτυπήστε το απαλά στην πλάτη για να το καθησυχάσετε ότι βρίσκεστε εκεί και μετά φύγετε. Αποφύγετε τα περιττά ξυπνήματα, διαλέγοντας πάνες που να του είναι άνετες.

    Η σωστή θερμοκρασία
    Η θερμοκρασία δωματίου θα πρέπει να είναι 22-23oC. Το μωρό σας θα αποκοιμηθεί εύκολα, όταν νιώσει βολικά και άνετα. Τα πολλά ρούχα μπορεί να το κάνουν να ιδρώσει και να εκνευριστεί, κάτι που δεν συμβάλλει στο να κοιμηθεί. \
    Να θυμάστε ότι τα μωρά συνήθως χρειάζονται ένα μόνο ρούχο παραπάνω από τους ενήλικες. Έτσι, ένα φανελάκι και ένα βαμβακερό υπνόσακο είναι αρκετό για τα περισσότερα κλίματα. Ένα μαλακό χαλάκι ή μία μοκέτα θα βοηθήσουν στο να ζεσταθεί το δωμάτιο. Τα χαλιά βοηθούν, επίσης, στον περιορισμό των ήχων.
    Ορισμένα μωρά κοιμούνται καλύτερα όταν ακούνε να λειτουργεί το πλυντήριο ή η ηλεκτρική σκούπα, έτσι μη διστάζετε να κάνετε τις δουλειές σας. Ο τακτικός θόρυβος είναι ηρεμιστικός και βοηθάει ορισμένα μωρά να κοιμηθούν. Άλλα, όμως, είναι ευερέθιστα και ξυπνούν με ελάχιστο θόρυβο.

    Τα σημάδια της νύστας
    Τα μωρά, αλλά και τα μικρά παιδιά, εξαντλούνται εύκολα, με αποτέλεσμα να έχουν υπερβολική ένταση εάν δεν κοιμηθούν λίγο κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ένα κουρασμένο παιδί είναι δύσκολο να ηρεμήσει και να μπορέσει να χαλαρώσει για τον νυχτερινό του ύπνο.
    Να δίνετε σημασία στα σημάδια της νύστας (ξαφνική ηρεμία, τρίψιμο ματιών, χασμουρητό, αδιαφορία για το παιχνίδι). Μόλις αυτά αρχίσουν, να το βάζετε για ύπνο.

    Άγχος του αποχωρισμού
    Από τους 6 μήνες και μετά, το μωρό βιώνει το άγχος αποχωρισμού. Σ’ αυτή την περίοδο, βοηθάει να το ηρεμήσετε με την αγαπημένη του κουβερτούλα ή με ένα μαλακό ζωάκι.
    Όταν ξυπνάει το βράδυ περιμένετε, γιατί μπορεί να ξανακοιμηθεί σε λίγα λεπτά. Μη βιαστείτε να πάτε από πάνω του να σας δει. Αν συνεχίζει να κλαίει, ελέγξτε το οπτικά. Αν επιμένει, ελέγξτε την πάνα ή αν πεινάει.

    Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Προσπαθήστε να καταλάβετε τις ανάγκες του και, σε κάθε νυχτερινό κλάμα, μην πηγαίνετε αμέσως να το σηκώσετε. Την πρώτη φορά, περιμένετε 2-3 λεπτά, τη δεύτερη 5 λεπτά κ.ο.κ. Αν επιμένει το κλάμα, το σηκώνουμε αγκαλιά για να το ελέγξουμε, όπως αναφέρθηκε παραπάνω. 

     

    Info box

    O Δρ. Μάρκος Ι. Βαβλάς είναι απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Ειδικεύτηκε στην Παιδιατρική, κάνοντας την ειδικότητά του στο Νοσοκομείο Λοιμωδών «Αγία Βαρβάρα», στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» και στο Νεογνολογικό Τμήμα Μαιευτηρίου στο «Έλενα Βενιζέλου». Έχει συμμετάσχει σε Παιδιατρικά Συνέδρια του εσωτερικού και εξωτερικού, ενώ έχει λάβει βραβείο για την καλύτερη εργασία στο 34ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδιατρικής, με θέμα το Επιδημιολογικό Πρόγραμμα της Φυματίωσης στην περιοχή Αγία Βαρβάρα Αττικής. Την περίοδο 1996-97 δίδαξε στα ΙΕΚ ΣΒΙΕ, ενώ έχει κάνει και μεταφράσεις ιατρικών συγγραμμάτων και άρθρων από τα Ισπανικά στα Ελληνικά.

    Σήμερα εργάζεται στη Β’ Παιδιατρική Κλινική στο Ιατρικό Κέντρο Αθηνών ως Επιμελητής Α’ από το 2015, ενώ από το 1999 διατηρεί ιδιωτικό και ιδιωτικό ιατρείο στην Αργυρούπολη (Κύπρου 6).