Υγεία

Show_geri_kardia_to_xeimona_2
Υγεία

Γερή καρδιά τον χειμώνα - μέρος Β'

Όπως έχουμε προαναφέρει στο πρώτο μέρος του άρθρου, η καρδιαγγειακή μας υγεία τον χειμώνα επηρρεάζεται αισθητά από τις χαμηλές θερμοκρασίες.Παρακάτω θα διαβάσετε κάποιες χρήσιμες πληροφορίες για το πως να την προστατεύουμε και να την διατηρούμε υγιή:

Ο κρίσιμος ρόλος της διατροφής
Η πανθομολογούμενη άριστη μεσογειακή διατροφή, ακόμα και όταν την εφαρμόζουμε, πολλές φορές καταστρατηγείται τη χειμερινή περίοδο – και ιδίως από τις συχνές υπερβολές κατά την περίοδο των εορτών. Τότε συμβαίνει συνήθως αύξηση της κατανάλωσης λιπαρών και αλατιού, όπως επίσης και της πρόσληψης αλκοόλ. Ως αποτέλεσμα, αυξάνονται τα περιστατικά επιδείνωσης της στεφανιαίας νόσου και εμφάνισης αρρυθμιών, σύμφωνα με τον κ. Χάικο.
Οι οδηγίες για σωστή διατροφή έχουν κεντρική θέση στις συστάσεις της Ευρωπαϊκής, αλλά και της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας. Ιδιαίτερα τονίζεται η ανάγκη για κατανάλωση ποικιλίας τροφών, με προσοχή ταυτόχρονα, ώστε με τις προσλαμβανόμενες θερμίδες να αποφεύγεται το υπερβολικό βάρος.
Στα πλέον επιθυμητά τρόφιμα συγκαταλέγονται φρούτα, λαχανικά, δημητριακά και ψωμί ολικής άλεσης, ψάρια, άπαχο κρέας και γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών. Αντίθετα, θα πρέπει να αποφεύγονται τα κορεσμένα λιπαρά (επεξεργασμένα τρόφιμα, πατατάκια, πλήρη γαλακτοκομικά, βούτυρο, σοκολάτα γάλακτος, φαστ-φουντ, σφολιατοειδή), σημειώνει ο ειδικός. Στόχος είναι τα λιπαρά στις συνολικές ημερήσιες προσλαμβανόμενες θερμίδες να συνεισφέρουν με λιγότερο από 30% και από αυτές, μόνο έως το 1/3 να αντιστοιχεί στα κορεσμένα.

Πρόληψη πάνω απ’ όλα
Ο προληπτικός καρδιολογικός έλεγχος είναι αναγκαίος ανεξάρτητα από την εποχή, ενώ πρέπει να εξατομικεύεται ανάλογα με την ηλικία.
Σε ηλικία 65 ετών και άνω, πρέπει να είναι συχνός, συστηματικός και σύμφωνα με τις οδηγίες του θεράποντα ιατρού, ώστε να δίνονται προληπτικά συμβουλές υγείας και να αντιμετωπίζονται άμεσα τα προβλήματα υγείας τόσο διαγνωστικά, όσο και θεραπευτικά, τονίζει ο γιατρός.
Σε ηλικία 40-65 ετών πρέπει να γίνεται μια φορά ανά έτος ή διετία κατά περίπτωση, ώστε σιωπηλοί παράγοντες κινδύνου (π.χ. η αρτηριακή υπέρταση, η υπερλιπιδαιμία, ο σακχαρώδης διαβήτης) να αναγνωρίζονται και να αντιμετωπίζονται άμεσα είτε με υγιεινοδιαιτητικά μέτρα, είτε επιπλέον και με φαρμακευτική αγωγή. Φυσικά, σε περιπτώσεις ειδικών καρδιολογικών προβλημάτων, ο έλεγχος εξατομικεύεται σύμφωνα με τις ιατρικές κατά περίπτωση οδηγίες. Σε νεότερες ηλικίες, 20-40 ετών, ο προληπτικός καρδιολογικός έλεγχος γίνεται ανά διετία και περιλαμβάνει έλεγχο για σάκχαρο αίματος και χοληστερίνη. Όταν υπάρχει οικογενειακό ιστορικό καρδιοπάθειας πρέπει να είναι τακτικότερος. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται σε συμβουλές για αποφυγή καπνίσματος, κατάχρησης αλκοόλ και παχυσαρκίας, και ενθαρρύνεται η άσκηση, αναφέρει ο κ. Χάικος.
Σε ακόμα νεότερες ηλικίες, ο καρδιολογικός έλεγχος γίνεται σε συνεργασία με τον παιδίατρο ή τον οικογενειακό ιατρό, όταν κρίνεται απαραίτητο, αλλά και σε ειδικές κατηγορίες, όπως οι αθλούμενοι ερασιτεχνικά ή και πιο συστηματικά.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο οικογενειακό ιστορικό (π.χ. η ύπαρξη κάποιας μυοκαρδιοπάθειας ή ακόμα και επεισοδίου αιφνίδιου καρδιακού θανάτου σε νέο άτομο της οικογένειας, ηλικίας κάτω των 40), σε εμφάνιση λιποθυμικών ή συγκοπτικών επεισοδίων σε νεαρά άτομα, σε εμφάνιση συγκεκριμένων αρρυθμιών κ.λπ. Όλα αυτά συνυπολογίζονται από τον θεράποντα ιατρό, ώστε να δίνονται οι ανάλογες οδηγίες.
Η καλή υγεία της καρδιάς μας μπορεί να προστατεύεται και με μια σειρά καθημερινές, ευεργετικές γι’ αυτήν ενέργειες. Ασφαλώς, πρωτεύοντα ρόλο παίζει η υγιεινή διατροφή και η διατήρηση σωστού σωματικού βάρους, σχολιάζει ο ειδικός.
Επίσης, χρειάζεται η αποφυγή υπερβολικής σωματικής και ψυχικής καταπόνησης είτε στην εργασία, είτε στις άλλες δραστηριότητες, και η διαφύλαξη επαρκούς χρόνου για ανάπαυση και ύπνο.
Το κάπνισμα, που πολλαπλασιάζει τις πιθανότητες για σοβαρές καρδιακές παθήσεις, όπως είναι το έμφραγμα μυοκαρδίου, είτε με την παραδοσιακή μορφή, είτε με τις νέες συσκευές, είτε ακόμα και ως παθητικό κάπνισμα, είναι απολύτως ανθυγιεινό και είναι μέγιστη η ανάγκη για τους καπνιστές να το διακόψουν άμεσα. Για να το πετύχουν, μπορούν να απευθύνονται στον καρδιολόγο τους ή στα κέντρα διακοπής καπνίσματος, σημειώνει ο κ. Χάικος.
Η φυσική άσκηση, επίσης, είναι σημαντική για τη διαφύλαξη της υγείας της καρδιάς, αλλά και τη γενικότερη ευεξία του σώματος, ενώ η καλή υγιεινή των δοντιών, με την καθημερινή περιποίηση και την αποφυγή της περιοδοντίτιδας, είναι αναγκαία ακόμα και για την καλή λειτουργία της καρδιάς.
Η ενασχόληση με ευχάριστες δραστηριότητες, όπως ο καθένας τις αντιλαμβάνεται, αλλά και οι υγιείς κοινωνικές σχέσεις, μπορούν επίσης να συμβάλουν στην προστασία της καρδιάς, μέσω της δημιουργίας καλής ψυχικής διάθεσης και της καταπολέμησης του stress.

Σωστή χρήση των συμπληρωμάτων διατροφής
Τα συμπληρώματα διατροφής είναι συμπυκνωμένες πηγές θρεπτικών συστατικών και άλλων ουσιών, οι οποίες συμβάλλουν στην καλή υγεία του οργανισμού. Σημαντική είναι η συμβολή τους και στην υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος – για παράδειγμα, τα ω-3 βοηθούν σημαντικά στην προστασία της καρδιάς και των αγγείων, καθώς μειώνουν τα τριγλυκερίδια και την πίεση του αίματος, εμποδίζουν τις θρομβώσεις και ελαττώνουν τις καρδιακές αρρυθμίες.
Όπως αναφέρει ο ειδικός, τα συμπληρώματα δεν υποκαθιστούν την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, η οποία προσφέρει όλα τα θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που έχει ανάγκη ένας οργανισμός. Επιπλέον, η προμήθειά τους πρέπει να γίνεται μόνο από φαρμακεία και μετά από ιατρική συμβουλή, ενώ χρειάζεται προσοχή σε σκευάσματα από άγνωστες πηγές προμηθευτών ή σε άλλα που διαφημίζουν ότι επιτυγχάνουν αύξηση της μυικής μάζας και βελτίωση της αντοχής, καθώς είναι δυνατό να περιέχουν συγκαλυμμένα συστατικά (π.χ. αναβολικά στεροειδή και διεγερτικές ουσίες), τονίζει ο κ. Χάικος.

 

Διαβάστε περισσότερες πληροφορίες για την πολύτιμη καρδιά πατώντας εδώ:

 

who is who

Παναγιώτης-Κωνσταντίνος Χάικος
Καρδιολόγος
Περικλέους 1, Αγία Βαρβάρα
Τηλ.: 210 5442333, 6944 345208
e-mail: pchaikos@otenet.gr