Υγεία

Show_magnisio-2
Υγεία

Μαγνήσιο: Ένα στοιχείο ζωτικής σημασίας για τον οργανισμό

Το μαγνήσιο (Mg) αποτελεί το τέταρτο σε ποσότητα μέταλλο του ανθρώπινου οργανισμού και είναι ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία του σώματος, με κομβικό ρόλο σε πολλούς φυσιολογικούς μηχανισμούς. Για την ιστορία, το όνομά του προέρχεται από τη Μαγνησία της Θεσσαλίας. Ειδικότερα, οι Ρωμαίοι το αποκαλούσαν “Magnesia Αlba”, ακριβώς λόγω του λευκού χρώματος των ανθρακικών αλάτων που υπήρχαν στον νομό Μαγνησίας. Η γενική οικογενειακή ιατρός, κ. Αικατερίνη Βαγενά, αναλαμβάνει να μας ενημερώσει για όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε για το τόσο σημαντικό αυτό μεταλλικό στοιχείο.
Το μαγνήσιο είναι ένα ενδοκυττάριο μεταλλικό στοιχείο, η απορρόφηση του οποίου γίνεται κυρίως στο λεπτό έντερο. Το σώμα μας περιέχει περίπου 24 γραμμάρια μαγνησίου, το 60% στον σκελετό, το 39% εντός των διάφορων κυττάρων (20% στους σκελετικούς μυς), ενώ μόνον το 1% κυκλοφορεί στο αίμα. Γι’ αυτό, για πολλούς ειδικούς η μέτρηση του μαγνησίου του αίματος δεν είναι ακριβής δείκτης για την αξιολόγηση των πραγματικών επιπέδων του στον οργανισμό, μας πληροφορεί η κ. Βαγενά.
Το σώμα μας αποβάλλει το επιπλέον μαγνήσιο που μπορεί να έχει από τα νεφρά (περίπου 100mg την ημέρα). Έτσι, άτομα με φυσιολογικά νεφρά είναι πολύ δύσκολο να πάθουν υπερ-μαγνησιαιμία, δηλαδή να παρουσιάσουν συμπτώματα από υπερβολική χορήγηση μαγνησίου στον οργανισμό τους.

Η δράση του μαγνησίου
Το μαγνήσιο είναι απαραίτητο για όλα τα ζωντανά κύτταρα, όπου διαδραματίζει βασικό ρόλο στον έλεγχο σημαντικών βιοχημικών λειτουργιών. Πάνω από 300 ένζυμα στο ανθρώπινο σώμα απαιτούν ιόντα μαγνησίου για να λειτουργήσουν σωστά, σημειώνει η ειδικός.
Σε πολλές λειτουργίες του οργανισμού το μαγνήσιο φαίνεται να δρα ευεργετικά. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό τόσο για τη σωστή λειτουργία των νεύρων και των μυών (συμπεριλαμβανομένου του καρδιακού μυός), όσο και για τη σκελετική υγεία. Γνωστά οφέλη για τη σκελετική υγεία έχουν το ασβέστιο και η βιταμίνη D, ωστόσο εξίσου σημαντικό είναι και το μαγνήσιο, το οποίο συμβάλλει στην απορρόφηση του ασβεστίου και στην εναπόθεσή του στα οστά, μειώνοντας έτσι την πιθανότητα εμφάνισης οστεοπόρωσης, ιδιαίτερα στη διάρκεια της εμμηνόπαυσης. Σε ηλικιωμένους, άνδρες και γυναίκες, φαίνεται να βοηθά στην αύξηση της οστικής μάζας και σε βελτίωση της αντοχής των οστών. Επιπλέον, πολλές μελέτες έχουν αποδείξει την αντιυπερτασική του και την αντιαρρυθμική του δράση.
Το μαγνήσιο προκαλεί ακόμα χάλαση (χαλάρωση) των μυών της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της κεφαλαλγίας και την πρόληψη της ημικρανίας. Αρκετές μελέτες έχουν υποδείξει, δε, ότι το μαγνήσιο δρα προληπτικά ενάντια στον διαβήτη, ενώ στα άτομα που έχουν ήδη διαγνωστεί με την πάθηση συμβάλλει στην καλύτερη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα τους, αναφέρει η κ. Βαγενά.
Τέλος, μειώνει την εκδήλωση της κατάθλιψης, ενώ φαίνεται να έχει και αντιφλεγμονώδη δράση.

Πόσο μαγνήσιο έχουμε ανάγκη;
Οι ανάγκες του οργανισμού για μαγνήσιο αλλάζουν ανάλογα με την ηλικία του ατόμου και ανάλογα με το σωματικό του βάρος. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση, σύμφωνα με το RDA (Recommended Daily Allowance), είναι 6mg μαγνησίου για κάθε κιλό βάρους ανά ημέρα. Έτσι, ένα άτομο 70 κιλών χρειάζεται 420mg μαγνησίου την ημέρα για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού, σημειώνει η ειδικός.
Η έντονη σωματική κόπωση (αθλητές), το ψυχικό στρες, η εγκυμοσύνη κ.ά. αυξάνουν πολύ τις ανάγκες του ατόμου για μαγνήσιο, γιατί η παραγωγή ενέργειας στο σώμα είναι μεγαλύτερη και οι απώλειες περισσότερες. Τέλος, η αύξηση της ηλικίας αυξάνει επίσης τις ανάγκες σε μαγνήσιο.

Όπως διευκρινίζει η ειδικός, η ημερήσια ανάγκη σε μαγνήσιο (σε mg) είναι:

• Βρέφη 0-6 μηνών: 30
• Βρέφη 7-12 μηνών: 75
• Παιδιά 1-3 ετών: 80
• Παιδιά 4-8 ετών: 130
• Παιδιά 9-12 ετών: 240
• Άντρες 14-18 ετών: 410
• Άντρες 19-30 ετών: 400
• Άντρες 31+ ετών: 420
• Γυναίκες 14-18 ετών: 360
• Γυναίκες 19-30 ετών: 310
• Γυναίκες 31+ ετών: 320
• Εγκυμοσύνη 19-30 ετών: 350
• Εγκυμοσύνη 31+ ετών: 360
• Θηλάζουσες 19-30 ετών: 310
• Θηλάζουσες 31+ ετών: 320

 

Διαβάστε για τα σημάδια έλλειψης μαγνησίου και πώς να την διαχειριστείτε:

 

who is who

Αικατερίνη Βαγενά
Γενική οικογενειακή ιατρός
Η Αικατερίνη Βαγενά είναι γενική οικογενειακή ιατρός. Γεννήθηκε στην Αθήνα και αποφοίτησε από το 2ο Λύκειο Χαϊδαρίου. Σπούδασε Ιατρική στο Θράκιαν Πανεπιστήμιο Ιατρικής Σχολής Στάρα Ζαγκόρα Βουλγαρίας και αποφοίτησε με βαθμό λίαν καλώς το 2003. Το 2006 αναγνώρισε τον τίτλο σπουδών με βαθμό λίαν καλώς. Την περίοδο 2008-2010 ανέλαβε υπηρεσία υπαίθρου στο Γενικό Νοσοκομείο - Κέντρο Υγείας Νάξου. Τo χρονικό διάστημα 2010-2014 εκπαιδεύτηκε στην ειδικότητα Γενικής Ιατρικής στο Γενικό Νοσοκομείο Νίκαιας «Άγιος Παντελεήμων». Για δύο χρόνια διετέλεσε υπεύθυνη ιατρός της Εθνικής Ομάδας Ράγκμπυ ανδρών και γυναικών Ελλάδος. Το 2015-2016 έκανε μετεκπαίδευση στον Σακχαρώδη Διαβήτη στο Γενικό Νοσοκομείο Τζάνειο Πειραιά. Είναι μέλος της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας. Έχει συμμετάσχει σε πολλά ιατρικά συνέδρια και σεμινάρια. Από το 2016 ως σήμερα, δουλεύει ως ιδιώτης Γενικός Οικογενειακός Ιατρός στην περιοχή του Αιγάλεω, στη διεύθυνση Δελφών 27.

Τηλ. επικοινωνίας:6944-572853
e-mail: kat.vagena@gmail.com