Υγεία

Show_356
Υγεία

Το Βιταμινολόγιο

Βιταμίνη Α
Συντελεί στη διατήρηση υγιούς κερατοειδούς χιτώνα, αναγκαία για υγιές δέρμα, μαλλιά και επιθήλιο οργάνων, για το σχηματισμό των οστών, την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.
> Πηγές: κρέας, συκώτι, ενισχυμένα προϊόντα γάλακτος, λιπαρά ψάρια, καρότα, σκουρόχρωμα φυλλώδη λαχανικά, αβγά, πεπόνια, πορτοκάλια.

Θειαμίνη (Β1)
Βοηθά στη διαδικασία απελευθέρωσης ενέργειας από τη γλυκόζη. Βασική για τη λειτουργία του νευρικού συστήματος και των μυών, συμπεριλαμβανομένου και του καρδιακού μυός.
> Πηγές: χοιρινό κρέας, εντόσθια, μπιζέλια, αβγά, πατάτες, ψάρια.

Ριβοφλαβίνη (Β2)
Αναγκαία για την απελευθέρωση ενέργειας από υδατάνθακες, λίπη και πρωτεΐνες. Διατηρεί υγιές το δέρμα. 
> Πηγές: γάλα, συκώτι, τυρί, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, αβγά, κρέας.

Νιασίνη
Απαραίτητη για την απελευθέρωση ενέργειας από θρεπτικές ουσίες, όπως η γλυκόζη και τα λίπη. Βασική για τη σύνθεση πολλών σημαντικών ουσιών στο σώμα, συμπεριλαμβανομένων και μερικών ορμονών. Διατηρεί υγιές το δέρμα. 
> Πηγές: κρέατα και πουλερικά, προϊόντα ολόκληρων δημητριακών, συκώτι, ψάρια, φιστίκια.

Πυριδοξίνη  (Β6)
Αναγκαία για τον σχηματισμό αιμογλοβίνης, απαραίτητη για να ρυθμιστούν οι λειτουργίες των κυττάρων στο νευρικό σύστημα. Διατηρεί υγιές το δέρμα.
> Πηγές:  κρέατα και πουλερικά, ψάρι, συκώτι, μπανάνες, αβγά.

Κυανοκοβαλαμίονη (Β12)
Βασική για τον σχηματισμό των ταχέως αναπτυσσόμενων κυττάρων, συμπεριλαμβανομένων των λευκών και ερυθρών αιμοσφαιρίων στον μυελό των οστών, των κυττάρων του εντερικού επιθηλίου, των θυλάκων των τριχών. Διατηρεί υγιές το νευρικό σύστημα.
> Πηγές: γάλα, συκώτι, βοδινό κρέας, χοιρινό κρέας, πουλερικά, ψάρια, αβγά, στρείδια.

Φυλλικό οξύ (Β10)
Προάγει την παραγωγή πρωτεΐνών, καθώς και DNA και RNA του γενετικού υλικού όλων των κυττάρων. Βασική για τον σχηματισμό των ερυθρών και λευκών αιμοσφαιρίων.
> Πηγές:  πράσινα φυλλώδη λαχανικά, εντόσθια, ψωμί από ολόκληρο σιτάρι, ξηροί καρποί.

Παντοθενικό οξύ (Β5)
Αναγκαίο για την απελευθέρωση ενέργειας από την τροφή και για την παραγωγή μερικών ορμονών.
> Πηγές: ζωικές τροφές, αναποφλοίωτα δημητριακά, όσπρια.

Βιοτίνη (Β7)
Μετέχει στον μεταβολισμό, μέσω ενζύμων εξαρτώμενων από αυτή, τα οποία εμπλέκονται στη διαδικασία σύνθεσης ουσιών στα κύτταρα.
> Πηγές: πολύ πλατιά κατανεμημένη στις τροφές.

Βιταμίνη C (ή ασκορβικό οξύ)
Ενδυναμώνει τους ιστούς που εκτίθενται σε μηχανική καταπόνηση. Έχει σημαντικό ρόλο στη χρησιμοποίηση του σιδήρου από το σώμα. Μπορεί να ενισχύσει τη φυσική άμυνα του σώματος εναντίον των λοιμώξεων.
> Πηγές: εσπεριδοειδή, πράσινες πιπεριές, φράουλες, μπρόκολο, λάχανο, κουνουπίδι.

Βιταμίνη D (ή χοληκαλσιφερόλη)
Παράγεται στο δέρμα, από την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας. Ενισχύει την απορρόφηση του διαιτητικού ασβεστίου, βοηθάει στον σχηματισμό δοντιών και οστών, συντηρεί συστήματα που απαιτούν Ca, ειδικά το νευρικό σύστημα, τους μύες και την πήξη του αίματος.
> Πηγές:  λιπαρά ψάρια (σολομός, σαρδέλα), συκώτι, αβγά, μουρουνέλαιο.

Τοκοφερόλη
Προστατεύει τις μεμβράνες των κυττάρων από τις ελεύθερες ρίζες (αντιοξειδωτική δράση), παίζει ρόλο στο σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων.
> Πηγές: φυτικά έλαια, μαργαρίνη, αβγά, ψάρια.

Βιταμίνη K
Βασική για τον σχηματισμό στο συκώτι ουσιών που προάγουν την πήξη του αίματος. Σημαντική για τον μεταβολισμό του ασβεστίου στα οστά.
> Πηγές:  πράσινα φυλλώδη λαχανικά, χοιρινό συκώτι, κουνουπίδι, πατάτες, φρούτα, τυρί.

 

Info Eυαγγελία Ζευκιλή Διαιτολόγος- διατροφολόγος LIGHT LIFE - Πρότυπο Κέντρο Διατροφής& Μεταβολικού Ελέγχου Βασ. Αλεξάνδρου 41 Περιστέρι, τηλ.: 210-5780840e-mail: e.zefkili@lightlife.gr