Διατροφή

Show_354
Διατροφή

Βιταμίνες: Η ασπίδα του οργανισμού

της Ζέφης Κληρονόμου

Βιταμίνες απαραίτητες για τον οργανισμό μας

Β12 για λαμπερά μαλλιά και Β2 για βελούδινη επιδερμίδα, C κόντρα στο κρυολόγημα και Α για αετίσιο βλέμμα. Δεν είναι μαγικά φίλτρα, αλλά χαρίζουν απλόχερα ευεξία κι ενέργεια. Βιταμίνες, οι ασπίδες του οργανισμού και της ζωής μας! Άλλωστε, το όνομά τους προέρχεται, από τη λατινική λέξη vita που σημαίνει ζωή.

Για την καλή υγεία, την ανάπτυξη και αναπαραγωγή, εκτός από πρωτεΐνες, λίπη, υδατάνθρακες και ανόργανα στοιχεία, ο άνθρωπος έχει απόλυτη ανάγκη και από ορισμένες άλλες ουσίες, σε πολύ μικρές ποσότητες, οι οποίες ρυθμίζουν τις λειτουργίες του οργανισμού του. «Στις ουσίες αυτές δόθηκε η ονομασία βιταμίνες, από το λατινικό vita=ζωή και την λέξη αμίνες. Οι βιταμίνες ταξινομούνται σε δυο μεγάλες κατηγορίες, λιποδιαλυτές και υδατοδιαλυτές», εξηγεί η διαιτολόγος-διατροφολόγος, κ. Ευαγγελία Ζευκιλή. «Οι βιταμίνες είναι ευαίσθητα συστατικά που δυστυχώς καταστρέφονται εύκολα από παράγοντες όπως το μαγείρεμα, η έκθεση των τροφίμων στον ήλιο, η κακή συντήρηση».

Βιταμινούχα σκευάσματα
Σε ορισμένες κατηγορίες ανθρώπων, εμφανίζεται συνηθέστερα η έλλειψη βιταμινών και γι’ αυτό πρέπει να χορηγούμε βιταμινούχα σκευάσματα. Οι κατηγορίες αυτές είναι οι εξής, επισημαίνει η κ. Ζευκιλή:
- Άτομα που ακολουθούν μακροχρόνιες περιοριστικές διατροφές π.χ. για λόγους δίαιτας.
- Άτομα που αποφεύγουν συστηματικά μια κατηγορία τροφίμων (π.χ. τα γαλακτοκομικά).
- Οι χορτοφάγοι που ακολουθούν πολύ ακραία διατροφή, χωρίς ζωικά προϊόντα, κινδυνεύουν από έλλειψη βιταμίνης Β12.
- Οι γυναίκες σε ηλικία τεκνοποίησης, που τρώνε πολύ λίγα φρούτα, λαχανικά, όσπρια, χρειάζονται 400mg φολικού οξέος καθημερινά, τουλάχιστον τους 3 πρώτους μήνες της εγκυμοσύνης τους.
- Οι καπνιστές χρειάζονται διπλάσια ποσότητα βιταμίνης C από τους μη καπνιστές, σε καθημερινή βάση.
- Τα άτομα που κάνουν αυστηρή δίαιτα, με πολύ χαμηλή πρόσληψη λίπους, έχουν κίνδυνο για έλλειψη των λιποδιαλυτών βιταμινών A,D, E,K.
- Οι ασθενείς που, λόγω προβλημάτων υγείας, έχουν περιορισμούς σε διάφορα τρόφιμα, εμφανίζουν έλλειψη βιταμινών.

Οι «εχθροί» των βιταμινών
«Το κάπνισμα μειώνει σημαντικά τα επίπεδα ορισμένων βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων όπως βιταμίνη C, βιταμίνη Ε, βιταμίνη Β12, φολικό οξύ, σελήνιο», σημειώνει η διαιτολόγος. Κάθε τσιγάρο που κάνουμε, «καίει» 20-40 mg βιταμίνης C!
«Η μόλυνση της ατμόσφαιρας αυξάνει την παραγωγή ελευθέρων ριζών, με αποτέλεσμα να καταστρέφεται ένα ποσοστό των βιταμινών. Επίσης, το stress συντελεί στην ανάπτυξη ελευθέρων ριζών, κάτι που προκαλεί πρόωρη γήρανση των κυττάρων, αλλά και βλάβες σε πολλά όργανα και συστήματα του σώματος. Τέλος, η σίτιση μέσω των ταχυφαγείων (fast-food) παρέχει στον οργανισμό υψηλή μεν ενεργειακή κάλυψη, αλλά δεν προσφέρει ουσιώδη θρεπτικά συστατικά γιατί ο τρόπος παρασκευής αυτών των γευμάτων καταστρέφει ένα μεγάλο ποσοστό των θρεπτικών συστατικών».
Το μαγείρεμα σε υψηλές θερμοκρασίες έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται αισθητά η ποσότητα βιταμινών στο φαγητό. Το ιδανικό μαγείρεμα είναι σε χαμηλή θερμοκρασία, χωρίς πολύ νερό.

Πολυβιταμίνες: Ναι ή όχι;
Στην αντίληψη των περισσοτέρων μας οι πολυβιταμίνες, είναι συνώνυμες με την ευεξία, την καλή υγεία, την αντιμετώπιση των πιέσεων της σύγχρονης ζωής. «Σε έναν υγιή οργανισμό, η ισορροπημένη διατροφή είναι γενικά ικανή να καλύψει τις ανάγκες του ατόμου στις απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία», υπογραμμίζει η κ. Ζευκιλή και συνεχίζει: «Όμως, μεγάλη μερίδα του γενικού πληθυσμού δεν διατρέφεται σωστά. Το να λαμβάνει κάποιος καλές πολυβιταμίνες μία φορά την ημέρα, καλύπτει τις ανάγκες του οργανισμού χωρίς να επιφέρει καμία σοβαρή επιβάρυνση. Μια πολυβιταμίνη ημερησίως είναι ένας καλός, εύκολος και χαμηλού κόστους τρόπος θωράκισης της υγείας, χωρίς κινδύνους». Όπως πάντα, ωστόσο, βασική προϋπόθεση είναι να ακολουθούμε τις οδηγίες που αναγράφονται στις συσκευασίες των προϊόντων. ||


Info Eυαγγελία Ζευκιλή Διαιτολόγος- διατροφολόγος LIGHT LIFE - Πρότυπο Κέντρο Διατροφής& Μεταβολικού Ελέγχου Βασ. Αλεξάνδρου 41 Περιστέρι, τηλ.: 210-5780840e-mail: e.zefkili@lightlife.gr