Υγεία

Show_262
Υγεία

Για τα…μάτια σας μόνο!

της Ιωάννας Ράπτη

«Τα καρότα και τα ψάρια κάνουν καλό στα μάτια»! Το ακούμε από την παιδική μας ηλικία και απ’ ό,τι φαίνεται είναι σωστό! Όπως μας εξηγεί και ο χειρούργος οφθαλμίατρος κ. Παναγιώτης Λιακόπουλος, πολυάριθμες έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι  βιταμίνες, τα αντιοξειδωτικά και τα ιχνοστοιχεία που βρίσκονται σε φρούτα, λαχανικά και ψάρια μπορούν να μας εξασφαλίσουν τέλεια όραση μέχρι… τα βαθιά μας γεράματα!

Kάθε 5 λεπτά ένας συνάνθρωπός μας χάνει την  όρασή του. Περίπου 45 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλον τον κόσμο είναι τυφλοί και 1-2 εκατομμύρια προστίθενται σε αυτόν τον αριθμό κάθε χρόνο. Οι έρευνες όμως δείχνουν, ότι  περίπου τα 2/3 των παθήσεων των ματιών θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί με σωστή πρόληψη! Όπως σημειώνει στο Healthyme ο χειρουργός οφθαλμίατρος κ. Παναγιώτης Λιακόπουλος, «μπορούμε να διασφαλίσουμε την υγεία των ματιών μας με τακτικό οφθαλμολογικό έλεγχο και σωστή διατροφή».

Οι παθήσεις που μας απειλούν
Στην Ε.Ε. περίπου 760 ανά 100.000 ανθρώπους έχουν διαταραγμένη όραση. Οι κυριότερες παθήσεις είναι:
- Η αμβλυωπία («τεμπέλικο μάτι»). Εμφανίζεται κυρίως στην παιδική ηλικία, με κυριότερο σύμπτωμα τη μειωμένη οπτική οξύτητα.
- Η αποκόλληση αμφιβληστροειδούς. Εμφανίζεται σε περιπτώσεις όπου ο αμφιβληστροειδής είναι πολύ λεπτός ή έχει υποστεί βλάβες. Αν δεν διαγνωστεί έγκαιρα, μπορεί να οδηγήσει σε τύφλωση.
- Το γλαύκωμα. Είναι συχνή αιτία απώλειας της όρασης. Στο γλαύκωμα παρατηρείται αύξηση της πίεσης του υγρού στο εσωτερικό του ματιού,  η οποία είναι υπεύθυνη για τη σταδιακή βλάβη του οπτικού νεύρου. Η έγκαιρη διάγνωση, είναι το κλειδί για τη θεραπεία.
- Ο καταρράκτης. Εμφανίζεται κυρίως στις μεγαλύτερες ηλικίες. Πρόκειται για τη λεγόμενη «θολή όραση» που οφείλεται στο θάμπωμα του φακού και συνήθως αντιμετωπίζεται χειρουργικά.
- Η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας. Πρόκειται για μία πάθηση που συνδέεται με την ηλικία και τη διαδικασία του γήρατος. Αν και τα ακριβή αίτια της νόσου δεν έχουν προσδιοριστεί, επιδημιολογικές μελέτες έχουν δείξει ότι η κληρονομικότητα, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και η υπερέκθεση στον ήλιο κατά τη διάρκεια της ζωής, είναι επιβαρυντικοί παράγοντες. Είναι σημαντική η έγκαιρη διάγνωση του προβλήματος, καθώς και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια όρασης.
- Το τράχωμα. Είναι χρόνια μεταδοτική νόσος που μολύνει τα βλέφαρα και τον κερατοειδή χιτώνα. Το τράχωμα ευθύνεται για το 15% των τυφλώσεων, κυρίως στις υποανάπτυκτες χώρες.
- Οι διαθλαστικές παθήσεις (μυωπία, πρεσβυωπία κ.ά.), η νυκταλωπία (δυσκολία νυκτερινής όρασης), η οφθαλμική υπερκόπωση κ.ά.

Τροφές -«φάρμακα»!
Η διατροφή είναι πολύτιμος σύμμαχος στην καλή υγεία των ματιών. «Όπως έχει αποδειχθεί από πολυάριθμες έρευνες, συγκεκριμένες ουσίες που βρίσκονται σε φρούτα, λαχανικά κ.λπ., μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη των προβλημάτων της όρασης», σύμφωνα με τον κ. Λιακόπουλο. «Οι βιταμίνες Α, C και Ε, αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για καλή όραση».


Η Βιταμίνη Α ή αλλιώς ρετινόλη, είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη που συναντάται κυρίως σε φρούτα και λαχανικά, όπως το καρότο, το πορτοκάλι, το μπρόκολο, το σπανάκι και σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, όπως το συκώτι, το βούτυρο και τα αυγά. «Είναι πολύ σημαντική για τα μάτια, καθώς βοηθά στη νυχτερινή όραση και έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες». Η βιταμίνη Ε έχει σημαντικές αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Απαντάται κυρίως στο ελαιόλαδο και σε άλλα φυτικά έλαια, στις μαργαρίνες, στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά κ.ά.
Πρόσφατη έρευνα, έδειξε ότι οι γυναίκες που έπαιρναν συμπληρώματα βιταμίνης C για περισσότερο από 10 χρόνια, είχαν 60% μειωμένο κίνδυνο να παρουσιάσουν φλοιώδη καταρράκτη. Κυριότερες πηγές της βιταμίνης C είναι το ακτινίδιο, ο μαϊντανός, η κόκκινη πιπεριά, το πορτοκάλι κ.λπ. Τέλος, κάποιες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως η Β6, το φυλλικό οξύ και η Β12, φαίνεται ότι εμποδίζουν την εκδήλωση βλαβών στα μάτια.
«Σημαντικός είναι και ο ρόλος των καροτενοειδών», προσθέτει ο κ. Λιακόπουλος.
Το β-καροτένιο, συνιστά την πιο δραστική πρόδρομο ουσία της βιταμίνης Α και διαθέτει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Έχει πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό, καθώς ενισχύει το ανοσοποιητικό και συμβάλλει στην επιβράδυνση παθήσεων των ματιών, όπως ο καταρράκτης. Το βρίσκουμε σε φρούτα και λαχανικά με πορτοκαλί χρώμα, όπως τα καρότα, οι γλυκοπατάτες, τα βερίκοκα κ.ά. Το α-καροτένιο είναι επίσης ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, το οποίο προστατεύει τα κύτταρα του οργανισμού από βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, μια διατροφή πλούσια σε λουτεΐνη και ζεαξανθίνη συνδέεται με χαμηλότερες πιθανότητες εμφάνισης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας. Οι σημαντικότερες πηγές τους είναι το σπανάκι, η κόκκινη πιπεριά, τα μπιζέλια, το μπρόκολο και το σέλινο.


«Στη φροντίδα των ματιών συμβάλλει θετικά και η επαρκής πρόσληψη ιχνοστοιχείων, όπως ο ψευδάργυρος και το σελήνιο», συμπληρώνει ο κ. Λιακόπουλος. Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού, αφού συμβάλλει στην καλύτερη απορρόφηση των βιταμινών. Τον βρίσκουμε κυρίως στα πουλερικά, στα κρέατα, στα αυγά και στα ψάρια. Το σελήνιο είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, όπως και η βιταμίνη Ε, καθώς δρα κατά των ελεύθερων ριζών που προκαλούν τη γήρανση, διατηρεί την ελαστικότητα των ιστών και αυξάνει την αντοχή του οργανισμού. Οι κυριότερες πηγές σεληνίου είναι τα δημητριακά, το λάχανο, το κρεμμύδι, και τα οστρακοειδή.


«Τέλος, σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των εκφυλιστικών παθήσεων της όρασης, παίζουν και τα αντιοξειδωτικά», λέει ο κ. Λιακόπουλος. Το συνένζυμο Q-10 είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό που παράγει ο οργανισμός, αλλά το βρίσκουμε και σε τρόφιμα όπως η σόγια, τα λιπαρά ψάρια (σαρδέλες, σολομός) και το σουσάμι. Η γλουταθειόνη συμβάλλει στην ενεργοποίηση των ενζύμων για την προστασία από τις ελεύθερες ρίζες, ενώ παράλληλα υποστηρίζει τις λειτουργίες των άλλων αντιοξειδωτικών. Τέλος το άλφα λιποϊκό οξύ παίζει σημαντικό ρόλο στη «συνεργασία» των αντιοξειδωτικών μεταξύ τους, καθώς ανακυκλώνει και παρατείνει τη μεταβολική διάρκεια ζωής της βιταμίνης C, της γλουταθειόνης, και του συνενζύμου Q-10, ενώ έμμεσα ανανεώνει την βιταμίνη Ε.

Από τη… φύση!
Στη βοτανοθεραπεία, οποιαδήποτε νόσος μπορεί να αντιμετωπιστεί  χρησιμοποιώντας τα προϊόντα που μας προσφέρει απλόχερα η φύση. Τα βότανα που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση των οφθαλμικών νόσων είναι:


Bilberry. Μέλος της οικογένειας Vaccinium, αναγνωρισμένο για την αντιοξειδωτική του δράση. Αυξάνει την κυκλοφορία προς τα μικρά αιμοφόρα αγγεία των ματιών.
Ginkgo Biloba. Έχει αντιοξειδωτική και αντιμικροβιακή δράση, ενώ χρησιμοποιείται για την καλή κυκλοφορία του αίματος και την καλή λειτουργία του εγκεφάλου. Παράλληλα βοηθά στην καλή λειτουργία των ματιών.  
Ευφραζία (eyebright). Χρησιμοποιείται σαν τονωτικό και στυπτικό για την αντιμετώπιση διαφόρων οφθαλμικών παθήσεων.
Πράσινο τσάι. Σύμφωνα με κινεζική έρευνα, το πράσινο τσάι είναι ιδιαίτερα ευεργετικό και για τα μάτια. Ερευνητές εξέτασαν τα μάτια ποντικιών που είχαν πιει πράσινο τσάι και διαπίστωσαν ότι οι φακοί, ο αμφιβληστροειδής χιτώνας και άλλοι ιστοί είχαν απορροφήσει σημαντικές ποσότητες κατεχινών, γνωστές αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχουν βιταμίνη C, βιταμίνη Ε, λουτεΐνη και ζεαξανθίνη.