Υγεία

Show_ygieis_arthroseis_2
Υγεία

Υγιείς αρθρώσεις για ευκινησία τον χειμώνα!

Ο χειμώνας είναι μία περίοδος που καθιστά τις αρθρώσεις μας περισσότερο ευαίσθητες. Ο πόνος, το οίδημα και η δυσκαμψία είναι τα κύρια προβλήματα που απασχολούν τους ασθενείς και τους αναγκάζουν να επισκεφθούν τον θεράποντα γιατρό τους. Βλέπουν την καθημερινότητά τους να αλλάζει, καθώς χάνουν την ευκινησία τους και έχουν αίσθημα δυσφορίας. Ο δρ. Γεώργιος Θεμιστοκλέους, ορθοπαιδικός χειρουργός και αθλητίατρος, μας διαφωτίζει σχετικά με το ευαίσθητο αυτό θέμα.

Πολλές είναι οι θεωρίες που προσπαθούν να ερμηνεύσουν το φαινόμενο της ανάπτυξης ευαισθησίας στις αρθρώσεις τον χειμώνα. Αρχικά, η χαμηλή θερμοκρασία του περιβάλλοντος τον χειμώνα αναγκάζει τον οργανισμό μας να στέλνει περισσότερο αίμα στα ζωτικά μας όργανα, όπως οι πνεύμονες και η καρδιά, με αποτέλεσμα οι σύνδεσμοι που περιβάλλουν τις αρθρώσεις να μην αιματώνονται επαρκώς και να χάνουν τη λειτουργικότητά τους, σημειώνει ο κ. Θεμιστοκλέους.

Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει και η αλλαγή στη βαρομετρική πίεση που πραγματοποιείται αυτήν την περίοδο – την πίεση, δηλαδή, που ασκεί η ατμόσφαιρα με το βάρος της στην επιφάνεια της Γης. Καθώς αλλάζουν οι καιρικές συνθήκες του περιβάλλοντος, η πίεση αυτή αρχίζει να πέφτει. Μελέτες1 έχουν δείξει ότι, λόγω αυτής της πτώσης, οι ιστοί στο σώμα μας διαστέλλονται και έτσι οι ασθενείς βλέπουν το γόνατό τους, για παράδειγμα, να πρήζεται. Καθώς αυτή η αντίδραση συνεχίζεται, το οίδημα μεγαλώνει, ενδεχομένως να πιέζονται και νεύρα που υπάρχουν μέσα σε κάθε άρθρωση, με αποτέλεσμα να προκαλείται πόνος, αναφέρει ο ειδικός.

Παράλληλα, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι κατά τους χειμερινούς μήνες έχουμε και λιγότερη ηλιοφάνεια, γεγονός που συνδέεται και με έλλειψη βιταμίνης D. H βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την καλή υγεία των οστών, καθώς ρυθμίζει την ποσότητα ασβεστίου στο σώμα. Έτσι, η ανεπάρκειά της καθιστά τα οστά πιο αδύναμα και μπορεί να συνδέεται με αρθριτικούς και μυϊκούς πόνους.

Τέλος, αυτήν την περίοδο του χρόνου, πολλά άτομα εμφανίζουν και συμπτώματα που συνδέονται με κατάθλιψη, η οποία μπορεί να εκδηλωθεί και με σωματικούς πόνους ή να εντείνει τους ήδη υπάρχοντες. Ο αρθριτικός πόνος είναι πολύ συχνός στα άτομα που εμφανίζουν καταθλιπτικά συμπτώματα.

Σίγουρα αυτοί που επηρεάζονται περισσότερο είναι κυρίως οι ηλικιωμένοι, αλλά και νεότεροι, οι οποίοι έχουν διαγνωστεί με αρθρίτιδα – και ειδικότερα με αρθρίτιδα που προσβάλλει τις αρθρώσεις των δαχτύλων, της άκρας χείρας, του ισχίου και της μέσης. Οι ηλικιωμένοι είναι πιθανόν να έχουν και περισσότερα προβλήματα σχετικά με την αιμάτωση των ιστών, να έχουν χαμηλή βιταμίνη D, με λίγα λόγια να έχουν όλους τους επιβαρυντικούς παράγοντες που δικαιολογούν την έξαρση των συμπτωμάτων τους τον χειμώνα, υπογραμμίζει ο κ. Θεμιστοκλέους.

Καθιστική ζωή και χειρωνακτική εργασία
Όσοι κάνουν καθιστική ζωή και εργασία κινδυνεύουν να εμφανίσουν οστεοαρθρίτιδα και σε νεότερη ηλικία, ακόμα και από την τέταρτη δεκαετία ζωής. Η οστεοαρθρίτιδα είναι μια εκφυλιστική νόσος, που μπορεί να προσβάλει μία η περισσότερες αρθρώσεις, όπως το γόνατο, το ισχίο και τον ώμο. Μελέτες2 έχουν δείξει, αναφέρει ο ειδικός, ότι όσοι κάθονται πάνω από τέσσερις ώρες την ημέρα σε καρέκλα και με λανθασμένη στάση του σώματος, είναι πιθανό να εμφανίσουν εκφυλιστικές αλλοιώσεις στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης, καθώς οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι δέχονται αυξημένα φορτία, ενώ επηρεάζονται και οι ζυγοαποφυσιακές αρθρώσεις. Φυσικά, κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει και σε κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου, αλλά και να περιορίσει το εύρος του σπονδυλικού σωλήνα. Όλα τα παραπάνω ερμηνεύονται σε πόνο, δυσφορία και δυσκαμψία των αρθρώσεων του ασθενούς, ο οποίος επιζητά ακόμα περισσότερο την καθιστική ζωή. Έτσι, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που οδηγεί σε επιδείνωση και στην προσβολή και άλλων αρθρώσεων, όπως το γόνατο και το ισχίο.

Όσον αφορά την αντιμετώπιση της οστεοαρθρίτιδας, εφόσον έχει εγκατασταθεί, το σημαντικότερο βήμα είναι ο περιορισμός της εξέλιξής της. Κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει με λήψη συμπληρωμάτων διατροφής, έναρξη συστηματικής άσκησης, καθώς και ενέσιμη θεραπεία, σύμφωνα με τον κ. Θεμιστοκλέους, ο οποίος τονίζει: Η πρόληψη είναι υψίστης σημασίας!
Συγκεκριμένα άτομα που έχουν καθιστική εργασία, καλό θα είναι να εντάξουν στην καθημερινότητά τους το περπάτημα ή κάποια άλλης μορφής άσκηση. Ενώ βρίσκονται στην εργασία τους, ανά μια ή μιάμιση ώρα να σηκώνονται από την καρέκλα και να κάνουν κάποια βήματα πριν συνεχίσουν.

Φυσικά, ταλαιπωρημένες αρθρώσεις έχουν και τα άτομα που κάνουν χειρωνακτικές εργασίες ή εργασίες που απαιτούν ορθοστασία. Εξαιτίας της ορθοστασίας, τα ισχία, τα γόνατα και οι ποδοκνημικές αρθρώσεις δέχονται μεγάλα φορτία, χωρίς να υπάρχει κάποια κίνηση του ατόμου. Αυτό το φαινόμενο μπορεί να επηρεάσει τη δομική ακεραιότητα όσο και τη λίπανση των αρθρώσεων και, έτσι, να χάσουν τη λειτουργικότητά τους. Ο συνδυασμός των αυξημένων φορτίων, όσο και των δομικών τραυματισμών, οδηγεί σε έντονο πόνο και δυσκολία στο περπάτημα, σημειώνει ο ειδικός.

Η αλήθεια είναι ότι κάποιες μορφές εργασίας αναγκάζουν τους εργαζόμενους να είναι συνεχώς όρθιοι και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει εύκολα. Οι ειδικοί συνιστούν σε αυτές τις εργασιακές ομάδες να μην παραμένουν όρθιοι στην ίδια θέση πάνω από οκτώ λεπτά. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να υπάρχει κάποια μετακίνηση ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Επίσης, συμπληρωματικό ρόλο παίζουν και τα σωστά ανατομικά παπούτσια που θα φοράει ο εργαζόμενος, η εκπαίδευσή του όσον αφορά τη σωστή στάση του σώματος και τη σωστή άρση ενός βαρέος αντικειμένου από το έδαφος. Φυσικά, και σε αυτήν την περίπτωση, η συστηματική άσκηση μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη, συμπληρώνει ο κ. Θεμιστοκλέους.

Τα συμπληρώματα διατροφής στο προσκήνιο
Τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη βοήθεια στην προστασία των αρθρώσεών μας, καθώς περιέχουν σε μεγάλη ποσότητα θρεπτικά συστατικά, τα οποία ίσως είναι δύσκολο να λάβουμε μόνο από τη διατροφή μας. Έτσι, μπορούν να δράσουν επικουρικά στην προσπάθεια εξάλειψης της φλεγμονής και του πόνου, σημειώνει ο κ. Θεμιστοκλέους.

Μελέτες δείχνουν ότι περίπου το 62,5% των ενηλίκων με αρθρίτιδα λαμβάνει καθημερινά τουλάχιστον ένα συμπλήρωμα. Τα σημαντικότερα από αυτά είναι: το πράσινο τσάι (camellia sinensis), με σημαντική αντιφλεγμονώδη δράση, η βρομελαΐνη (bromelain), ένα ένζυμο που συμβάλλει στην ενεργοποίηση της παραγωγής προσταγλαδινών και περιορίζει τη φλεγμονή αν λαμβάνεται ανάμεσα στα γεύματα, το cat's claw, με αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, που χρησιμοποιείται για την ανακούφιση από τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας και της ρευματοειδούς αρθρίτιδας, το devil's claw, με αντιφλεγμονώδη και αναλγητική δράση, ιδιαίτερα χρήσιμη σε περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας, ρευματοειδούς και ουρικής αρθρίτιδας, αλλά και γενικών ρευματισμών, η θειική χονδροϊτίνη, µια φυσική ουσία που συντίθεται ενδογενώς και εκκρίνεται από τα χονδροκύτταρα, ανευρίσκεται στον αρθρικό χόνδρο, στον συνδετικό ιστό, καθώς και στα αγγειακά τοιχώματα, και χρησιμοποιείται θεραπευτικά κυρίως για την οστεοαρθρίτιδα, η θειική γλυκοζαμίνη, η οποία παρέχει στον οργανισμό κατάλληλο υλικό για την παραγωγή πρωτεογλυκανών και γλυκοζαμινογλυκανών, που είναι δομικά στοιχεία του χόνδρου των αρθρώσεων και είναι χρήσιμη για την υγεία των αρθρώσεων και σε περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας, το Msm, μορφή οργανικού θείου που ενδυναμώνει τον συνδετικό ιστό και είναι χρήσιμο σε περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας, ρευματοειδούς αρθρίτιδας και αθλητικών τραυματισμών, η κουρκουμίνη, γνωστή για τις αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες, αναφέρει ενδεικτικά ο ειδικός.

Πότε θα πρέπει να απευθυνθούμε στον γιατρό;
Οι οδηγίες του ειδικού είναι σαφείς:
• Όταν η αρθραλγία επιμένει για περισσότερες από 3 ημέρες.
• Σε περίπτωση ισχυρής, ανεξήγητης αρθραλγίας.
• Όταν η επηρεασμένη άρθρωση είναι σημαντικά διογκωμένη.
• Όταν υπάρχει δυσκολία στην κίνηση της άρθρωσης.
• Όταν το δέρμα γύρω από την άρθρωση είναι ερυθρό ή θερμό στο άγγιγμα.
• Όταν εκδηλώνεται πυρετός ή υπάρχει απώλεια βάρους, ακούσια.