Υγεία

Show_ygeia_fthinoporo_1
Υγεία

Πώς μπορούμε να θωρακίσουμε το ανοσοποιητικό μας;

Αφού αποχαιρετήσαμε το ανέμελο καλοκαίρι, είναι ώρα να αντιμετωπίσουμε με ρεαλισμό την πραγματικότητα και να προφυλάξουμε την υγεία μας, τροποποιώντας τις συνήθειές μας και προσαρμόζοντάς τες σε όσα επιτάσσει η επόμενη εποχή του χρόνου, το φθινόπωρο.
Η ενδοκρινολόγος-διαβητολόγος Δρ. Βασιλική Τριάντη μας δείχνει τον τρόπο.

Φθινοπωρινή ταλαιπωρία
Όπως είναι φυσικό, με την αλλαγή του καιρού που επέρχεται το φθινόπωρο, το ανοσοποιητικό μας αρχίζει να επηρεάζεται. Τα συνηθέστερα προβλήματα που εμφανίζονται είναι, αφ’ ενός, ήπια και αναδύονται κατά τη διαδικασία προσαρμογής από τις διακοπές στη ρουτίνα της καθημερινότητας και, αφ’ ετέρου, σοβαρότερες παθολογικές διαταραχές, που προκύπτουν ως αποτέλεσμα έκθεσης σε παθογόνους παράγοντες που έδρασαν κατά τη διάρκεια των διακοπών και εκδηλώνονται ημέρες ή εβδομάδες μετά την επάνοδο, σύμφωνα με την κ. Τριάντη.
Ορισμένα από τα συνηθέστερα παθολογικά προβλήματα που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου είναι τα παρακάτω:
• Ατονία: Οι κακές συνήθειες διατροφής κατά τις διακοπές, όπως τυποποιημένη διατροφή, φτωχή σε βιταμίνες και χρήσιμα ιχνοστοιχεία, είναι συχνό φαινόμενο. Με την επάνοδο, οι αυξημένες απαιτήσεις της καθημερινότητας κατά την ένταξη σε καθημερινούς έντονους οικογενειακούς ή εργασιακούς ρυθμούς, σε συνδυασμό με ένα κακό διατροφικό status, έχουν ως συνέπεια την εμφάνιση παρατεταμένης κόπωσης και ατονίας. Στη φάση αυτή, τα επίπεδα των βιταμινών και των ιχνοστοιχείων που παραγγέλλονται βάσει ενδείξεων κατά τη σωστή ιατρική εξέταση μπορεί να είναι χαμηλά και να απαιτηθεί ενίσχυση του οργανισμού με εξατομικευμένα διατροφικά προγράμματα ή ενισχυτικά φαρμακευτικά σκευάσματα. Ορισμένες φορές, η ατονία είναι αποτέλεσμα έκθεσης σε ειδικά λοιμογόνα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (π.χ. ιός του Δυτικού Νείλου).
• Αϋπνία: H μεταβολή στην ώρα, η αλλαγή του περιβάλλοντος, η επιστροφή στη ρουτίνα της καθημερινότητας, η αιφνίδια αλλαγή συνηθειών και η αύξηση της κατανάλωσης καφέ είναι παράγοντες που επιδρούν δυσμενώς στον κύκλο ύπνου-αφύπνισης κατά την επάνοδο από τις διακοπές. Η φθινοπωρινή αϋπνία μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επίμονη και να απαιτήσει ειδική θεραπεία.
• Πονοκέφαλοι: Καθώς το σώμα προσπαθεί να προσαρμοστεί στο κρύο, στην κούραση και στη μειωμένη διάρκεια της ημέρας, είναι πιθανό ένα άτομο να ταλαιπωρηθεί από συνεχείς πονοκεφάλους, οι οποίοι δυσκολεύουν την καθημερινότητά του.
• Κρυολογήματα - γρίπη: Το κρύο και η γρίπη κάνουν την εμφάνισή τους αυτήν την περίοδο και, καθώς ενήλικες και παιδιά περνούν περισσότερο χρόνο σε εσωτερικούς χώρους, μοιράζονται και τα μικρόβια, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Αλλεργιών και Λοιμωδών Νοσημάτων. Η ξηρότητα του φθινοπώρου και, αργότερα, του χειμώνα, οδηγεί σε περισσότερα κρυολογήματα και μολύνσεις γρίπης με το στέγνωμα της ρινικής διόδου, η οποία επιτρέπει περισσότερους ιούς και βακτήρια να εισέρχονται στο σύστημα, αναφέρει η ειδικός.
• Βρογχίτιδα και βρογχικό άσθμα: Το φθινόπωρο είναι μια περίοδος υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση βρογχίτιδας, καθώς κρυώνουμε ευκολότερα λόγω των αλλαγών στη θερμοκρασία. Επιπλέον, είναι η εποχή που ευνοεί γενικώς το άσθμα, καθώς και το αλλεργικό ή ξηρό άσθμα. Το αλλεργικό άσθμα δεν εκδηλώνεται μαζί με βρογχίτιδα και, ευτυχώς, έχει εποχιακό χαρακτήρα. Το πιο κοινό σύμπτωμα είναι η δυσκολία στην αναπνοή.
• Τριχόπτωση: Η τριχόπτωση χαρακτηρίζεται από εποχικότητα. Έχει παρατηρηθεί ότι την άνοιξη και το φθινόπωρο είναι πιο έντονη, και μεγαλύτερη σε διάρκεια. Ειδικότερα στις γυναίκες, το φθινόπωρο τα μαλλιά είναι πιο ταλαιπωρημένα από την έκθεση στον ήλιο και τη θάλασσα, ενώ καθώς συνήθως ακολουθούν αυστηρές δίαιτες, αυτές τους στερούν βασικές βιταμίνες που είναι απαραίτητες για τη σωστή ανάπτυξη της τρίχας, τονίζει η κ. Τριάντη.
Ακόμα, το φθινόπωρο είναι μία εποχή με ιδιαίτερο άγχος, με την ξαφνική ένταξη σε γρήγορους και απαιτητικούς ρυθμούς ζωής. Οι ρυθμοί αυτοί επηρεάζουν την ψυχολογία και, ως εκ τούτου, την ανάπτυξη της τρίχας. Μεγαλύτερο πρόβλημα παρατηρείται στις γυναίκες και σε ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας.

Πώς να μείνουμε υγιείς το φθινόπωρο
Ως «ομάδες υψηλού κινδύνου», οι οποίες είναι επιρρεπείς σε ασθένειες το φθινόπωρο, ορίζονται οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά, οι έγκυες και οι ανοσοκατεσταλμένοι, αναφέρει η γιατρός. Ωστόσο, όλοι χρειάζεται να λειτουργήσουν προληπτικά θωρακίζοντας την υγεία τους, γιατί το φθινόπωρο… δεν κάνει διακρίσεις!
Μπορούμε, λοιπόν, να φροντίσουμε το ανοσοποιητικό μας με διάφορους τρόπους:
• Εμβολιασμός: Αρκετοί ασθενείς υψηλού κινδύνου, οι οποίοι δεν έχουν σχετικά προστατευτικά αντισώματα, θα χρειαστεί να κάνουν εμβόλιο για τον πνευμονιόκοκκο. Η επικοινωνία με τον θεράποντα ιατρό, ώστε να απαντηθεί το ερώτημα της αναγκαιότητας ή μη εφαρμογής προληπτικών εμβολιασμών το φθινόπωρο είναι απαραίτητη για κάθε άτομο με χρόνιο νόσημα, έγκυο, γονέα με μωρό ή άτομο άνω των 65 ετών, σύμφωνα με την ειδικό.
• Άσκηση: Η σωστή και προγραμματισμένη άσκηση δύναται να ενισχύσει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, σε σημείο που να μειώσει τις πιθανότητες για εμφάνιση κρυολογημάτων, γρίπης – και όχι μόνο. Επιπλέον, μέσω της άσκησης, μπορούμε να μειώσουμε τις πιθανότητες «εισβολής» κρυολογήματος και άλλων παθήσεων ή μολύνσεων, αλλά και να αυξήσουμε τη δραστικότητα των βιταμινών και των μετάλλων που λαμβάνουμε μέσω της διατροφής ή μέσω συμπληρωμάτων.
Ακόμη και η μέτρια άσκηση μπορεί να ξυπνήσει το ανοσοποιητικό σύστημα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που έγινε από την ομάδα του Δρ. Thomas Lowder, στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον. Αντίθετα, η εξαντλητική γυμναστική μπορεί, τελικά, να μας κάνει πιο ευάλωτους.
• Χαλάρωση: Το φθινόπωρο συχνά συνδέεται και με διαταραχές της διάθεσης, όπως η κατάθλιψη. Για να απελευθερωθούμε από τις θλιβερές σκέψεις και να έχουμε έναν ήσυχο ύπνο, καλό είναι να πίνουμε ένα χαλαρωτικό τσάι το βράδυ, με συνοδεία απαλής μουσικής και να φροντίζουμε να κάνουμε ένα ωραίο αρωματικό μπάνιο.

 

Διαβάστε τι διατροφή πρέπει να κάνουμε για να θωρακίσουμε το ανοσοποιητικό μας πατώντας εδώ: