Διατροφή

Show_diatrofi-mythoi-k-alitheies-%ce%91
Διατροφή

Διατροφικοί μύθοι και αλήθειες του καλοκαιριού – μέρος Α'

Πολλά ακούμε και διαβάζουμε σχετικά με το τι είναι καλό να τρώμε και τι όχι το καλοκαίρι, προκειμένου να ενυδατωθούμε, να αδυνατίσουμε και να προστατευτούμε από τη ζέστη. Ωστόσο, ορισμένες φορές, λαμβάνουμε αντικρουόμενες πληροφορίες που περισσότερο μας μπερδεύουν, παρά μας ενημερώνουν. Το τι ισχύει και τι όχι, αναλαμβάνει να μας το ξεκαθαρίσει η διαιτολόγος-διατροφολόγος, κ. Εμμανουέλλα Μαγριπλή.
Το καλοκαίρι είναι από τις πιο όμορφες εποχές, η οποία όμως κρύβει παγίδες αφυδάτωσης. Η συνηθέστερη παρανόηση τη συγκεκριμένη εποχή είναι η κατανάλωση διαφόρων υγρών εκτός νερού, για ενυδάτωση. Τα παιδιά, λοιπόν, επιλέγουν γρανίτες και οι ενήλικες αλκοόλ, κυρίως μπίρα ή κοκτέιλ, για δροσιά. Δυστυχώς, και στις δύο περιπτώσεις, η συνολική πρόσληψη καθαρού υγρού είναι αμελητέα.
Πιο συγκεκριμένα, στην περίπτωση της γρανίτας, το νερό χρησιμοποιείται για τον μεταβολισμό της ζάχαρης που περιέχει. Το αλκοόλ, από την άλλη, έχει διουρητική δράση και τα κοκτέιλ περιέχουν αρκετή ζάχαρη. Το αποτέλεσμα είναι, λοιπόν, η αμελητέα καθαρή πρόσληψη υγρού, με ταυτόχρονη –πολλές φορές επικίνδυνη– αύξηση της ενεργειακής πρόσληψης, καθώς λόγω αυξημένων θερμίδων αυξάνεται το βάρος μας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει μετά σε άλλα, παθολογικά, προβλήματα.
Φυσικά μπορούν να καταναλωθούν αυτά τα υγρά, αλλά όχι για ενυδάτωση. «Όταν διψάτε, είναι σημαντικό να πίνετε νερό», τονίζει η ειδικός. Και συνεχίζει:
Καλό είναι να αποφύγουμε γενικώς τη μεγάλη κατανάλωση κοκτέιλ και σκληρών ποτών, αφού οι θερμίδες, καθώς και η διουρητική δράση, αυξάνονται με την περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Με λίγα λόγια, όσο πιο καθαρό αλκοόλ, τόσο πιο διουρητικό και «παχυντικό». Κάθε γραμμάριο αλκοόλ προσδίδει στο σώμα 7 θερμίδες. Όταν, μάλιστα, το ποτό περιέχει και αναψυκτικό με ζάχαρη, η απορρόφηση γίνεται πιο γρήγορα. Τους υπόλοιπους υπολογισμούς μπορείτε να τους αναλάβετε εσείς...

Καλοκαίρι: τροφή και μεταβολισμός
Το καλοκαίρι, όπως και σε περιόδους έντονης ζέστης, το σώμα περνάει έντονο στρες. Ο οργανισμός προσπαθεί να ελαττώσει κίνηση και απώλεια ενέργειας, για να κρατήσει σταθερή τη θερμοκρασία του σώματος. Εκτός, λοιπόν, από τις βασικές οδηγίες που συμπεριλαμβάνουν δροσερή ατμόσφαιρα και ελαφρύ ανοιχτόχρωμο ντύσιμο, είναι σημαντικό να υπάρξει και προσεγμένη ελαφριά διατροφή, σημειώνει η κ. Μαγριπλή.
Ως προς το αν ο μεταβολισμός λειτουργεί καλύτερα το καλοκαίρι, λόγω περισσότερης κίνησης και συχνότερης ενυδάτωσης, η ειδικός απαντά:
«Μύθος! Στη Φυσική Α’ γυμνασίου, μαθαίνουμε πως θερμότητα=ενέργεια. Όταν μιλάμε για μεταβολισμό, μιλάμε για παραγωγή ενέργειας από τον οργανισμό μας από καύσεις, δηλαδή παραγωγή ενέργειας, άρα θερμότητας.
Το καλοκαίρι, λοιπόν, και λόγω υψηλής θερμοκρασίας, το σώμα θέλει να ελαττώσει καύσεις για να μην παράγει θερμότητα, δηλαδή μείωση του βασικού μεταβολισμού σε περιόδους και σε συνθήκες έντονης ζέστης. Αυτό ταυτίζεται και με την προηγούμενη αναφορά στα είδη τροφών που είναι σημαντικό να επιλέγουμε, τα οποία πρέπει να είναι ελαφριά και υψηλής περιεκτικότητας σε νερό».
Εκτός των άλλων, η έντονη κίνηση είναι σημαντικό να μειώνεται, για να μην επιβαρύνεται το καρδιαγγειακό και το αναπνευστικό σύστημα.
Το καλοκαίρι, βέβαια, έχει και μεγαλύτερη ημέρα. Τείνουμε, λοιπόν, να βγαίνουμε λίγο πιο συχνά και να αυξάνονται τα συνολικά βήματα της ημέρας. Καλό είναι να θυμόμαστε πως ο βασικός στόχος είναι τα 10.000 βήματα ημερησίως, αναφέρει η κ. Μαγριπλή.
Υπάρχουν άνθρωποι που το καλοκαίρι, στην παραλία, κάνουν διάφορα αθλήματα. Αν και μικρό το ποσοστό, αν κάποιος ανήκει σε αυτή την κατηγορία, οι καύσεις του θα αυξηθούν ελαφρώς μεν, αλλά εξακολουθεί να είναι σημαντικό οι τροφές που λαμβάνει να παραμένουν ελαφριές.

Ιδανικές καλοκαιρινές τροφές, ελαφριές και γευστικές
• Αυγά στραπατσάδα (ταραχτά) με ντομάτα, λίγο κρεμμύδι και φέτα – συνδυάζεται τέλεια με κολοκυθάκια ή και χόρτα.
• Ταμπουλέ με ψάρι ή θαλασσινά ψητά/βραστά (καλαμάρι/χταπόδι/γαρίδες). Η βάση της σαλάτας είναι ο μαϊντανός και η ντομάτα, και μπορείτε να προσθέσετε πλιγούρι ή κινόα.
• Κοτόπουλο ψητό με γκουακαμόλε (αβοκάντο-ντομάτα-λάδι-λεμόνι) σε τορτίγια ολικής. Μπορείτε να το ενισχύσετε θρεπτικά, σερβίροντάς το με λίγο γιαούρτι.
• Βίδες τρικολόρε μέσα σε χωριάτικη σαλάτα.
• Μπέργκερ με ψωμάκι ολικής, μπιφτέκι γαλοπούλας, ντομάτα, μαρούλι και πίκλες.
• Φακές ή μαυρομάτικα σαλάτα με μαϊντανό, καρότο, λιαστή ντομάτα και κάπαρη ή ελιές.
• Μελιτζάνες με ντομάτα, κρεμμύδι, μανιτάρια και τυρί, γκρατινέ (στο φούρνο).

 

Δείτε την απάντηση για τα πιο συνηθισμένα διατροφικά ερωτήματα του καλοκαιριού εδώ:

 

who is who

Εμμανουέλλα Μαγριπλή
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Η Δρ. Εμμανουέλλα Μαγριπλή είναι απόφοιτος των πανεπιστημίων McGIll και University of London, στους κλάδους της Κλινικής Διαιτολογίας και Επιδημιολογίας, αντίστοιχα. Είναι Διδάκτωρ του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος της ερευνητικής ομάδας του Τμήματος Διατροφής του Ανθρώπου και καθηγήτρια στα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά τμήματα του Πανεπιστημίου. Παράλληλα, εργάζεται ως επίτιμη επιστημονική συνεργάτις στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, Center of Statistics in Medicine.
http://www.eatsmart.gr
e-mail: emagriplis@eatsmart.gr