Υγεία

Show_stress2
Υγεία

Συμβουλές για την καλύτερη διαχείριση του άγχους

Ο ρόλος της διατροφής
Η διατροφή που προκαλεί το οξειδωτικό στρες είναι ακριβώς και αυτή που πολλοί από μας έχουμε χρησιμοποιήσει για να αντιμετωπίσουμε μια δυσάρεστη κατάσταση – μια διατροφή, δηλαδή, με πρόχειρο φαγητό, γλυκά, τροφές πλούσιες σε ζάχαρη, αλάτι, επεξεργασμένους υδατάνθρακες, κορεσμένα και trans λιπαρά οξέα, σημειώνει η δρ. Νιώτη.
Αποκτήστε υγιές βάρος και ακολουθήστε μια ισορροπημένη διατροφή, χαμηλή σε κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη, και πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες (καροτενοειδή, βιταμίνες E, C, σελήνιο, φλαβονοειδή).
Τι πρέπει να περιέχει το διαιτολόγιό μας; Η ειδικός δίνει την απάντησή της:

• Όλα τα φρούτα και λαχανικά είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Προτιμήστε εποχής και χρωματιστά, όπως καρότα, μπρόκολο, σπανάκι, ντομάτες, πιπεριές, χόρτα, μελιτζάνες, μοβ λάχανο, γκρέιπφρουτ, ρόδια, σταφύλια, ακτινίδια, εσπεριδοειδή.
• Ενσωματώστε στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιό σας 1-2 φορές ψάρια, πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα, όπως σολομό, σαρδέλα, τόνο, κολιό, μπαρμπούνι, λυθρίνι και άλλα λιπαρά ψάρια. Ο λιναρόσπορος και οι ξηροί καρποί είναι επίσης καλές πηγές Ω3. Η κατανάλωση ψαριών είναι ιδιαίτερης σημασίας, σημειώνει η δρ. Νιώτη, αφού μεγάλες μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση ψαριού μειώνει τα κρούσματα κατάθλιψης.
• Τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, όπως δημητριακά ολικής άλεσης, βρώμη, κουάκερ, καστανό ρύζι. Εξασφαλίζουν ομαλά επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα, άρα και καλή διάθεση!
• Αποφύγετε τον καφέ και προτιμήστε το πράσινο τσάι. Η υπερβολική πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να αυξήσει το άγχος, ενώ το πράσινο τσάι, πλούσιο σε κατεχίνες, μας προστατεύει από τις ελεύθερες ρίζες και μπορεί να μας βοηθάει και στην απώλεια βάρους.
• Το ελαιόλαδο αποτελεί επίσης εξαιρετική πηγή ισχυρών αντιοξειδωτικών ουσιών.
• Αποφύγετε τη ζάχαρη, τα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα, αναψυκτικά, τηγανητά, σάλτσες, μαγιονέζα, βούτυρο, επεξεργασμένα δημητριακά (άσπρο ψωμί, donut, αρτοποιήματα κ.ά.).

Προστατέψτε το σώμα σας, ασκηθείτε, επιλέξτε υγιεινές τροφές, περιορίστε την τηλεόραση και απολαύστε έναν περίπατο στον ήλιο. Θα νιώσετε σίγουρα πολύ καλύτερα!

Ύπνος και Στρες
Το στρες μπορεί να διαταράξει τον ήσυχο ύπνο, ενώ ακολουθώντας ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου βοηθάμε τον οργανισμό μας στην προσπάθεια αντιμετώπισης του άγχους. Η έλλειψη ύπνου ή ο «κακός» ύπνος έχει επιπτώσεις στην καθημερινότητά μας, καθώς επιδρά αρνητικά στα επίπεδα της σωματικής μας αντοχής, στην πνευματική μας διαύγεια, στην παραγωγικότητα και στην καλή μας διάθεση. Επιπλέον, μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση των επιπέδων του άγχους που βιώνουμε και έτσι να δημιουργείται ένας κύκλος άγχους και εκνευρισμού. Για τους λόγους αυτούς, είναι εξαιρετικά σημαντικό να κοιμόμαστε και να ξυπνάμε την ίδια ώρα κάθε μέρα, να διαμορφώσουμε τον χώρο του υπνοδωματίου έτσι ώστε να μας εμπνέει να χαλαρώσουμε και να έχουμε ένα ήσυχο περιβάλλον πριν κοιμηθούμε, κλείνοντας την τηλεόραση και κάθε συσκευή που κάνει θόρυβο. Έτσι, ο ύπνος μας θα μπορεί να είναι πιο ποιοτικός και αναζωογονητικός, και η επόμενη μέρα θα μας βρίσκει πιο ήρεμους και γεμάτους ενέργεια!

Βασικές τεχνικές χαλάρωσης, μετά από μια δύσκολη μέρα
Επιτέλους, φθάσατε σπίτι μετά από μια κουραστική ημέρα και το μόνο που θέλετε είναι να χαλαρώσετε. Τι πρέπει να κάνετε:

1. Κλείστε τα τηλέφωνα: Βάλτε στο αθόρυβο το κινητό σας τηλέφωνο και μην το σηκώσετε, ακόμη κι αν το βλέπετε από μακριά να... αναβοσβήνει.
2. Δημιουργήστε ατμόσφαιρα: Ανάψτε μερικά κεριά όχι μόνο για... ατμόσφαιρα, αλλά γιατί θα σας βοηθήσουν, κοιτώντας τα, να χαλαρώσετε.
3. Καθίστε ή ξαπλώστε αναπαυτικά, βάλτε την αγαπημένη σας μουσική και μην κάνετε απολύτως τίποτα: Επικεντρωθείτε σ΄ αυτό που νιώθετε. Αφήστε τις σκέψεις να περνούν από το μυαλό σας, μην τις διώχνετε. Κοιτάξτε τη φλόγα του κεριού με μισόκλειστα μάτια. Αναπνέετε αργά. Επικεντρωθείτε στην αναπνοή σας. Αυτό είναι μια αρχή για διαλογισμό.
4. Σκεφτείτε κάτι φανταστικό: Ένα ήρεμο τοπίο κι εσείς μέσα σ΄ αυτό. Χαλαρώστε, νιώθοντας πως είστε εκεί.
5. Mπείτε στη μπανιέρα: Αν θέλετε, γεμίστε το μπάνιο σας με χλιαρό νερό και άλατα, και βυθιστείτε μέσα σ’ αυτό. Τρίψτε το σώμα σας με ένα σφουγγάρι για να «βγάλετε από πάνω σας την κούραση της ημέρας». Έχετε υποχρέωση απέναντι στον εαυτό σας να χαλαρώνετε κάθε μέρα, για να μπορείτε έτσι να «γεμίζετε» τις μπαταρίες σας και να νιώθετε όμορφα.
6. Περιποιηθείτε το σώμα σας: Βάλτε κρέμα, απλώστε τη στο σώμα σας και νιώστε πως το αγαπάτε.
7. Πιείτε ένα ζεστό χαμομήλι αν θέλετε να κοιμηθείτε ήρεμα αμέσως μετά: Ναι, κι ένα ποτήρι κρασί σας χαλαρώνει, όμως το χαμομήλι ηρεμεί και αποτοξινώνει.
8. Πάρτε μολύβι και χαρτί: Γράψτε τις σκέψεις σας (όχι τις δουλειές που έχετε για την επομένη), διαβάστε ένα βιβλίο. Τώρα είναι η δική σας στιγμή με τον εαυτό σας.
9. Tεντωθείτε στο κρεβάτι: Κάντε μερικές ασκήσεις διατάσεων στο κρεβάτι.
10. Φάτε σωστά: Ετοιμάστε ένα υγιεινό δείπνο με υλικά που σας αρέσουν, αλλά όχι τηγανητά ή πολύ αλμυρά.

 

Μάθετε περισσότερα για το άγχος και την αντιμετώπισή του πατώντας εδώ:

 

Who is who

Νιώτη Καδιανή
Η κυρία Νιώτη Καδιανή είναι γενικός ιατρός στο Ηράκλειο Κρήτης. Γεννήθηκε το 1970 και είναι πτυχιούχος της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Διατηρεί ιδιωτικό ιατρείο Γενικής Ιατρικής από το 2007 επί της οδού Κυβέλης 8, στο Ηράκλειο.
Έκανε εξειδίκευση στο Βενιζέλειο Πανάνειο Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου. Διετέλεσε ιατρός στο Α.Τ.Ε.Ι. Ηρακλείου από το 2008 έως το 2012, ενώ υπήρξε ιατρός και στο Δ.Α.Ο.Η. (Δημοτικό Αθλητικό Οργανισμό Ηρακλείου) για ένα έτος.

Στοιχεία  επικοινωνίας:
Kυβέλης 8, Καμίνια, Ηράκλειο Κρήτης
Τηλ. και fax ιατρείου: 2810-263149
Κιν.: 697-6423190
e-mail: niotikand@yahoo.gr