Υγεία

Show_ftinoporines_iwseis_part_b
Υγεία

Φθινοπωρινές Ιώσεις: Θωρακίστε εσάς & τα παιδιά σας

Θωρακίστε τον οργανισμό σας
Η θωράκιση του οργανισμού μπορεί να επιτευχθεί μέσω βιταμινών και ιχνοστοιχείων, που μπορεί κανείς να λάβει είτε μέσω τροφών, είτε συγκεντρωμένα μέσω συμπληρωμάτων διατροφής:
Βιταμίνη Α: Η βιταμίνη αυτή, καθώς και η πρόδρομη μορφή της, το β-καροτένιο, παίζουν ρόλο-κλειδί στη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, καθώς συμβάλλουν στην ανάπτυξη και τη σωστή λειτουργία ορισμένων κυττάρων του. Πηγές της βιταμίνης Α είναι κυρίως ζωικά τρόφιμα, όπως τα εντόσθια, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά, ενώ το β-καροτένιο υπάρχει στις γλυκοπατάτες, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι και τα βερίκοκα.
Βιταμίνη C: Η βιταμίνη C θεωρείται από τα βασικότερα θρεπτικά συστατικά για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού, καθώς συμβάλλει στον συντονισμό και στη σωστή απόκριση των κυττάρων του. Τη βρίσκουμε σε υψηλή περιεκτικότητα στα εσπεριδοειδή, όπως το πορτοκάλι, το λεμόνι και το γκρέιπφρουτ, στις φράουλες, στο καρπούζι, αλλά και σε διάφορα λαχανικά, όπως για παράδειγμα το κουνουπίδι, το μπρόκολο και το σέλινο.
• Ψευδάργυρος: Τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε ψευδάργυρο, όπως για παράδειγμα το κρέας, τα αυγά, τα πουλερικά, τα θαλασσινά και το ψάρι, θα πρέπει να περιέχονται στη διατροφή μας, καθώς το ιχνοστοιχείο αυτό βοηθά στη σωστή λειτουργία των Τ λεμφοκυττάρων, των κυττάρων που επιτίθενται στους ιούς και στα παθογόνα βακτήρια.
Σελήνιο: Από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά της φύσης, βοηθά στην προστασία των κυττάρων από την οξειδωτική δράση των ελευθέρων ριζών, προστατεύοντας έτσι τον οργανισμό μας από την πρόωρη φθορά. Το σελήνιο το βρίσκουμε στα ψάρια και τα θαλασσινά, στα πουλερικά, στους ξηρούς καρπούς και στο ρύζι.

Πώς θα αποφύγουμε τις εποχιακές ιώσεις
Όσο προχωρά το φθινόπωρο, τόσο εξαπλώνονται και οι ιώσεις λόγω του συγχρωτισμού. Για να μην αναγκαστείτε να μείνετε στο κρεβάτι εξαιτίας κάποιας ίωσης, ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:
Σωστή διατροφή: Καταναλώνετε άφθονα φρούτα και λαχανικά, τα οποία βοηθούν στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού σας συστήματος. Αντίστοιχα, αποφύγετε τα κακά λιπαρά (π.χ. τηγατητές πατάτες των fast food, βούτυρο, κρέμες γάλακτος, αρτοποιήματα τύπου κρουασάν κλπ.).
Καλή φυσική κατάσταση: Η καλή φυσική κατάσταση συμβάλλει σημαντικά στη συνολική υγεία. Ακόμη και αν δεν γυμνάζεστε συχνά ή σε κάποιο γυμναστήριο, είκοσι λεπτά καθημερινής άσκησης που θα κάνετε μόνοι σας θα σας κάνουν να αισθάνεστε καλύτερα, ενισχύοντας παράλληλα το ανοσοποιητικό σας σύστημα.
Καλός ύπνος: Για να διατηρήσετε το ανοσοποιητικό σας σύστημα δυνατό, θα πρέπει να κοιμάστε καθημερινά περίπου 8 ώρες. Ο καλός ύπνος παρέχει στο σώμα τη δυνατότητα να ανακτά σωστά τις δυνάμεις του και να αντιμετωπίζει κάθε ανεπιθύμητο εισβολέα.
Διατήρηση καθαριότητας: Είναι σημαντικό να διατηρούμε τα χέρια μας καθαρά, καθώς με αυτά αγγίζουμε διάφορα σημεία του σώματός μας από όπου μπορούν να εισέλθουν ιοί και μικρόβια. Είναι, λοιπόν, ιδιαίτερα χρήσιμο να πλένουμε καλά και σωστά τα χέρια μας, ενώ είναι εξαιρετικά σημαντικό να διατηρούμε και τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες συσκευές στο σπίτι καθαρές.
Αντιγριπικό εμβόλιο: Είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους προφύλαξης, ειδικά για τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Κάνοντας το εμβόλιο, δεν προστατεύετε μόνο τον εαυτό σας, αλλά και τους κοντινούς σας ανθρώπους από το να κολλήσουν τον ιό της γρίπης.

Συμβουλές για να θωρακίσετε τα παιδιά σας από ιούς και μικρόβια
• Φροντίστε το παιδί να κοιμάται αρκετές ώρες. Ένα μωρό μπορεί να κοιμάται έως και 18 ώρες την ημέρα, τα νήπια περίπου 12-13 ώρες και τα παιδιά σχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας περίπου 10 ώρες.
• Προτιμήστε τον θηλασμό. Το μητρικό γάλα περιέχει πληθώρα αντισωμάτων που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα του παιδιού.
• Κάντε την άσκηση μέρος της ζωής του. Η τακτική άσκηση αυξάνει την παρουσία αντισωμάτων στον παιδικό οργανισμό.
• Περιορίστε την έκθεσή του στο παθητικό κάπνισμα.
• Μην του δίνετε αντιβίωση χωρίς τη συμβουλή ειδικού. Τα αντιβιοτικά αντιμετωπίζουν μόνο τις ασθένειες που προκαλούνται από βακτήρια και δεν προσφέρουν κάτι στο παιδί, αν ο λόγος για τον οποίο αρρώστησε είναι ένας ιός.

Τήρηση κανόνων υγιεινής
Ιδιαίτερα σημαντική, όπως οι ειδικοί υπογραμμίζουν, είναι η τήρηση των απλών κανόνων υγιεινής, όπως:
• Το συχνό πλύσιμο των χεριών, ιδιαίτερα πριν από το φαγητό.
• Η αναπνευστική υγιεινή, με κάλυψη του στόματος και της μύτης με τον αγκώνα, κατά τον βήχα και το φτέρνισμα.
• Η αποφυγή επαφής των χεριών με τη μύτη, το στόμα ή τα μάτια.
• Η χρήση χαρτομάντιλων, τα οποία πρέπει να απορρίπτονται μετά τη χρήση τους.
• Ο καλός και συχνός αερισμός των κλειστών χώρων.
• Η αποφυγή, κατά το δυνατό, της επαφής με άτομα που έχουν συμπτώματα γριπώδους συνδρομής, όπως βήχα, πυρετό και φτέρνισμα.
• Η ανάπαυση κατ’ οίκον των ατόμων που εμφανίζουν συμπτώματα γριπώδους συνδρομής.

 

 

who is who

Θεόδωρος Ντούσκας
Ο Θεόδωρος Ντούσκας ειναι φαρμακοποιός. Γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1979 και σπούδασε στη Φαρμακευτική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι υποψήφιος διδάκτορας Ιατροδικαστικής-Τοξικολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. O ίδιος διετέλεσε Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Ιωαννίνων από το 2013 έως το 2016. Διατηρεί φαρμακείο στην πόλη των Ιωαννίνων από το 2006.