Διατροφή

Show_vitamins_6
Διατροφή

Oι Υπερ-βιταμινούχες τροφές του φθινοπώρου

Οι φθινοπωρινές εναλλαγές του καιρού, σε συνδυασμό με τον «κουρασμένο» οργανισμό από τις ατασθαλίες του καλοκαιριού, μας κάνουν πιο ευάλωτους στις ιώσεις που κυκλοφορούν την περίοδο αυτή. Κι όμως, η σωστή διατροφή μπορεί να λειτουργήσει προστατευτικά για την υγεία μας, θωρακίζοντάς μας από τους φθινοπωρινούς «απρόσκλητους επισκέπτες».
Η χαλαρότητα του καλοκαιριού μας απομακρύνει συνήθως από οποιοδήποτε πρόγραμμα διατροφής ή άσκησης ακολουθούμε τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την φτωχή ποιότητα των τροφίμων, τα οποία καταναλώνουμε συχνά κατά τις καλοκαιρινές μας διακοπές, διαταράσσουν την ισορροπία του οργανισμού και δημιουργούν αυξημένες ανάγκες σε βιταμίνες και ανόργανα στοιχεία, κατά την περίοδο του φθινοπώρου. Όπως σημειώνει η διαιτολόγος-διατροφολόγος, κ. Αλεξάνδρα Κουλούρη, η λήψη σχετικών συμπληρωμάτων κρίνεται απαραίτητη, καθώς οι αυξημένες αυτές ανάγκες δεν μπορούν να καλυφθούν πλήρως μόνο με τη σωστή διατροφή, την ποιοτική αναβάθμιση του διαιτολογίου ή την αύξηση της ποσότητας πρόσληψης συγκεκριμένων τροφών.
Την ίδια ώρα, το ανοσοποιητικό σύστημα πρέπει να προετοιμαστεί για να αντεπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες του χειμώνα. «Επομένως, κατά τους φθινοπωρινούς μήνες, η ενίσχυση του οργανισμού κρίνεται περισσότερο αναγκαία από κάθε άλλη εποχή», τονίζει η ειδικός.

Αντιμετωπίζοντας τις ελεύθερες ρίζες
Οι ελεύθερες ρίζες είναι βλαβερά υποπροϊόντα του φυσικού κυτταρικού μεταβολισμού και την ανάπτυξή τους στον οργανισμό μας ευνοούν στοιχεία όπως είναι ο καπνός του τσιγάρου, αλλά και το φως του ήλιου, στα οποία είμαστε, συνήθως, αρκετά εκτεθειμένοι κατά τις καλοκαιρινές μας διακοπές. Παρά το γεγονός ότι οι ελεύθερες ρίζες εκτελούν και μερικές χρήσιμες λειτουργίες του ανοσοποιητικού συστήματος, όταν βρίσκονται σε υπερβολικές ποσότητες ή σε λάθος μέρος μπορεί να βλάψουν τα υγιή κύτταρα, μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται οξείδωση και η οποία πιστεύεται ότι ευθύνεται για την ανάπτυξη ορισμένων νόσων, όπως οι ρευματοπάθειες, τα αυτοάνοσα νοσήματα, η πρόωρη γήρανση, οι φλεγμονές, η νόσος Parkinson, η νόσος Alzheimer κ.ά.
Τα αντιοξειδωτικά είναι ιδιαίτερα σημαντικά, επειδή μπορούν να εξουδετερώσουν τις ελεύθερες ρίζες και, γι’ αυτό το λόγο, σύμφωνα με την κ. Κουλούρη, μπορούν ν’ αποδειχθούν σωτήρια για τον οργανισμό μας, αν φροντίσουμε να τα εντάξουμε στη διατροφή μας μετά τις διακοπές.
Το σώμα μας παράγει φυσικά αντιοξειδωτικά για την εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών, αλλά αυτό δεν είναι πάντα 100% αποτελεσματικό, ενώ, σύμφωνα με την ειδικό, η δυνατότητα αυτή του οργανισμού μας μειώνεται όσο περνούν τα χρόνια.

Ωφέλιμες τροφές του φθινοπώρου
Μερικές από τις καταλληλότερες τροφές που μπορούν να ενισχύσουν τον οργανισμό μας το φθινόπωρο, έχοντας παράλληλα και αντιοξειδωτική δράση, είναι:
• Μύρτιλα, βατόμουρα, σμέουρα κλπ., καθώς είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές βιταμίνες Α, C, E, που προάγουν τη σωστή καρδιαγγειακή λειτουργία και βοηθούν στην καταπολέμηση διαφόρων βακτηρίων, όπως αυτών που προκαλούν ουρολοιμώξεις.
• Φασόλια: τα μικρά κόκκινα φασόλια, τα μαύρα και άλλα είδη φασολιών, είναι σημαντικές πηγές αντιοξειδωτικών.
• Πολλές ποικιλίες μήλων (με τη φλούδα) είναι πλούσιες σε βιταμίνες. Παράλληλα, έχουν ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση και αντιαλλεργιογόνες ιδιότητες που καταπολεμούν τις κοινές λοιμώξεις και τις αλλεργίες που ανακύπτουν κατά την περίοδο του φθινοπώρου.
• Τα αβοκάντο επίσης συγκαταλέγονται στις υπερτροφές του φθινοπώρου, καθώς είναι εξαιρετικά υγιεινά, περιέχουν βιταμίνες B, K, E και ποικιλία καροτενοειδών (μια από τις κυριότερες κατηγορίες φυσικών χρωστικών οι οποίες έχουν σημαντική αντιοξειδωτική δράση, προστατεύοντας τον οργανισμό από ελεύθερες ρίζες).
Άλλα φρούτα που μπορούν να αποδειχθούν εξαιρετικά ωφέλιμα το φθινόπωρο είναι τα πράσινα και κόκκινα αχλάδια, τα νωπά ή ξερά δαμάσκηνα και τα ακτινίδια.
Και η λίστα δεν τελειώνει εδώ! Όπως τονίζει η κ. Κουλούρη, στα λαχανικά που συναντώνται το φθινόπωρο και έχουν την υψηλότερη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικές ουσίες συγκαταλέγονται οι αγκινάρες, το σπανάκι, το κόκκινο λάχανο, οι πατάτες (με τη φλούδα), οι γλυκοπατάτες και το μπρόκολο.
Η κολοκύθα, επίσης, αποτελεί σίγουρα μια σημαντική φθινοπωρινή τροφή, γεμάτη αντιοξειδωτικά, βήτα-καροτίνη, βιταμίνη C και φολικό οξύ. Ακόμη και οι σπόροι της είναι σημαντικοί για τη διατροφή, καθιστώντας τη μια πλούσια πηγή ψευδαργύρου και Ωμέγα-3 λιπαρών οξέων.
Τα καρότα είναι πλούσια σε β-καροτένιο, το οποίο αυξάνει την παραγωγή βλέννας στο αναπνευστικό, δρώντας σε συνεργασία με τη βιταμίνη Α, η οποία θωρακίζει τα κύτταρα της επιφάνειας του αναπνευστικού σωλήνα, εμποδίζοντας έτσι την είσοδο σε μικρόβια και ιούς.

 

Διαβάστε για τους διατροφικούς συμμάχους του φθινοπώρου πατώντας εδώ:

who is who

Αλεξάνδρα Γ. Κουλούρη
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος MSc
Υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Κρήτης
Διεύθυνση: Κομνηνών 75, Θεσσαλονίκη
Τηλ.: 23100-29176
www.kdiet.gr
e-mail: alexkoulou@yahoo.com