Fitness

Show_swimming_02
Fitness

Κολύμπι, το ευεργετικό! 8 + 1 λόγοι για να το ξεκινήσουμε άμεσα

της Έλενας Κιουρκτσή

Το κολύμπι κάνει καλό στην υγεία, στο σώμα, ακόμα και στη διάθεση. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που προτιμάται ως άσκηση για τα παιδιά, ως ιδανικό μέσο για τη διατήρηση ενός υγιούς και καλοσχηματισμένου σώματος και ως βασική θεραπευτική άσκηση για άτομα που είτε βρίσκονται σε φάση αποκατάστασης μετά από κάποιον τραυματισμό/επέμβαση, είτε ταλαιπωρούνται από παθήσεις του μυοσκελετικού συστήματος.

1. Θωράκιση της υγείας μέσα στο νερό! 
Ποτέ δεν είναι αργά να αρχίσει κανείς να ασχολείται συστηματικά με το κολύμπι. Κι αυτό, διότι είναι ένα άθλημα για όλες τις ηλικίες, ενώ τα οφέλη που προσφέρει είναι πολύπλευρα και συμβάλλουν στη γενικότερη βελτίωση της ζωής του ατόμου. Ας δούμε, λοιπόν, τους βασικότερους λόγους για να ξεκινήσουμε... τις βουτιές!
2. Το κολύμπι είναι φιλικό προς το σώμα. 
Η κολύμβηση έχει το μεγάλο πλεονέκτημα πως δεν καταπονεί καθόλου το σκελετικό σύστημα. Η άνωση του νερού ωθεί το σώμα προς τα πάνω, μειώνοντας έτσι αισθητά το βάρος του κατά την άσκηση. Γι’ αυτό, άλλωστε, ενδείκνυται και για την εκγύμναση ατόμων που πάσχουν από παχυσαρκία. Συστήνεται για την αντιμετώπιση περιπτώσεων δυσκαμψίας των μυών, αλλά και πόνων στις αρθρώσεις, καθώς το κολύμπι μπορεί να τεντώσει και να γυμνάσει τους μύες και παράλληλα να χαλαρώσει τους αρθριτικούς πόνους.
3. Μας κάνει πιο εύκαμπτους. 
Συνήθως η εντατική άσκηση καθιστά το σώμα λιγότερο ελαστικό, ειδικότερα δε οι ασκήσεις με βάρη. Αντίθετα, η κολύμβηση βοηθά τις αρθρώσεις να χαλαρώσουν και να γίνουν πιο ευέλικτες, καθιστώντας έτσι πιο ελαστικό το σώμα. Το τέντωμα των μυών είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο, καθώς κάθε κίνηση του χεριού, σε συντονισμό με τα πόδια και το κεφάλι, τεντώνει το σώμα σε όλη του την έκταση. Επιπλέον, μέσα στο νερό είναι ευκολότερο να πραγματοποιηθούν για περισσότερη ώρα ασκήσεις που απαιτούν μεγάλη ισορροπία, η οποία εκτός νερού θέλει μεγαλύτερη προσπάθεια.
4. Συμβάλλει στην καλύτερη ρύθμιση του βάρους. 
Το κολύμπι θεωρείται ιδανικό για το κάψιμο θερμίδων και, συνεπώς, είναι αποτελεσματικό για τον καλύτερο έλεγχο του βάρους μας. Παρόλο που ο αριθμός των θερμίδων που καίγονται κάθε φορά εξαρτάται από τη φυσική κατάσταση του καθενός και την ένταση με την οποία αθλείται, γενικά θεωρείται ότι για κάθε 10 λεπτά κολύμβησης καίγονται: 60 θερμίδες με το πρόσθιο, 80 με το ύπτιο, 100 με το ελεύθερο και 150 θερμίδες με το στυλ «πεταλούδα».>
5. Προσφέρει μυϊκή τόνωση και ενδυνάμωση
Καθώς το νερό είναι δώδεκα φορές πιο πυκνό από τον αέρα, με το κολύμπι ο οργανισμός συνηθίζει σε πιο απαιτητικούς ρυθμούς άσκησης, με αποτέλεσμα να ενδυναμώνονται οι μύες και να επιτυγχάνεται μυϊκή τόνωση. Επιπλέον, ισχυροποιεί τη σπονδυλική στήλη και καταπολεμά προβλήματα που προκαλούνται από την καθιστική ζωή ή την κακή στάση του σώματος (δισκοπάθεια, θρομβώσεις κυρίως στα πόδια κλπ.).
6. Βοηθά στη διατήρηση της καρδιαγγειακής υγείας
Κολυμπώντας κάποιος, ενδυναμώνει και την καρδιά του, συμβάλλοντας στην καλύτερη λειτουργία της και στην ομαλότερη ροή του αίματος στο σώμα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, 30 λεπτά κολυμβητικής άσκησης ημερησίως είναι δυνατόν να μειώσουν κατά 30-40% τις πιθανότητες εμφάνισης στεφανιαίας νόσου στις γυναίκες1, ενώ γενικότερα οι κολυμβητές φέρονται να κινδυνεύουν λιγότερο από καρδιακές νόσους.
7. Συμβάλλει στη διατήρηση των ομαλών επιπέδων χοληστερίνης
Το κολύμπι, ως αεροβική άσκηση, βοηθάει στην εξισορρόπηση της χοληστερίνης στο αίμα, διατηρώντας σε σταθερό βαθμό το επίπεδο της «καλής» χοληστερίνης και μειώνοντας παράλληλα τα επίπεδα της «κακής». Επιπλέον, αναγκάζοντας λόγω της αεροβικής του φύσης σε συστολή και διαστολή τις αρτηρίες, το κολύμπι ενισχύει και την ελαστικότητά τους.
8. Είναι ιδανική άσκηση για παιδιά
Ήδη από την ηλικία των 3-4 χρονών, το παιδί μπορεί να ενταχθεί σε μια κολυμβητική ομάδα, γεγονός που θα του προσφέρει σημαντικά στοιχεία για την υγιή ανάπτυξή του. Η κοινωνικοποίηση μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων μέσα στο νερό, η βελτίωση της στάσης του σώματος και η ενίσχυση του ανοσοποιητικού του συστήματος είναι μόνο μερικά από τα οφέλη της κολύμβησης για τους μικρούς μας φίλους. Εξίσου σημαντική είναι και η επαφή με το νερό που τους βοηθά να αποβάλλουν την όποια φοβία έχουν απέναντι στο υγρό στοιχείο, ενισχύοντας την αίσθηση του θάρρους και την αυτονομία τους.
9. ...και για μελλοντικές μητέρες
Η κολύμβηση στην εγκυμοσύνη είναι μια πολύ σημαντική άσκηση, καθώς δραστηριοποιεί ταυτόχρονα χέρια και πόδια. Εκτός από τα γενικότερα οφέλη που προσφέρει σε όλους, το κολύμπι επιτρέπει στις μέλλουσες μητέρες να αισθάνονται πιο ελαφριές, παρά το επιπλέον βάρος λόγω εγκυμοσύνης, ενώ την ίδια ώρα αποτελεί γι’ αυτές μια ασφαλή άσκηση.

+1 Αποτελεί αγχολυτικό μέσο
Κατά τη διάρκεια της κολύμβησης, απελευθερώνονται ενδορφίνες, οι χημικές ουσίες που συντελούν στη βελτίωση της διάθεσης. Το δε συνεχές τέντωμα και η χαλάρωση των μυών παραπέμπουν σε κινήσεις που θυμίζουν γιόγκα, ενώ το γεγονός ότι ο κολυμβητής εστιάζεται στην αναπνοή του παραπέμπει σε τεχνικές που χρησιμοποιούνται και στον διαλογισμό – και στις δύο περιπτώσεις, αποτέλεσμα είναι η απόλυτη χαλάρωση και ηρεμία.

Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου η θάλασσα προσφέρεται για κολύμπι για μεγάλο σχετικά χρονικό διάστημα και σχεδόν κάθε γειτονιά έχει το κολυμβητήριό της προς αξιοποίηση τους πιο κρύους μήνες, η κολύμβηση μπορεί να μας γίνει τρόπος ζωής. Είναι πολλά τα οφέλη, ενώ το μόνο που χρειάζεται είναι να πάρουμε την απόφαση και να βάλουμε το μαγιό μας!

Πηγή: 1. American Heart Association (http://www.heart.org/HEARTORG/Healthy Living/PhysicalActivity/FitnessBasics/Physical-activity-improves-quality-of-life_UCM_307977_Article.jsp#.WP3lC42wd9A)