Fitness

Show_mantis_01
Fitness

Παναγιώτης Μάντης: «Κάθε Πρωταθλητής κάνει τις επιλογές του με στόχο την επιτυχία»

Ο Παναγιώτης Μάντης είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους αθλητές της νέας γενιάς. Είναι μόλις 20 χρονών, αλλά μετράει ήδη πολλές επιτυχίες και διακρίσεις στο βιογραφικό του. «Ένας αθλητής, για να κάνει πρωταθλητισμό, χρειάζεται να έχει ταλέντο, αλλά και δυνατή εσωτερική παρακίνηση», τονίζει. Παράλληλα, προτρέπει τα νέα παιδιά να ασχοληθούν με τον αθλητισμό, καθώς θα τους βοηθήσει να αποκομίσουν σημαντικά οφέλη τόσο για την υγεία τους, όσο και για άλλες πτυχές της μετέπειτα ζωής τους.

Eρ.: Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με τον αθλητισμό και πώς προέκυψε o στίβος και το δέκαθλο συγκεκριμένα ως επιλογή;
Απ.: Ξεκίνησα να ασχολούμαι με τον κλασικό αθλητισμό στη Γ’ Δημοτικού, ύστερα από παρότρυνση της γυμνάστριας του σχολείου στη μητέρα μου που είναι εκπαιδευτικός, αφού είχε διακρίνει σε έμενα αυτό που λέμε ‘ταλέντο’. Στo πλαίσιo της σχολικής γυμναστικής, είχα την πρώτη επαφή με τον στίβο και συγκεκριμένα με το άλμα σε μήκος. Έτσι, οι γονείς μου με πήγαν στο γήπεδο και ξεκίνησα να γυμνάζομαι υπό τις οδηγίες του Μανώλη Ασπραδάκη, του προπονητή με τον οποίο συνεχίζω μέχρι σήμερα. Η άποψή του είναι τα νέα παιδιά να δοκιμάζουν όλα τα αγωνίσματα του στίβου, ώστε να διακρίνει πού έχουν μεγαλύτερη κλίση. Έτσι και εγώ ξεκίνησα να κάνω ένα-ένα όλα τα αγωνίσματα, όμως τα πήγαινα καλά σε αρκετά από αυτά, με αποτέλεσμα να ξεκινήσω να ασχολούμαι με το έξαθλο, στη συνέχεια με το όκταθλο (είχα 6η επίδοση παγκοσμίως το 2012) και, τελικά, να καταλήξω στο δέκαθλο.

Ερ.: Ποιές ιδιαιτερότητες έχει το εν λόγω άθλημα σε σχέση με άλλα (όπως για παράδειγμα με τους αγώνες δρόμου);
Απ.: Πρόκειται αντικειμενικά για ένα από τα πιο επίπονα αγωνίσματα, ίσως και το πιο επίπονο, όχι μόνο λόγω της διάρκειάς του (διαρκεί 2 μέρες), αλλά και της πολυδιάστατης προπόνησης που είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν οι αγωνιζόμενοι, ώστε να αντεπεξέλθουν σε δέκα διαφορετικά αγωνίσματα.

Ερ.: Η πορεία σου έχει ξεκινήσει πολύ δυναμικά. Ποιες είναι οι στιγμές που ξεχωρίζεις μέχρι και σήμερα;
Απ.: Μου είναι δύσκολο να ξεχωρίσω κάποιους από τους αγώνες μου, γι’ αυτό θα μιλήσω για τον συνδυασμό αγώνων (επιδοσιακά), αλλά και βάσει σημαντικότητας. Μεγάλη στιγμή της μέχρι τώρα αθλητικής μου καριέρας ήταν η συμμετοχή μου στις «ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΝΕΟΤΗΤΑΣ» στην Τραπεζούντα το 2011, όπου είχα την ευκαιρία να είμαι μέλος της Ολυμπιακής Ομάδας. Ακόμη, η κατάκτηση της πρώτης θέσης στα Πανελλήνια Πρωταθλήματα Ανδρών τα τελευταία τρία χρόνια αποτελεί σημαντικό κομμάτι της αθλητικής μου πορείας, όπως και τα Βαλκανικά Πρωταθλήματα όπου έχω λάβει μέρος. Τέλος, μία από τις καλύτερες στιγμές μου, ως αθλητής αλλά και ως άνθρωπος, αποτελεί αδιαμφισβήτητα η μεταφορά της ολυμπιακής φλόγας ως λαμπαδηδρόμος για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012 και του 2016.

Ερ.: Είναι γνωστό ότι ο πρωταθλητισμός «απαιτεί θυσίες». Στην πράξη τι σημαίνει αυτό;
Απ.: Ο πρωταθλητισμός απαιτεί πολλές θυσίες και μπορεί σε κάποιους να δίνει χαρές, για άλλους όμως αποτελεί ένα μεγάλο βάρος. Ουσιαστικά, ένας αθλητής για να κάνει πρωταθλητισμό χρειάζεται ταλέντο, αλλά και δυνατή εσωτερική παρακίνηση. Δεν υπάρχει θυσία με την έννοια της στέρησης. Ο κάθε πρωταθλητής κάνει τις επιλογές του με στόχο την επιτυχία.

Eρ.: Ποιο θεωρείς πιο δύσκολο μέρος: αυτό της προετοιμασίας ή του αγώνα;
Απ.: Χωρίς αμφιβολία, αυτό που είναι πιο δύσκολο σωματικά είναι το μέρος της προετοιμασίας, γιατί απαιτεί συνεχή «πάλη» με την καθημερινότητα, τέλεια οργάνωση για έναν φοιτητή Ψυχολογίας, όπως εγώ, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει και στα δύο στον καλύτερο βαθμό. Ο αγώνας απαιτεί τέλεια σωματική κατάρτιση που προκύπτει από την προετοιμασία, αλλά η ψυχολογική πίεση που ασκείται σε έναν αθλητή επί δύο ημέρες είναι τεράστια.

Eρ.: Τι περιλαμβάνει το προπονητικό σου πρόγραμμα;
Απ.: Το προπονητικό μου πρόγραμμα έχει διάρκεια 6 ημέρες την εβδομάδα (εκτός Κυριακής), από 4 ώρες κάθε φορά, και περιλαμβάνει τα «πάντα». Δεν υπάρχει κάτι πραγματικά που να μην κάνω. Τεχνικές (άλματα, ρίψεις, εμπόδια), βάρη, δρόμους όλων των ειδών (ταχύτητας-αντοχής).

Eρ.: Και το διατροφικό;
Απ.: Η αρχή μου είναι να επιλέγω ισορροπημένα γεύματα, πλούσια σε πρωτεΐνες και καλής ποιότητας υδατάνθρακες. Αγαπώ τα φρούτα και τα λαχανικά, και προσπαθώ να μην τα στερούμαι καθόλου. Το πρόγραμμά μου διαμορφώνεται και παρακολουθείται από τη διατροφολόγο του ΣΕΓΑΣ (Σύνδεσμος Ελληνικών Γυμναστικών Αθλητικών Σωματείων), η οποία στις μηνιαίες συναντήσεις μας ελέγχει, για παράδειγμα, το ποσοστό λίπους μου και, ανάλογα και με άλλες παραμέτρους όπως το καθημερινό μου προπονητικό και μη πρόγραμμα, μου δίνει τις απαραίτητες κατευθύνσεις όταν χρειάζεται.

Eρ.: Ποια η σημασία των συμπληρωμάτων διατροφής, τόσο πριν όσο και μετά την προπόνηση, για την ενίσχυση των επιδόσεών σου;
Απ.: Είναι απαραίτητο να υπάρχει επαρκής ενέργεια στον οργανισμό μου, για τη διατήρηση του σωματικού βάρους, τη θωράκιση της υγείας, τη μεγιστοποίηση των προσαρμογών της προπόνησης, τη βελτίωση της αντοχής και των επιδόσεων. Στην προσπάθειά μου αυτή με στηρίζει η σειρά συμπληρωμάτων διατροφής myelements sports, που διαθέτει υψηλής ποιότητας συμπληρώματα διατροφής, ειδικά σχεδιασμένα για αθλητές και αθλούμενους. Πιο συγκεκριμένα, πριν την προπόνηση η μονοδόση υγρής καρνιτίνης ενισχύει τα επίπεδα αντοχής μου, ενώ για αναπλήρωση των υγρών κατά τη διάρκεια της άσκησης έχω την ισοτονική φόρμουλα της myelements sports που μου προσφέρει γρήγορη ενυδάτωση. Μετά την ολοκλήρωση του προπονητικού προγράμματος που το σώμα μου έχει καταπονηθεί ιδιαίτερα, χρησιμοποιώ την πρωτεΐνη ορού γάλακτος whey protein, που με βοηθά στην αποκατάσταση της κούρασης, τη διατήρηση της μυϊκής μάζας, αλλά και την ενίσχυση της αντοχής μου.

Eρ.: Τι θα έλεγες στα νέα παιδιά ή στους γονείς μικρών παιδιών, ώστε αυτά να παρακινηθούν και να ασχοληθούν με κάποιο άθλημα και, γιατί όχι, με το στίβο;
Απ.: Μέσω του αθλητισμού, τα παιδιά εκτονώνουν την ενέργειά τους με δημιουργικό τρόπο, αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και έχουν καλύτερη υγεία. Επίσης, όσα παιδιά ασχολούνται με τον αθλητισμό, κοινωνικοποιούνται πολύ πιο εύκολα και δημιουργούν φιλίες και σχέσεις με άλλα παιδιά, με τα οποία έχουν κοινά ενδιαφέροντα.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά τον στίβο, τα παιδιά μαθαίνουν να βάζουν στη ζωή τους υψηλούς στόχους και να έχουν πίστη στις δυνάμεις τους, καθώς πρόκειται για ατομικό αγώνισμα που σε ωθεί να προσπαθείς συνεχώς για να γίνεσαι καλύτερος!

Eρ.: Ποια διατροφικά, αλλά και προπονητικά, tips θα έδινες σε αυτούς που θέλουν να εντάξουν πιο συστηματικά την άθληση στη ζωή τους;
Απ.: Η άθληση, για να αποδώσει τα επιθυμητά αποτελέσματα, θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες και τους στόχους του καθενός, ανάλογα με την ηλικία και το αθλητικό ιστορικό. Αυτό που θα πρότεινα είναι να εντάξει ο καθένας στην καθημερινότητά του το τρέξιμο, καθώς έτσι θα πετύχει βασικούς στόχους υγείας, αλλά και εμφάνισης. Ο χρόνος των 20 λεπτών τρεξίματος ανά δύο ημέρες, στον ρυθμό των 120-130 παλμών, είναι το ιδανικό! Αυτό, αν συνδυαστεί με ισορροπημένη διατροφή, κυρίως το βράδυ, αλλά και με καλό ύπνο τις ώρες 11 με 7, θα προσφέρει βέλτιστα αποτελέσματα.

Eρ.: Ταλέντο, πείσμα, προσήλωση στον στόχο, πειθαρχία, σωστή διατροφή, σκληρή προπόνηση, υποστηρικτικό περιβάλλον (ψυχολογική στήριξη, ενίσχυση προσπάθειας, παρακίνηση κλπ.). Αν θα έπρεπε να ιεραρχήσουμε τα παραπάνω, ποια θεωρείς πιο σημαντικά για την επίτευξη υψηλών επιδόσεων και διακρίσεων;
Απ.: Σκληρή προπόνηση, πείσμα, υποστηρικτικό περιβάλλον, πειθαρχία, ταλέντο, σωστή διατροφή, προσήλωση στον στόχο, είναι ο βαθμός σημαντικότητας κάθε στοιχείου που βοηθά στην επίτευξη υψηλών επιδόσεων και, εν συνεχεία, και διακρίσεων.

Eρ.: Ποια είναι τα επόμενα σχέδια και στόχοι σου;
Απ.: Πρώτο στόχο αποτελεί το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα, όπου θέλω να κάνω μια αξιοπρεπή εμφάνιση και να κατακτήσω την πρώτη θέση. Έπειτα, ακολουθεί το Ευρωπαϊκό Κύπελλο Συνθέτων και το Βαλκανικό Πρωτάθλημα Ανδρών, όπου και εκεί στόχος μου είναι η κατάκτηση ενός μεταλλίου.

 

Παναγιώτης Μάντης
Πρωταθλητής
Δεκάθλου

Ο Παναγιώτης Μάντης είναι 20 χρόνων και, εκτός από φοιτητής Ψυχολογίας, είναι και πρωταθλητής στίβου στο αγώνισμα του δεκάθλου, με σημαντικότερες επιτυχίες την πρώτη θέση στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ανδρών για τρεις συνεχείς χρονιές – το 2014, το 2015 και το 2016. Έχει υπάρξει Βαλκανιονίκης και μία από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις του είναι η 4η θέση στο Ευρωπαϊκό Κύπελλο Ανδρών στην Πολωνία, τον Ιούλιο του 2015.
Οι διακρίσεις του σε Πανελλήνια Πρωταθλήματα είναι πολλές και σε όλες τις κατηγορίες: παμπαίδων, παίδων, εφήβων, νέων και ανδρών.
Στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Συνθέτων Α/Γ και Νέων που πραγματοποιήθηκε το 2017 στις Σέρρες, κατέκτησε 2 χρυσά μετάλλια στην κατηγορία των Ανδρών και των νέων.
Σημαντικότερη διεθνής διάκριση είναι η 6η θέση στον κόσμο στο αγώνισμα του οκτάθλου στην κατηγορία των παίδων, σύμφωνα με την κατάταξη της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας το 2012.