Fitness

Show_%ce%91%ce%98%ce%9b%ce%97%ce%9c%ce%91%ce%a4%ce%91-%ce%91%ce%9d%ce%a4%ce%9f%ce%a7%ce%97%ce%a3_forweb
Fitness

Η κατάλληλη διατροφή για αθλήματα αντοχής!

Η μετακίνηση στην πόλη με τους έντονους ρυθμούς της, η απομάκρυνση από τη φύση και το πιο υγιεινό μοντέλο ζωής, είναι μόνο μερικές από τις σημαντικές αλλαγές που βιώσαμε τις τελευταίες δεκαετίες.

«Από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 στην Ελλάδα υπήρξε ένα μεγάλο κύμα αστικοποίησης, που συνοδεύτηκε από τη βιομηχανοποίηση της τροφής. Οι Έλληνες μέχρι τις αρχές του αιώνα που διανύουμε αύξησαν την ποσότητα των κατά κεφαλήν θερμίδων κατά 25% τουλάχιστον. Έτσι, πολλοί από τους ανθρώπους σήμερα, ιδιαίτερα στις δυτικές χώρες, ζούνε σε μεγάλα αστικά κέντρα, σε πόλεις. Αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα δεν παράγουν την τροφή και είναι απλώς καταναλωτές, που οι γρήγοροι ρυθμοί και πολλές φορές, τα εξοντωτικά ωράρια τούς κάνουν να τρώνε γρήγορο φαγητό συχνά, να το αγοράζουν από έξω, να μην τρώνε καλό πρωινό, να καταναλώνουν λιγότερα φρούτα και να πίνουν περισσότερους χυμούς, να μην κάνουν αρκετή φυσική κίνηση κ.ο.κ.», αναφέρει ο κ. Δημήτρης Μπερτζελέτος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος.

Οι συνέπειες αυτών των αλλαγών είναι πολλές και σχετίζονται, σύμφωνα με τον ειδικό, με αύξηση της ποσότητας των κατά κεφαλήν θερμίδων, αύξηση της κατανάλωσης ζάχαρης τις τελευταίες δεκαετίες, πρόσβαση σε εύκολες θερμίδες και επεξεργασμένες τροφές, πολλές φορές χαμηλές σε ποιότητα, οι οποίες σε συνδυασμό με την καθιστική ζωή - συχνά μπροστά από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή ή την τηλεόραση - οδηγούν σε υψηλά ποσοστά παχυσαρκίας και νοσημάτων φθοράς (διαβήτης, καρδιαγγειακά, διάφοροι τύποι καρκίνου).

Κάτι αλλάζει...
Δειλά-δειλά, περισσότερος κόσμος, άρχισε να εντάσσει την άσκηση και τον αθλητισμό στην καθημερινότητά του. Η αυξημένη ενημέρωση για τις βλαβερές συνέπειες της καθιστικής ζωής, η συνειδητοποίηση του προβλήματος και η ανάγκη να πάμε λίγο «κόντρα» στην αδράνεια και τη στασιμότητα της ρουτίνας, αρχίζουν να επιδρούν θετικά στην ψυχολογία του σύγχρονου ανθρώπου, που αναζητεί διέξοδο και εκτόνωση μέσα από την άθληση. «Οι φορείς υγείας, το υψηλό μορφωτικό επίπεδο ολοένα και περισσότερων ανθρώπων, η αναγνώριση της απόστασης που έχουμε δημιουργήσει με την ανθρώπινη φύση μας έχει ενεργοποιήσει αντανακλαστικά συμπεριφοράς σε πιο γήινες συνήθειες, σε αμφισβήτηση της υπάρχουσας κατάστασης. Έτσι, ο αθλητισμός αποτελεί ένα «καταφύγιο» για πολλούς ενήλικες πλέον έναντι της σκληρής καθημερινότητας», συμπληρώνει ο κ. Μπερτζελέτος, τονίζοντας παράλληλα ότι αυτή η επιστροφή στις αθλητικές δραστηριότητες, χρειάζεται να συνοδευτεί από αναγκαίες προσαρμογές στη διατροφή μας. «Υπάρχουν θρεπτικά συστατικά των οποίων οι ανάγκες αυξάνονται, π.χ. υδατάνθρακες, σίδηρος, υπάρχουν ορισμένες χρήσιμες τροποποιήσεις στην ώρα λήψης τροφών, π.χ. τροφές πριν και τροφές μετά την άσκηση, υπάρχουν αυξημένες ανάγκες σε υγρά και βέλτιστες ώρες πρόσληψής τους, π.χ. πρωτόκολλα ενυδάτωσης κοκ», εξηγεί.
Αρκετοί από όσους έχουν εντάξει την άσκηση στην ζωή τους, έχουν επιλέξει να ασχοληθούν με αθλήματα αντοχής, όπως είναι ο μαραθώνιος, το τρέξιμο, η κολύμβηση η ποδηλασία κ.α. Τι εννοούμε, αλήθεια, όταν λέμε «αθλήματα αντοχής» και πώς αυτά επηρεάζουν ή πρέπει να επηρεάζουν τη διατροφή μας; «Όπως αναφέραμε, ο αθλητισμός αποτελεί μια διέξοδο από τη ρουτίνα για πολλούς ανθρώπους, ενώ παράλληλα είναι ένας τρόπος εύρεσης μιας νέας «ταυτότητας» και ποιότητας της ζωής. Τα αθλήματα «αντοχής» διαρκούν περισσότερο χρόνο και εκτελούνται με μέτρια σχετικά ένταση. Αυτό το χαρακτηριστικό τους τα τοποθετεί ανάμεσα στα δημοφιλέστερα αθλήματα σε όλες τις ηλικίες», αναφέρει ο κ. Μπερτζελέτος, προσθέτοντας επιπλέον πως, επειδή ο εξοπλισμός τους είναι αρκετά απλός, αυτό καθιστά τα αθλήματα όπως οι δρόμοι αντοχής, το κολύμπι κ.ά., αρκετά προσιτά.

Οι «απαγορευμένες» τροφές
Πολλά από αυτά που πρέπει να αποφεύγει στη διατροφή του ένας μέσος ενήλικας (κοντά στην ηλικία των 40 ετών) είναι αυτά που πρέπει να αποφεύγει κι κάποιος που κάνει αθλήματα αντοχής. Είναι καλό να μην τρώει δύσπεπτα μπαχαρικά, ούτε λιπαρές σάλτσες και τροφές πριν από τη δραστηριότητά του, για την αποφυγή γαστρικής δυσφορίας (όλα υπό το βαθμό ανοχής του εκάστοτε βέβαια). Επίσης, να μην καταναλώνει αλκοόλ, ενώ μετά από μια έντονη προπόνηση να μην καταφεύγει σε «κενές θερμίδες» (τροφές δηλαδή, που παρέχουν θερμιδική ενέργεια, αλλά έχουν μικρή ή καμία άλλη διατροφική αξία), καθώς ο οργανισμός τότε είναι που χρειάζεται επανατροφοδότηση με τρόφιμα πυκνά σε θρεπτικά συστατικά. Πίτσες, κλαμπ σάντουιτς, τηγανητά και «τυλιχτά σουβλάκια», αν θέλει να τα γευτεί και να τα καταναλώσει καλό είναι να περιμένει, τουλάχιστον, μια μέρα μετά την άσκηση.

 

who is who

Δημήτρης Μπερτζελέτος
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

 

Δες tips για αντοχές στην άσκηση!