Παιδί

Show_paidi_2_web
Παιδί

Πώς θα τρέφονται σωστά τα παιδιά σας

Η σύγχρονη ελληνική οικογένεια, σε ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό δυστυχώς, δεν ακολουθεί μια ισορροπημένη διατροφή, συνεπώς και τα παιδιά δεν καταναλώνουν τα απαραίτητα θρεπτικά τρόφιμα.
«Λόγω του απαιτητικού τρόπου ζωής και της έλλειψης χρόνου, η οικογένεια δεν συνηθίζει να τρώει συχνά όλη μαζί, το πρωινό γεύμα παραλείπεται συστηματικά, ενώ αρκετές φορές προσφέρονται στα παιδιά έτοιμο φαγητό, γλυκά και ροφήματα πλούσια σε ζάχαρη», σημειώνει η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc, κ. Αστερία Σταματάκη και συμβουλεύει τους σύγχρονους γονείς να μην παραδίδουν εύκολα τα «όπλα», όταν το παιδί θέλει να καταναλώνει μόνο συγκεκριμένα τρόφιμα. «Για να δοκιμάσει ένα παιδί κάποια τροφή, μπορεί να χρειαστεί να τη δει πάνω στο τραπέζι πολλές φορές – ίσως και πάνω από 20. Φροντίστε λοιπόν να υπάρχει ποικιλία στις επιλογές του και μην το πιέζετε να καταναλώσει κάποιο τρόφιμο εκείνη τη στιγμή. Απλώς, προσπαθήστε πολλές φορές», συμβουλεύει.
Επίσης, αν ένα παιδί αρνείται μία τροφή, υπάρχουν πάντα εναλλακτικές επιλογές για να προσλάβει τα αναγκαία θρεπτικά συστατικά. Αν, για παράδειγμα δεν καταναλώνει γαλακτοκομικά προϊόντα, βάλτε στη διατροφή του άλλες τροφές που είναι πλούσιες σε ασβέστιο, όπως αμύγδαλα, μπρόκολο, σουσάμι και ταχίνι. Επιπλέον, μπορείτε να αλλάξετε τις συνταγές σας, ώστε να είναι αρεστές από το παιδί. Αν, για παράδειγμα, το παιδί σας δεν τρώει τα ρεβίθια, μπορείτε να φτιάξετε ρεβιθοκεφτέδες ή αν δεν τρώει τα καρότα, ετοιμάστε ένα απολαυστικό κέικ καρότου!
Εμπλέξτε το παιδί σας στη διαδικασία της επιλογής και της προετοιμασίας του φαγητού. Πηγαίνετε μαζί να ψωνίσετε στη λαϊκή αγορά ή το σούπερ μάρκετ. Δώστε του την ευκαιρία να επιλέξει το ίδιο πώς θα μαγειρέψετε αυτά που ψωνίσατε και ετοιμάστε το φαγητό μαζί!
Γίνετε εσείς οι ίδιοι πρότυπο για το παιδί σας. «Μην περιμένετε το παιδί σας να αρχίσει να καταναλώνει φρούτα και λαχανικά, αν δεν βλέπει κι εσάς να τα τρώτε», επισημαίνει η κ. Σταματάκη και προσθέτει: «Αποφύγετε να ακολουθείτε μεθόδους που σχετίζουν το φαγητό με την επιβράβευση, την τιμωρία ή την ανταλλαγή. Για παράδειγμα, αν πείτε στο παιδί «αν φας τις φακές σου, μετά μπορείς να φας παγωτό καταλαβαίνει ότι η υγιεινή τροφή είναι κάτι που πρέπει αναγκαστικά να καταναλώσει και το παγωτό είναι η επιβράβευση. Το παιδί δε θα πρέπει να πιστέψει ότι υπάρχουν καλές και κακές τροφές, αλλά τροφές που μας κάνουν καλό και πρέπει να τις τρώμε πιο συχνά και τροφές που τις απολαμβάνουμε λιγότερο συχνά».
Τέλος, εντάξτε το πρωινό γεύμα στη διατροφή του παιδιού σας. Μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά που τρώνε το πρωί παρουσιάζουν σπανιότερα διατροφικές ελλείψεις, σε σχέση με τα παιδιά που δεν καταναλώνουν πρωινό.
Και μην ξεχνάτε: οι καλές διατροφικές συνήθειες αποτελούν επένδυση για το μέλλον! «Ένα παιδί που δεν ενοχοποιεί τις τροφές, δεν τις χωρίζει σε καλές και κακές και έχει μια θετική εικόνα σώματος, θα εξελιχθεί σε έναν ενήλικα που θα έχει υγιή σχέση με την τροφή και το σώμα του. Ένα παιδί με σωστή διατροφική συμπεριφορά θωρακίζει τον οργανισμό του και προστατεύει την υγεία του ακόμη και στην ενήλικη ζωή του».

Διατροφικές συμβουλές κατά την εφηβεία
«Πώς αλλάζουν οι ανάγκες ενός παιδιού στην εφηβεία;», ρωτάμε την ειδικό, για να πάρουμε την απάντηση: «Κατά τη διάρκεια της εφηβείας, παρατηρούνται μεγάλες αλλαγές στη σύσταση του σώματος του παιδιού και στην ανάπτυξή του. Πέρα από όλα τα παραπάνω λοιπόν, σε αυτήν την περίοδο, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι το παιδί προσλαμβάνει ικανοποιητικές ποσότητες σιδήρου και ασβεστίου.
Οι έφηβοι έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης σιδηροπενικής αναιμίας, γιατί αυξάνεται ο όγκος του αίματος και η μυϊκή τους μάζα. Επίσης, στα κορίτσια ξεκινά η εμμηνορρυσία, οπότε πρέπει να καλυφθούν οι απώλειες του σιδήρου». Μια καλή συμβουλή για την καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου, είναι ο συνδυασμός των φυτικών τροφίμων που είναι πλούσια σε σίδηρο (όπως π.χ. οι φακές) με τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C (ντομάτα, πιπεριές, χυμός λεμονιού) και η αποφυγή της ταυτόχρονης κατανάλωσης τροφίμων που είναι πλούσια σε ασβέστιο (π.χ. φακές με τυρί).

 

Μάθετε τις τροφές-κλειδιά για την ανάπτυξη του παιδιού!

 

who is who
Αστερία Σταματάκη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc