Διατροφή

Show_apotoxinosi_forweb
Διατροφή

Γιορτές τέλος, καιρός για αποτοξίνωση!

της Βιβέττας Λαϊνιώτη

Μετά τις «κραιπάλες» των γιορτών, όπου το αλκοόλ, τα λαχταριστά γλυκά και τα γιορτινά φαγητά είχαν την «τιμητική» τους, οι περισσότεροι από εμάς παίρνουν τη μεγάλη απόφαση να απαλλαγούν από τα παραπανίσια κιλά. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που στη θέα του αριθμού της ζυγαριάς πανικοβάλλονται, καταφεύγοντας σε ακραίες δίαιτες. Ψυχραιμία! Η αποτοξίνωση του οργανισμού από το αλκοόλ και τα γλυκά και η απώλεια των κιλών που ενδεχομένως πήραμε δεν θέλει κόπο, αλλά τρόπο! Ο φαρμακοποιός κ. Νίκος Κάτσαρης μας υποδεικνύει την ασφαλέστερη διαδρομή για να πετύχουμε τον στόχο μας!

Η περίοδος των γιορτών τελείωσε. Μετά από μερικές μέρες χαλάρωσης, ξεγνοιασιάς και «καλού» φαγητού, όλοι προσπαθούμε να επανέλθουμε στο καθημερινό μας πρόγραμμα. Για πολλούς από εμάς, αυτό σημαίνει πως εκτός από την επιστροφή στη δουλειά και στις υποχρεώσεις, πρέπει να ελέγξουμε το βάρος μας, καθώς οι ατασθαλίες των εορτών άφησαν τα ίχνη τους στη ζυγαριά μας!
Ακόμη κι αν δεν πήραμε βάρος στις γιορτές, η αρχή της χρονιάς αντιμετωπίζεται από πολλούς από εμάς σαν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να αποτοξινωθούμε και να θέσουμε σε νέες βάσεις τη διατροφή μας. Ως αποτοξίνωση, ορίζεται κάθε διατροφικό σχήμα που σαν στόχο έχει να «καθαρίσει» τον οργανισμό, συμβάλλοντας στην αποβολή των βλαβερών για την υγεία ουσιών.
Συνήθως βασίζεται στην κατανάλωση αφθονίας φρούτων και λαχανικών, πολύ νερού και στην αποφυγή των λιπαρών και επεξεργασμένων τροφών, της ζάχαρης της καφεΐνης και του κόκκινου κρέατος.
Τα αντιοξειδωτικά των φρούτων αναλαμβάνουν δράση μέσα στον ανθρώπινο οργανισμό: απομακρύνουν τις επιβλαβείς ουσίες και τις καθιστούν υδατοδιαλυτές- έτσι το σώμα μπορεί να απαλλαγεί από αυτές πιο εύκολα.
Ωστόσο, υγιεινή διατροφή και αποτοξίνωση δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να τρώμε τα πάντα στον ατμό και να βγάλουμε εντελώς τις πρωτεΐνες από τη διατροφή μας. Eίναι σημαντικό το διαιτολόγιό μας να περιλαμβάνει άπαχες, ελαφρά μαγειρεμένες πρωτεϊνούχες τροφές- αν δεν υπάρχουν, θα νιώθουμε αδύναμοι και πεινασμένοι στο τέλος της ημέρας, με αποτέλεσμα να στρεφόμαστε τελικά σε τρόφιμα πιο θερμιδογόνα και επιβαρυντικά για τη σιλουέτα μας.

Το «χρονικό της αμαρτίας»
Οι μέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι συνώνυμες με την κατανάλωση πολλών παραδοσιακών γλυκισμάτων, όπως τα μελομακάρονα, οι κουραμπιέδες και οι δίπλες, αλλά και τροφίμων που είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, αφού στα εορταστικά γεύματα το κόκκινο κρέας (είτε ως κυρίως πιάτο είτε με τη μορφή αλλαντικών) είναι πάντα παρόν. Παράλληλα, τις μέρες αυτές παρατηρείται αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ.
Η αλήθεια είναι πως «οι τοξίνες που συσσωρεύτηκαν στον οργανισμό μας τις μέρες των εορτών εμποδίζουν την απώλεια του περιττού λίπους. Με το κατάλληλο πρόγραμμα αποτοξίνωσης όμως, μπορούμε να απαλλαγούμε από αυτό και να ενεργοποιήσουμε τον μεταβολισμό μας», σημειώνει ο κ. Νίκος Κάτσαρης. Ο φαρμακοποιός προτείνει 6 απλά βήματα, για να επανέλθουμε στο βάρος που είχαμε πριν τις γιορτές και να αποτοξινωθούμε από τα στοιχεία εκείνα που βλάπτουν τον οργανισμό μας:

1. Πέντε γεύματα ημερησίως
Είναι σημαντικό να καταναλώνετε 3 κύρια γεύματα και 2 ενδιάμεσα σνακ. Ο μεταβολισμός σας χρειάζεται πολλά και μικρά γεύματα, για να λειτουργεί σωστά και ισορροπημένα και να μπει και πάλι σε πρόγραμμα.

2. Επιλέξτε τους υδατάνθρακες που θα καταναλώσετε
Είναι καλή λύση να αποφύγετε για ένα χρονικό διάστημα τα γλυκά και τους απλούς υδατάνθρακες και να εντάξετε στο καθημερινό σας διαιτολόγιο τους σύνθετους υδατάνθρακες, όπως το ψωμί ολικής αλέσεως, τα κριθαρένια παξιμάδια, τα όσπρια και το καλαμπόκι.
Οι σύνθετοι υδατάνθρακες και ιδιαίτερα οι ανεπεξέργαστοι (ολικής άλεσης), είναι ιδιαίτερα ευεργετικοί για την υγεία, γιατί δεν προκαλούν απότομες αυξήσεις στο σάκχαρο του αίματος. Επίσης, απορροφώνται πιο αργά από τον οργανισμό, δίνουν σταθερή ενέργεια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και σας επιτρέπουν να χορταίνετε γρήγορα, με μικρή ποσότητα τροφής. Καταναλώνοντας σύνθετους υδατάνθρακες, θα μπορείτε να ελέγχετε καλύτερα την πείνα σας. Προσθέτοντας για παράδειγμα δημητριακά ολικής άλεσης στο πρωινό σας, θα νιώθετε χορτάτοι και γεμάτοι ενέργεια όλη την ημέρα.

3. Μην ξεχνάτε τα φρούτα και τα λαχανικά
Τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν, θα καλύψουν τυχόν ελλείψεις, οι φυτικές τους ίνες θα επιβραδύνουν την πέψη και την απορρόφηση των υδατανθράκων, θα μειώσουν το αίσθημα της πείνας και θα αυξήσουν τον μεταβολισμό σας. Προσπαθήστε να τρώτε τουλάχιστον 4-5 μερίδες φρούτων και λαχανικών / ημέρα.

4. Άφθονo νερό
Θέλοντας και μη, τις προηγούμενες μέρες καταναλώσατε άφθονο αλκοόλ και αναψυκτικά. Ήρθε η ώρα να επιστρέψετε στο αγνό και καθαρό νεράκι. Φροντίστε να πίνετε τουλάχιστον 6-7 ποτήρια/ ημέρα. Μελέτες έχουν δείξει πως όσοι καταναλώνουν αρκετά ποτήρια νερού την ήμερα και πιο συγκεκριμένα δύο ποτήρια νερού πριν από το φαγητό, καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες και χάνουν περισσότερο βάρος απ’ ό,τι όσοι ακολουθούν το ίδιο διαιτολόγιο, χωρίς να πίνουν νερό1. Το νερό βοηθά επιπλέον στην αποβολή των τοξινών από τον οργανισμό. Αν μάλιστα, το νερό είναι χλιαρό και προσθέσετε σε αυτό και λίγο χυμό λεμονιού, η αποτοξινωτική του δράση θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο! Εναλλακτικά, μπορείτε να προσθέσετε στο νερό λίγο ginger σε σκόνη. Διεγείρει την κυκλοφορία του αίματος και επιταχύνει την απομάκρυνση των τοξινών από τον οργανισμό.

5. Επιλέξτε τα σωστά τρόφιμα
Όσο δύσκολο και αν ακούγεται, καλό θα ήταν να μείνετε για λίγο μακριά από τον καφέ και τα γλυκά, τα τηγανητά, τα πολλά γαλακτοκομικά, το κόκκινο κρέας και τις επεξεργασμένες τροφές, ώστε να βοηθήσετε την αποτοξίνωση του οργανισμού. Αν πρόκειται να φάτε έξω, προτιμήστε ψάρι και μια σαλάτα με πράσινα λαχανικά. Τέλος, περιορίστε ή αποφύγετε τελείως το αλάτι.

6. Γευστικά smoothies
Μπορείτε να ενυδατωθείτε, αλλά και να «χορτάσετε» με αποτοξινωτικούς χυμούς από λαχανικά (παντζάρια, καρότα, σέλινο, μαϊντανό) ή φρούτα, που περιέχουν πολλά μέταλλα, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες.

 

Νίκος Κάτσαρης
Φαρμακοποιός
Εμπορικό Κέντρο The Mall, Μαρούσι