Υγεία

Show_arthroseis_diatrofi__forweb
Υγεία

Η διατροφή ως ασπίδα των αρθρώσεων

Όπως η κακή διατροφή ενδέχεται να αποτελεί αιτία για τα προβλήματα στις αρθρώσεις, έτσι και η σωστή διατροφή μπορεί δυνητικά να αποτελέσει ασπίδα για την προστασία τους, αν και όπως επισημαίνει ο κ. Γαλανάκος «υπάρχουν ελάχιστα δεδομένα που να δείχνουν ότι μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της αρθρίτιδας, με εξαίρεση, ίσως, τα ω-3 λιπαρά οξέα, που βοηθούν στη ρευματοειδή αρθρίτιδα». Τροφές πλούσιες σε αυτά τα απαραίτητα λιπαρά οξέα είναι οι ξηροί καρποί, τα διάφορα είδη σπόρων και τα έλαια.
Σε κάθε περίπτωση, ένα μεσογειακό μοντέλο διατροφής, με ψάρι και λευκό κρέας για πρωτεΐνες, πολλά φρέσκα λαχανικά και φρούτα όλων των χρωμάτων για αντιοξειδωτικά και βιταμίνες, όσπρια, μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (ελαιόλαδο) και μέτρια κατανάλωση αλκοόλ θωρακίζει συνολικά την υγεία, σημειώνει ο ειδικός.
Ωστόσο, ρόλο-κλειδί στην πρόληψη των χρόνιων νοσημάτων φθοράς, όπως π.χ. οι ρευματοπάθειες φαίνεται ότι παίζουν και τα αντιοξειδωτικά, λόγω της δυνατότητάς τους να επιβραδύνουν ή να παρεμποδίζουν την οξείδωση (δηλαδή την καταστροφή των κυττάρων, λόγω της αντίδρασής τους με το οξυγόνο και την παραγωγή των ελεύθερων ριζών).
Σημαντικό ρόλο παίζει και το ασβέστιο, «μιας και η οστεοαρθρίτιδα και η οστεοπόρωση (μείωση της οστικής μάζας) συχνά εμφανίζονται μαζί. Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε ασβέστιο, όπως ημιαποβουτυρωμένο γάλα, τυρί ή γιαούρτι χαμηλά σε λιπαρά, για να δυναμώσετε τα οστά σας. Άλλες πηγές ασβεστίου είναι το τυρί και το γάλα σόγιας, οι χυμοί φρούτων που είναι εμπλουτισμένοι με ασβέστιο, οι σαρδέλες, τα δημητριακά, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα φασόλια, το ψωμί. Καταναλώνετε τουλάχιστον 3 μερίδες τροφών πλούσιων σε ασβέστιο την ημέρα», συμβουλεύει ο ειδικός. Για τη σωστή απορρόφηση του ασβεστίου, το κλειδί είναι η βιταμίνη D, η οποία παράγεται από τον οργανισμό κυρίως με την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας, αλλά μπορεί να προσληφθεί σε μικρές ποσότητες και από τροφές, όπως π.χ. τα λιπαρά ψάρια.
Οι πάσχοντες από ουρική αρθρίτιδα, σημειώνει ο κ. Γαλανάκος, μπορούν να επωφεληθούν από τη μείωση των πρωτεϊνών στη διατροφή τους και ειδικότερα από τη μείωση των τροφών που είναι πλούσιες σε πουρίνες (που παραθέσαμε παραπάνω). «Η μείωση στην κατανάλωση τηγανητών και επεξεργασμένων τροφών, όπως τα τηγανητά κρέατα και τα κατεψυγμένα προπαρασκευασμένα γεύματα, η μειωμένη κατανάλωση τροφών που μαγειρεύονται σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες (π.χ. ψήσιμο στα κάρβουνα), μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή και να βοηθήσει στην αποκατάσταση της φυσικής άμυνας του οργανισμού», εξηγεί.

Συμπληρώματα διατροφής
Υπάρχουν συμπληρώματα που μπορούν να βοηθήσουν στην υγεία των αρθρώσεων; «Ουσίες που αποδεδειγμένα βοηθούν, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, είναι η γλυκοζαμίνη, η χονδροϊτίνη, τα ω-3 λιπαρά οξέα, το μαγνήσιο και οι βιταμίνες C, D και Ε. Αναλυτικότερα, η θειϊκή γλυκοζαμίνη εντοπίζεται φυσιολογικά στον συνδετικό ιστό και τον χόνδρο και συμβάλλει στην κινητικότητα, την αντοχή και την ακεραιότητα της δομής των αρθρώσεων. Διεγείρει τα κύτταρα που εμπλέκονται στην παραγωγή του ιστού των οστών και των χόνδρων. Είναι επίσης θεμελιώδης για τη σύνθεση των γλυκοζαμινογλυκάνων, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τον σχηματισμό του δικτύου στο οποίο χτίζεται το κολλαγόνο και για την προστασία του χόνδρου από την καταστροφή. Μπορεί να δράσει συνεργικά με τη χονδροϊτίνη, συμβάλλοντας στον περιορισμό των φλεγμονωδών αντιδράσεων και κατά συνέπεια στον πόνο. Όσο για τις βιταμίνες και τα μέταλλα, συμβάλλουν στην υγεία των αρθρώσεων, μέσω της εμπλοκής τους στα μονοπάτια της φλεγμονής, κυρίως διαμέσου της αντιοξειδωτικής τους δράσης ή μέσω της συμβολής τους στον μεταβολισμό του ασβεστίου», εξηγεί ο κ. Γαλανάκος.

Υπερβολικό βάρος & άσκηση
Το αυξημένο σωματικό βάρος είναι μία από τις κύριες καταστάσεις που σχετίζεται με προβλήματα των αρθρώσεων. Η απώλεια βάρους μειώνει την πίεση στα γόνατα, τα ισχία και βοηθάει στην πρόληψη τραυματισμών στις αρθρώσεις. Είναι χαρακτηριστικό, ότι με κάθε αύξηση του βάρους κατά μισό κιλό, η πίεση στα γόνατα γίνεται 4 φορές μεγαλύτερη, δηλαδή δύο κιλά! Έρευνες έχουν δείξει, επίσης, ότι το αυξημένο λίπος στο σώμα προκαλεί αύξηση των παραγόντων φλεγμονής. Σε περίπτωση που κάποιο άτομο είναι υπέρβαρο, η απώλεια βάρους μπορεί από μόνη της να οδηγήσει σε μερική ανακούφιση από τα συμπτώματα. Και, πάντως, σε άτομα με σοβαρή παχυσαρκία και προβλήματα π.χ. στα γόνατα, το πρώτο και σημαντικότερο θεραπευτικό μέτρο, είναι η σοβαρή απώλεια βάρους.
Μια άρθρωση παραμένει λειτουργική (δηλαδή ευκίνητη και χωρίς να πονάει), μόνο εφόσον κινείται. Άρα, μία άσκηση για τη διατήρηση της κινητικότητας των αρθρώσεων είναι πολύ σημαντική. Προτιμότερη μάλιστα φαίνεται να είναι εκείνη που συνδυάζει πολλούς και διαφορετικούς τύπους άσκησης, όπως π.χ. περπάτημα, κολύμπι και χορός. Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα δημοφιλείς έχουν γίνει και άλλες μέθοδοι εκγύμνασης, όπως το pilates, η yoga και το tai chi, που έχουν το πλεονέκτημα ότι αποφεύγουν την έντονη καταπόνηση των μυών. Επίσης, ένας ειδικός μπορεί να προτείνει συγκεκριμένες, εξατομικευμένες ασκήσεις, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε ενδιαφερόμενου.

Δείτε τις συνήθειες που μπορεί να βλάπτουν τις αρθρώσεις σας!

 

Who is Who

Σπυρίδων Π. Γαλανάκος
Ορθοπεδικός Χειρουργός
Νίκης 2, Κηφισιά, τηλ.: 6945593865
e-mail: spgalanakos@gmail.com