Fitness

Show_exergame_for_web
Fitness

Exergame : Έχει αποτελέσματα;

του Μιχάλη Πιτσιλίδη

Μία νέα τάση στο χώρο του fitness είναι η ηλεκτρονική άσκηση. Θεωρείται ιδιαίτερα ελκυστική, ιδίως για τα παιδιά που αγαπούν τα videogames και πολύτιμο εργαλείο στην προσπάθεια πρόληψης της παχυσαρκίας, ενήλικης και παιδικής. Τα νέα ψηφιακά, διαδραστικά παιχνίδια, τύπου Wii, αναγκάζουν αυτόν που συμμετέχει να κινηθεί, συνδυάζοντας έτσι άσκηση και ψυχαγωγία!

Ανεξαρτήτως των διαφορών από άτομο σε άτομο, η παχυσαρκία οφείλεται σε θετικό ισοζύγιο ενέργειας. Δηλαδή για να παχύνει κανείς, προϋπόθεση είναι να προσλαμβάνει περισσότερη ενέργεια (θερμίδες) από αυτή που καταναλώνει. Επομένως, για να χάσει βάρος υπάρχουν τρεις τρόποι: να μειώσει τις θερμίδες που προσλαμβάνει (δίαιτα), να αυξήσει τις θερμίδες που καταναλώνει (κίνηση, άσκηση) ή και τα δύο, που είναι και το προτιμότερο!
Αυτοκίνητο, εργασία γραφείου και υπολογιστής θεωρούνται ως οι βασικές αιτίες αποφυγής της άσκησης, για μικρούς και μεγάλους. Πολλοί από εμάς προτιμούμε να εκτονωνόμαστε στο τέλος της ημέρας παίζοντας ένα videogame ή εντρυφώντας στο θαυμαστό κόσμο της κοινωνικής δικτύωσης, παρά κάνοντας γυμναστική ή έναν περίπατο στην ύπαιθρο. Μικροί και μεγάλοι σπαταλάμε πολλές ώρες κάθε μέρα μπροστά σε μια οθόνη, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε, προφανώς, τις συνέπειες των συνηθειών μας.
Η τεχνολογία, σε μια προσπάθεια να κερδίσει χρήματα εκμεταλλευόμενη τον αυξημένο «χρόνο οθόνης» των καταναλωτών, κινήθηκε προς όφελός τους. Προσπαθώντας να αυξήσει τη γοητεία των videogames απέναντι στο Facebook, δημιούργησε βιντεοπαιχνίδια με ενσωματωμένους αισθητήρες κίνησης, οι οποίοι μετατρέπουν τις πραγματικές κινήσεις του παίκτη, σε κινήσεις του χαρακτήρα μέσα στο παιχνίδι.
Έτσι gaming σήμερα δεν σημαίνει πλέον καθήλωση επί ώρες στον καναπέ, αλλά κίνηση. Πολλή κίνηση! Σε ένα παιχνίδι τένις, για παράδειγμα, το τηλεχειριστήριο είναι η ρακέτα. Έτσι, σερβίρετε, αποκρούετε κ.λπ. Σε ένα παιχνίδι ξιφομαχίας, το τηλεχειριστήριο παίζει τον ρόλο του σπαθιού. Τα νέα αυτά παιχνίδια που ονομάζονται exergames (από τις λέξεις exercise + games) «υποχρεώνουν» τον χρήστη να κινηθεί, συνδυάζοντας την ψυχαγωγία με την άσκηση.
Το πρώτο τέτοιο παιχνίδι κυκλοφόρησε στην αγορά το 1998 και λέγεται Dance Dance Revolution. Για να πετύχει τους στόχους του παιχνιδιού, κάθε συμμετέχων χορεύει ακολουθώντας χρωματιστά βέλη, πάνω σε ειδικό στρώμα, ακολουθώντας τις οπτικές και μουσικές οδηγίες. To πιο δημοφιλές από αυτά τα παιχνίδια σήμερα, το Wii δεν ισχυρίζεται ότι βοηθά το χρήστη στην απώλεια βάρους, αλλά ότι μπορεί και συνδυάζει τη διασκέδαση με μία ευχάριστη δραστηριότητα που ωφελεί την υγεία1,2. Κι αυτό είναι αλήθεια…

Μπορούν πράγματι να αντικαταστήσουν την άσκηση;
Είναι γεγονός πως σημαντικό ποσοστό παιδιών και εφήβων δεν καταφέρνουν να συμμετέχουν καθημερινά σε φυσικές δραστηριότητες, τουλάχιστον για 60 λεπτά ημερησίως, ώστε να αποκομίσουν τα ευεργετικά οφέλη για τη σιλουέτα και την υγεία τους.
Από την άλλη πλευρά, ένα εξίσου υψηλό ποσοστό νέων ατόμων ασχολείται με βιντεοπαιχνίδια, για περισσότερα από 60 λεπτά την ημέρα. Τα exergames, που συμβάλλουν στην αυξημένη συμμετοχή των νεαρών ατόμων σε φυσικές δραστηριότητες και στη βελτίωση συγκεκριμένων φυσικών ικανοτήτων, όπως η ισορροπία, τα αντανακλαστικά και η «αίσθηση» του σώματος, έρχονται να προσφέρουν σημαντική βοήθεια στην προσπάθεια «να σηκώσουμε παιδιά και ενήλικους από τον καναπέ».Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Αυτό το… υβρίδιο άσκησης είναι ένας πιο ενεργητικός τρόπος παιχνιδιού ή πράγματι μια νέα μορφή άσκησης; Εξαρτάται με τι το συγκρίνει κανείς! Για παράδειγμα, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η ηλεκτρονική άσκηση μπορεί να αντικαταστήσει τα πραγματικά αθλητικά παιχνίδια, αφού η ενεργειακή δαπάνη που πετυχαίνουν είναι χαμηλότερη. Σε ένα φιλικό παιχνίδι τένις ο παίχτης «καίει» 8 θερμίδες το λεπτό, ενώ στο αντίστοιχο «φιλικό» στο Wii, 5 θερμίδες. Αν όμως η σύγκριση γίνει με τη συνηθισμένη κατάσταση του καναπέ, τότε αναμφισβήτητα η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υποκατάστατο της πραγματικής άσκησης. Τα exergames θα μπορούσαν να αποτελέσουν, αν και αυτό δεν έχει μελετηθεί, το έναυσμα για να ασχοληθεί κανείς συστηματικά με κάποιο άθλημα. Η ηλεκτρονική άσκηση μπορεί, επομένως, να λειτουργήσει θετικά για την υγεία και θετικότερα αν χρησιμοποιηθεί ως διαβατήριο για τον κόσμο της πραγματικής άθλησης! Ας μην πετάξουμε λοιπόν την τεχνολογία στην πυρά ακόμα μια φορά!

Τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής άσκησης
• Δίνει κίνητρο στα παιδιά, αφού μοιάζει περισσότερο με παιχνίδι παρά με γυμναστική
• Ενθαρρύνει την ενασχόληση με την άθληση σε πραγματικές συνθήκες
• Συμβάλλει στη διατήρηση της φυσικής κατάστασης
• Μπορεί κάποιος να ασκηθεί με τους φίλους του
• Είναι διασκεδαστική, απλή και εύκολη
• Αυξάνει τον καρδιακό ρυθμό, την πρόσληψη οξυγόνου και την ενεργειακή δαπάνη του παίκτη
• Βελτιώνει τη μυϊκή δύναμη και την αντοχή
• Βελτιώνει την πνευματική εγρήγορση και τα αντανακλαστικά
• Αποτελεί καλή εναλλακτική για όσους δεν μπορούν να βγουν από το σπίτι και να εξασκηθούν
• Προλαμβάνει την παχυσαρκία

 

Exergame

Κατανάλωση θερμίδων ανά λεπτό

Κατανάλωση θερμίδων
σε μισή ώρα

Γκολφ

3.1

93

Μπόουλινγκ

3.9

117

Τένις

5.3

159

Χορός

5.3

159

Πυγμαχία

7.2

216

Πηγή: ClickOnDetroit.com, Researches study of exergaming, Updated On: Jan 07 2015 11:40 PM EST, Accessed on Fen 16 2015, URL: http://www.clickondetroit.com/lifestyle/health/researches-study-benefits-of-exergaming/30582400

 

Πηγές: 1. Guderian B, Borreson LA, Sletten LE, et al. The cardiovascular and metabolic responses to Wii Fit video game playing in middle-aged and older adults. J Sports Med Phys Fitness. 2010;50(4):436-442.
2. Christison A, Khan HA. Exergaming for health: a community-based pediatric weight management program using active video gaming. Clin Pediatr (Phila). 2012;51(4):382-388.