Υγεία

Show_kriosa_for_web
Υγεία

Κρύωσα. Και τώρα τι;

της Νεκταρίας Καρακώστα

Η καλύτερη θεραπεία των πολλών ιογενών λοιμώξεων που φέρονται κάτω από το όνομα «κρυολόγημα» και «γρίπη» είναι, σίγουρα, η πρόληψη. Πολλοί από μας ωστόσο θα νοσήσουν! Τι χειμώνας, άλλωστε, θα ήταν χωρίς αυτά; Υπάρχει τρόπος να αναρρώσουμε και να σταθούμε στα πόδια μας μια ώρα αρχύτερα; Ο ιατρός κ. Νικόλαος Στούμπος δίνει μια σειρά από πολύ χρήσιμες συμβουλές για να ανακουφιστούμε από τα δυσάρεστα συμπτώματα και να επιταχύνουμε την ανάρρωση.

'Εχετε βήχα, συνάχι, πονόλαιμο και καταρροή; Αισθάνεστε κόπωση, μυαλγίες και πονοκέφαλο; Πρόκειται για τα πιο κοινά συμπτώματα του κρυολογήματος, που μας ταλαιπωρεί κατά μέσο όρο 2 - 4 φορές τον χρόνο.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, υπάρχουν περίπου 200 διαφορετικοί ιοί που μπορεί να ευθύνονται για ένα κρυολόγημα. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το ξεπεράσουμε όσο το δυνατό γρηγορότερα και να μην μείνουμε καθηλωμένοι στο κρεβάτι;

 

Όπως επισημαίνει ο κ. Στούμπος, μια σωστή και ελαφριά διατροφή, θα κάνει πολύ πιο ήπια τα συμπτώματά μας, άρα αποτελεί ένα καλό πρώτο βήμα. Ο ίδιος απαριθμεί μία σειρά από κινήσεις που θα μας ανακουφίσουν από τη δυσάρεστη και ενοχλητική κατάσταση του κρυολογήματος:

1. Αποφύγετε τα βαριά γεύματα, προτιμήστε ελαφριά τροφή, κυρίως χυλώδη φρούτα και ποικιλία σαλατικών. Μην επιβαρύνετε το πεπτικό σας σύστημα και τον οργανισμό σας, χωνεύοντας βαριά γεύματα ενώ αναρρώνετε. Αν έχετε όρεξη, καταναλώστε ποικιλία φρούτων και λαχανικών. Οι βιταμίνες των φρούτων και των λαχανικών (C, D, B) θα βοηθήσουν τον οργανισμό σας να ανακάμψει.

2. Καταναλώνετε πολλά υγρά (χυμούς και νερό). «Πίνετε λίγο λίγο νερό όλη την ημέρα, αντί να πίνετε μεγάλες ποσότητες μαζεμένες. Να θυμάστε ότι το σώμα σας αποτελείται σε ποσοστό 60-70% από νερό. Μέσω του νερού μεταφέρονται θρεπτικές ουσίες σε όλο το σώμα και αποβάλλονται οι τοξίνες. Για την καλή λειτουργία του οργανισμού, επομένως, το σώμα πρέπει να είναι καλά ενυδατωμένο», σημειώνει ο κ. Στούμπος. Αποφύγετε το αλκοόλ, τον καφέ και το πολύ αλάτι, που αφυδατώνουν τον οργανισμό.

3. Αποφύγετε τις ζεστές σούπες - δεν βοηθούν όσο πιστεύαμε μέχρι σήμερα. «Αποφεύγετε τα ζωικά προελεύσεως γεύματα και φροντίστε να μην είναι πολύ ζεστά. Ειδικά αν έχετε πυρετό, προτιμήστε τα τρόφιμα που καταναλώνετε να είναι χλιαρά προς το κρύο, διότι το σώμα σας προσπαθεί, λόγω του πυρετού να αποβάλλει θερμότητα, οπότε είναι σημαντικό να μην προσθέτετε άλλη», τονίζει ο κ. Στούμπος.

4. Σε περίπτωση πυρετού, συνιστάται η αποφυγή της υπερκόπωσης, η παραμονή στο σπίτι και η αποφυγή του ενεργητικού και παθητικού καπνίσματος. Ο πυρετός είναι μηχανισμός άμυνας. Για όσο μπορείτε να τον αντέξετε, μην παίρνετε αντιπυρετικά, εκτός αν ανήκετε σε ομάδες υψηλού κινδύνου (αν πάσχετε από χρόνια νοσήματα, είστε ηλικιωμένοι, «φανατικοί» καπνιστές, παιδιά κ.λπ.).

6. Μην παίρνετε αντιβιοτικά. Το κρυολόγημα και η γρίπη είναι λοιμώξεις οφειλόμενες σε ιούς, απέναντι στους οποίους είναι ανίσχυρα τα αντιβιοτικά. Όταν ο γιατρός συστήνει αντιβίωση το κάνει επειδή υποψιάζεται, από τη φύση και τη διάρκεια των συμπτωμάτων, ότι και βακτήρια, που δεν μπορούν να φύγουν από μόνα τους έχουν εμφανιστεί στο προσκήνιο.

7. Λαμβάνετε τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής. Τα συμπληρώματα διατροφής ενισχύουν και συμπληρώνουν τη διατροφή, άρα βοηθούν τον οργανισμό να ξεπεράσει τη γρίπη. Ωστόσο, ο ρόλος των συμπληρωμάτων διατροφής είναι πρωτίστως προληπτικός. Όπως επισημαίνει ο κ. Στούμπος, «τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πρόληψη και για να καλύψουν διατροφικές ελλείψεις, π.χ. ανεπάρκεια μικροθρεπτικών στοιχείων (βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων). Είναι επίσης χρήσιμα για τους χορτοφάγους, τις εγκύους, τους καπνιστές, τα άτομα που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ, τους πάσχοντες από χρόνιο stress και τους πάσχοντες από χρόνια νοσήματα».

Ο κ. Στούμπος εξηγεί ακόμη ότι η βιταμίνη C, η εχινάκια και ο ψευδάργυρος τονώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα, αλλά ακόμη κι αν τελικά αρρωστήσουμε, μειώνουν την ένταση των συμπτωμάτων και επισπεύδουν κατά μία με δύο ημέρες τον χρόνο ανάρρωσης, εφόσον ληφθούν αμέσως με την εμφάνιση των πρώτων συμπτωμάτων.

8. Κάνετε πλύσεις της μύτης και του φάρυγγά σας με αλατόνερο. Υπάρχουν ειδικά προϊόντα στα φαρμακεία, ενώ μπορείτε να φτιάξετε και μόνος σας αλατούχο διάλυμα, ανακατεύοντας 1/4 κ. γλ. αλάτι  σε ένα φλυτζάνι ζεστό νερό.

9. Προσπαθήστε να είστε χαλαροί, υπομονετικοί και χαμογελαστοί.

 

Τροφές - σύμμαχοι

Ο γενικός ιατρός προτείνει να εντάξετε στη διατροφή σας τροφές, που άμεσα ή έμμεσα ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Οι κυριότερες από αυτές είναι:

Σκόρδο & κρεμμύδι: Το σκόρδο, χάρη στην ουσία αλισίνη που περιέχει, έχει αντιοξειδωτική και αντιμικροβιακή δράση.

Πιπέρι: Περιέχει φυτοχημικά και την ουσία καψαϊκίνη, που θεωρείται αναλγητικό. Είναι επίσης πλούσιο σε βιταμίνες A, C και Β6, που λειτουργούν ως αντιοξειδωτικά.

Μανιτάρια: Περιέχουν βήτα - γλυκάνες, ουσίες που ενεργοποιούν και διεγείρουν τα κύτταρα του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Πιπερόριζα (ginger): Οι κύριες δραστικές της ουσίες είναι το zingerone και τα gingeroles, που έχουν ήπια αντιφλεγμονώδη δράση, μπορούν επομένως να απαλύνουν τα συμπτώματα του κρυολογήματος.

Μέλι: Περιέχει ωφέλιμα στοιχεία, όπως η γλυκόζη, το μαγνήσιο, το κάλιο, το ασβέστιο, αλλά και βιταμίνες του συμπλέγματος Β και όξινο pH. Έχει σημαντική αντιοξειδωτική και αντιβακτηριδιακή δράση.

Αποφύγετε τα γλυκά, τα αναψυκτικά, τα τηγανητά και τα πικάντικα φαγητά, γενικά τροφές που περιέχουν κενές θερμίδες και επιβραδύνουν την ανάρρωση. Επίσης, τα τυριά, το βούτυρο και τα γαλακτοκομικά, που κάνουν τις βλέννες πιο πυκνές, αντί να ευνοούν την απόχρεμψή τους.

 

Πότε πρέπει να απευθυνθείτε στον γιατρό;

Ο κύριος λόγος για να απευθυνθεί κανείς στον γιατρό, όταν πάσχει από ένα κρυολόγημα, είναι η πιθανότητα επιπλοκής. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Στούμπος συστήνει προσεκτική παρακολούθηση, ώστε να διαπιστωθεί εγκαίρως τυχόν επιδείνωση των συμπτωμάτων με:

• Γοργή αναπνοή

• Αναπνοή με ήχους σαν γρύλισμα

• Λαχάνιασμα (δύσπνοια)

• Κουραστική αναπνοή και έντονο αίσθημα κακουχίας

• Έντονο πόνο στην κοιλιά (πιο συνήθης στα παιδιά)

• Αλλαγή στη συμπεριφορά, όπως σύγχυση, αποπροσανατολισμό και έλλειψη διαύγειας

• Επίμονο πυρετό πάνω από 39, που δεν υποχωρεί ή που υποχωρεί για λίγο, μετά τη λήψη αντιπυρετικών.

 

Περιορίστε τη μετάδοση της γρίπης

Η γρίπη μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο με τη βοήθεια των σταγονιδίων που εκτινάσσονται, όταν ένας ασθενής βήχει ή φταρνίζεται, αλλά και με τη χειραψία. Επιπλέον, η μετάδοση είναι πιθανή όταν κάποιος υγιής έρθει σε επαφή, μέσω των χεριών, με επιφάνειες που λίγο πριν μολύνθηκαν από ασθενή (πόμολα, βρύσες, κουπαστές, πάγκοι, κ.ά.) και στη συνέχεια αγγίξει το στόμα, τη μύτη ή τα μάτια του. Οι πάσχοντες μεταδίδουν τον ιό τουλάχιστον 24 ώρες πριν την έναρξη των συμπτωμάτων και για τουλάχιστον 3 - 7 ημέρες μετά.

Ο ιός της γρίπης είναι πολύ μεταδοτικός και εξαπλώνεται εύκολα. Ετησίως, προσβάλλεται 1 στους 10 ενήλικες και 1 στα 3 παιδιά. Ωστόσο, η μόλυνση δεν είναι αναπόφευκτη. Μπορείτε να περιορίσετε την εξάπλωση της γρίπης ακολουθώντας τις εξής απλές συμβουλές:

• Καλύπτετε τη μύτη και το στόμα σας όταν βήχετε / φταρνίζεστε (όχι με τις παλάμες!) και χρησιμοποιείτε χαρτομάντιλα, τα οποία πετάτε αμέσως.

• Πλένετε συχνά τα χέρια σας με σαπούνι. Χρησιμοποιείτε αντισηπτικά διαλύματα, εφόσον δεν είναι διαθέσιμο σαπούνι και νερό.

• Μην αγγίζετε με τα χέρια σας το στόμα, τη μύτη και τα μάτια σας.

• Αποφεύγετε τη στενή επαφή με άτομα που νοσούν. Αν νοσήσετε, προσπαθήστε να αποφύγετε τη στενή επαφή με άλλα άτομα, ώστε να μη μεταδώσετε τον ιό και αποφύγετε τις κοινωνικές συνευρέσεις.

• Σε εποχές με μεγάλη έξαρση, αποφεύγετε κατά το δυνατόν τους κλειστούς χώρους που δεν αερίζονται καλά και φιλοξενούν πολλούς ανθρώπους.