Υγεία

Show_grippi_90158395
Υγεία

Γρίπη: Θωρακιστείτε... τρώγοντας

ΤΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΑΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ

Επειδή το «το προλαμβάνειν κρείττον του θεραπεύειν», είναι σημαντικό να ενισχύσουμε κατάλληλα τον οργανισμό μας πριν ακόμη δεχθούμε την …επίθεση κάποιου ιού. Σύμφωνα με τον Κλινικό Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, κ. Ιωάννη Σουπιό, δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να το κάνει κανείς αυτό, από την ίδια τη διατροφή.
Η «πανοπλία» μας απέναντι στη γρίπη δεν είναι φτιαγμένη από ατσάλι, αλλά από φρούτα και λαχανικά σε έντονα χρώματα, φυτικά έλαια, ξηρούς καρπούς, σκόρδο, και άπαχο κρέας.
«Η βιταμίνη C, o ψευδάργυρος, τα αντιοξειδωτικά, η βιταμίνη Ε, το φυλλικό οξύ, αλλά και το σελήνιο μπορούν να μας βοηθήσουν στην πρόληψη της γρίπης και του κρυολογήματος», επισημαίνει ο κ. Σουπιός.

► Βιταμίνη C.
Τη βρίσκουμε σε φράουλες, μανταρίνια, πιπεριές, λεμόνια, ακτινίδια,  πορτοκάλια και ροζ γκρέιπφρουτ. «Έρευνες έχουν συσχετίσει τις υψηλές δόσεις βιταμίνης C, με την πρόληψη διαφόρων λοιμώξεων του αναπνευστικού και άλλων λοιμώξεων του οργανισμού, καθώς έχει αποδειχθεί ότι η συγκεκριμένη βιταμίνη ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό μας σύστημα», τονίζει ο ειδικός. Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης C φαίνεται ότι ενισχύει την παραγωγή ουσιών όπως οι κυτοκίνες και η ιντερλευκίνη, οι οποίες έχουν την ιδιότητα να εξουδετερώνουν τους παθογόνους μικροοργανισμούς που εισέρχονται στο σώμα.», διευκρινίζει ο κ. Σουπιός, επισημαίνοντας ότι «οι καπνιστές έχουν ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες στη συγκεκριμένη βιταμίνη».
► Ψευδάργυρος.
Πολύ σημαντικός για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού, καθώς προάγει την δημιουργία νέων κυττάρων που δίνουν φυσική ώθηση στην άμυνα του οργανισμού. Υπάρχει στα ψάρια, στα αυγά, στο κρέας, στα θαλασσινά, στα πουλερικά.
► Αντιοξειδωτικά.
«Το άτομο που λαμβάνει τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, προσβάλλεται λιγότερο από λοιμώξεις και ασθένειες», υπογραμμίζει ο κ. Σουπιός. Πλούσια σε αντιοξειδωτικά είναι τα λαχανικά και φρούτα με έντονα χρώματα,  όπως το πορτοκάλι, το καρότο, το σπανάκι, το μπρόκολο, το κρεμμύδι, η ντομάτα, τα σταφύλια, τα ακτινίδια, το ρόδι, οι ξηροί καρποί, το πράσινο τσάι, το ταχίνι, το ελαιόλαδο και το σησαμέλαιο.
► Βιταμίνη Ε.
Απαντάται κυρίως στο ελαιόλαδο, στα αμύγδαλα, στα φουντούκια, στα καρύδια, στο αβοκάντο κ.ο.κ. Πρόκειται για ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, που προστατεύει τον οργανισμό μας από τη δράση των ελευθέρων ριζών που προσβάλλουν τα κύτταρα του οργανισμού και εξασθενούν το ανοσοποιητικό σύστημα.
► Φυλλικό οξύ.
«Εμπλέκεται σε πολλές διεργασίες του οργανισμού, μεταξύ αυτών και στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού. Το βρίσκουμε κυρίως στο πορτοκάλι, στο μπρόκολο, στο σπανάκι και στη μαγιά μπύρας», τονίζει ο κ. Σουπιός.
► Σελήνιο. Συστατικό που ενισχύει τους αμυντικούς μηχανισμούς του οργανισμού. Υπάρχει στα θαλασσινά, αλλά και στα δημητριακά ολικής άλεσης.
► Βιταμίνη Α.
«Λειτουργεί ενισχυτικά στην άμυνα του οργανισμού», σημειώνει ο ειδικός. Υπάρχει σε ικανοποιητικές ποσότητες στην κολοκύθα, στη γλυκοπατάτα και στο καρότο.
► Σίδηρος. Ο σίδηρος μεταφέρει οξυγόνο σε όλα τα κύτταρα του οργανισμού. Όταν δεν υπάρχει οξυγόνο, δεν μπορούν να γίνουν σωστά οι μεταβολικές διεργασίες του οργανισμού. Έτσι, και το ανοσοποιητικό δεν λειτουργεί σωστά, με αποτέλεσμα ο οργανισμός να είναι ευάλωτος σε λοιμώξεις. 
► Bιταμίνη D.
Πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου του Κολοράντο2, κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα άτομα με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα ήταν πολύ πιο πιθανό να κρυολογήσουν, συγκριτικά με εκείνους που εμφάνιζαν υψηλά επίπεδα της βιταμίνης. Πολλοί πιστεύουν ότι με μια καλή και ισορροπημένη διατροφή μπορούν να εξασφαλίσουν την ποσότητα βιταμίνης D που έχουν ανάγκη. Τα πράγματα όμως δεν είναι καθόλου έτσι. Είναι δύσκολο να καλύψει κανείς τις ανάγκες του σε βιταμίνη D τον χειμώνα, ακόμη κι αν καταναλώνει μεγάλες ποσότητες ψαριών, αβγών, βουτύρου ή μαργαρινών. Τα συμπληρώματα είναι ένας από τους λίγους τρόπους για να λάβετε τα ανοσοποιητικά οφέλη της βιταμίνης D τον χειμώνα, που η ηλιοφάνεια είναι χαμηλή.

► Κρατήστε τη γρίπη μακριά...
✔πλένοντας τα χέρια σας. Το προσεκτικό πλύσιμο των χεριών με απλό σαπούνι και άφθονο νερό αποτελεί το πιο ισχυρό αντιγριπικό όπλο! ✔αποφεύγοντας τα λιπαρά. Ξεχάστε τα χάμπουργκερ και τις τηγανητές πατάτες. Όπως τονίζει ο κ. Σουπιός «έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε ποντίκια στη Σουηδία έδειξε ότι οι ζωντανοί οργανισμοί που ακολουθούν μια διατροφή πλούσια σε λιπαρές τροφές, έχουν πιο εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα. Η σύγκριση έγινε μεταξύ ποντικιών που ακολουθούσαν διατροφή χαμηλή σε λίπος (όχι πάνω από το 10% των συνολικών θερμίδων) και μιας ομάδας ποντικιών, η διατροφή των οποίων αποτελείτο από λίπος σε ποσοστό 60% των συνολικών θερμίδων. Βρέθηκε ότι τα ποντίκια της δεύτερης ομάδας όχι μόνο πάχαιναν περισσότερο, αλλά ήταν και πιο επιρρεπή στις λοιμώξεις. ✔καταναλώνοντας αλκοόλ με μέτρο. «Μία έρευνα έδειξε ότι όταν πίνουμε πολύ αλκοόλ, δηλαδή 3-4 ποτά καθημερινά, γινόμαστε πιο επιρρεπείς σε ιώσεις και άλλες λοιμώξεις», σημειώνει ο κ. Σουπιός.  ✔αναβάλλοντας τη δίαιτα. Όπως διευκρινίζει ο ειδικός, όσοι υιοθετούν προγράμματα διατροφής που παρέχουν λιγότερες από 1.200 θερμίδες/ημέρα, με στόχο τη γρήγορη απώλεια κιλών, κινδυνεύουν από λοιμώξεις ή ιώσεις. «Η  διατήρηση ενός ιδεώδους σωματικού βάρους είναι το κλειδί για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος», σημειώνει ο κ. Σουπιός, επισημαίνοντας πως παρόμοια αποτελέσματα με τις υποθερμιδικές δίαιτες έχει και η παχυσαρκία: «Έχει βρεθεί ερευνητικά ότι η υπερβολική πρόσληψη ενέργειας και κατ’ επέκταση η παχυσαρκία, μειώνουν τη δυνατότητα του ανοσοποιητικού συστήματος να αντιμετωπίζει ιώσεις και λοιμώξεις».

► Η διατροφή της… ανάρρωσης
Για να μπορέσετε να απαλλαγείτε από την γρίπη, μια ώρα αρχύτερα, ο κ. Σουπιός προτείνει η διατροφή μας να περιλαμβάνει: ✔ 4 μερίδες φρούτων ημερησίως ✔ σαλάτες μαζί με τα γεύματά σας ✔άπαχο κρέας και συκώτι, που περιέχει αρκετές βιταμίνες και σίδηρο ✔δημητριακά ολικής άλεσης ✔2 χούφτες ξηρούς καρπούς την ημέρα ✔ Πολύ νερό. Ο οργανισμός αποτελείται από 60-70% από νερό. Όσο το ποσοστό αυτό μειώνεται, τόσο ο οργανισμός υπολειτουργεί. Με την επαρκή πρόσληψη νερού, ο οργανισμός λειτουργεί καλύτερα, άρα βελτιώνεται και η αμυντική του λειτουργία.  ||

who is who
O Ιωάννης Μ. Σουπιός είναι διαιτολόγος – διατροφολόγος. Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1977 στην πόλη στην οποία μεγάλωσε και σπούδασε στο τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Από το 2002 μέχρι το 2009 υπήρξε γενικός γραμματέας του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων – Τεχνολόγων Διατροφής (Π.Σ.Δ.Τ.Δ) και από το 2009 μέχρι και το 2011 Αντιπρόεδρος της Ένωσης Διαιτολόγων - Διατροφολόγων Ελλάδος (Ε.Δ.Δ.Ε.), ενώ από το 2009 είναι Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών και Ερευνών (Ι.Δ.Μ.Ε.). Είναι μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας, του Ελληνικού Ιδρύματος Γαστρεντερολογίας & Διατροφής και επιστημονικός διευθυντής του portal ενημέρωσης για θέματα διατροφής και υγείας http://www.medidiatrofi.gr/. Από το 2003 είναι εξωτερικός επιστημονικός συνεργάτης της μονάδας τεχνητού νεφρού του γενικού νοσοκομείου Φιλιατών Θεσπρωτίας. Έχει συνεργαστεί με εφημερίδες και περιοδικά πανελλήνιας εμβέλειας, όπως και με κανάλια της ελληνικής τηλεόρασης, για την ενημέρωση του κοινού σε θέματα διατροφής. Από το 2002 διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στην πόλη της Ηγουμενίτσας ενώ από το 2008 βρίσκεται και στην πόλη των Ιωαννίνων.
τηλ. 2665026419 ⁄ 2651033984 ⁄ 6936838705
medidiatrofi@gmail.com

1. Shah SA, et al., Evaluation of echinacea for the prevention and treatment of the common cold: a meta-analysis, Lancet Infect Dis. 2007 Jul;7(7):473-80.
2.Ginde AA, Mansbach JM, Camargo CA (February 2009). "Association between serum 25-hydroxyvitamin D level and upper respiratory tract infection in the Third National Health and Nutrition Examination Survey". Arch. Intern. Med. 169 (4): 384–90.

  • Σχετικά Θέματα