Fitness

Show_zumba
Fitness

Yoga - Pilates - Zumba Γυμναστείτε…διασκεδάζοντας!

της Βιβέττας Λαϊνιώτη

Πριν πολλά χρόνια όταν ακούγαμε για Yoga και Pilates αναρωτιόμασταν σε ποια γλώσσα μας μιλάνε. Σήμερα, κι ενώ πλέον γνωρίζουμε πως πρόκειται για εναλλακτικές μεθόδους άσκησης και συγκέντρωσης, μια νέα λέξη έρχεται να προστεθεί στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, η … Zumba! Αλήθεια, όμως, ποια είναι η συμβολή της Yoga στην ζωή μας; Γιατί πολλοί προτιμούν τη μέθοδο Pilates; Πώς και γιατί η Zumba μετατρέπει την αίθουσα του γυμναστηρίου σε ένα …ξέφρενο πάρτι; Σας τα παρουσιάζουμε λοιπόν όλα και εσείς επιλέξτε αυτό που σας ταιριάζει…καλύτερα! Πολλές νέες μορφές εκγύμνασης έρχονται να προστεθούν στην ζωή μας, με στόχο όχι μόνο ένα καλλίγραμμο και υγιές σώμα, αλλά μια ψυχική ανάταση. Η απαιτητική καθημερινότητα, οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής και η περιβαλλοντική μόλυνση λειτουργούν αρνητικά στην ψυχολογία μας και η άσκηση αποτελεί την απαραίτητη διέξοδο με πολλαπλά για τον οργανισμό μας οφέλη. Πέρα από τις ήδη γνωστές μεθόδους, όπως είναι η αερόβια άσκηση, τα μηχανήματα και τα βάρη, η Yoga, το Pilates και η Zumba, κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος προσφέροντας σωματική και πνευματική ανάταση αλλά και ξέφρενο κέφι!

Ας τα δούμε, όμως, αναλυτικότερα.

► Η Yoga και οι θεραπευτικές της ιδιότητες

Η Yoga προέρχεται από την αρχαία Ινδία. Η ετυμολογία της λέξης πηγάζει από τη λέξη «yug», που στα σανσκριτικά σημαίνει «ένωση», του μυαλού με το σώμα. Απώτερος σκοπός ενός γιόγκι (άνδρας) ή μιας γιογκίνι (γυναίκας) είναι η πνευματική χαλάρωση και η επίτευξη μιας κατάστασης ισορροπίας με τον εαυτό μας. Η Yoga είναι μια αποτελεσματική μέθοδος για να αντιμετωπίσετε το στρες και την ένταση, να αυξήσετε τη δύναμη και την ευλυγισία σας και να ελέγξετε το άγχος. Επιπλέον, η γιόγκα βελτιώνει τις διαδικασίες της πέψης και την κυκλοφορία του αίματος.

► Τα είδη της Yoga

Είναι αλήθεια πως η Yoga μετά την παγκόσμια αποδοχή της εξελίχθηκε αρκετά και σήμερα συναντάμε διάφορα είδη όπως: Hatha, Bikram, Anusara, Asthanga, Vinyasa, Nidra και Iyengar. Οι πιο διαδεδομένες είναι η Hatha και η Ashtanga Yoga.
Η Hatha Yoga απευθύνεται κυρίως σε αρχάριους καθώς αποτελείται από βασικές ασκήσεις (asanas) που δεν απαιτούν ιδιαίτερη τεχνική και βοηθούν στη σταδιακή απόκτηση οικειότητας με τη yoga αλλά και της απαιτούμενης ευελιξίας.
Η Bikram Yoga απευθύνεται σε ‘μυημένους’ στο άθλημα αλλά και ανθεκτικούς στις υψηλές θερμοκρασίες, καθώς διενεργείται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους με θερμοκρασία 40 βαθμών Κελσίου. Αποτελείται από συγκεκριμένη σειρά 26 asanas, οι οποίες δεδομένης της υψηλής θερμοκρασίας αυξάνουν την ελαστικότητα των μυών. Δεν είναι κατάλληλη για άτομα με προβλήματα του μικροκυκλοφορικού (ευρυαγγείες, κιρσώδεις φλέβες), γυναίκες σε εγκυμοσύνη, άτομα με υψηλή πίεση κ.λπ.
Η Anusara Yoga, είναι αρκετά διαδομένη στις δυτικές και ανατολικές ακτές των ΗΠΑ, αποτελεί μια από τις νεότερες και ολοκληρωμένες προσεγγίσεις στη yoga. Περιλαμβάνει όλες τις βασικές asanas, αλλά επιπλέον δίνει μεγάλη έμφαση στις ευθυγραμμίσεις, στην λαρυγγική αναπνοή ujjay και στον αντίκτυπο των ασκήσεων στα εσωτερικά όργανα του σώματος, προσφέροντας μια ολιστική προσέγγιση στην εκγύμναση του σώματος και στην ισορροπία του νου.
Η Ashtanga Yoga, είναι πιο απαιτητική μιας και χαρακτηρίζεται από μικρότερο «κράτημα» στις asanas, έχει μεγαλύτερη εναλλαγή ασκήσεων, ενώ παράλληλα δίδεται μεγάλη έμφαση στην συγχρονισμένη, βαθιά λαρυγγική αναπνοή (ujjay). Από αυτή έχει προέλθει και η γνωστή σε όλους μας Power Yoga.. Ενδείκνυται για όσους διαθέτουν καλή φυσική κατάσταση, αλλά και -όσους επιζητούν μεγαλύτερη ευλυγισία, δύναμη και καθαρό νου.
H Vinyasa Yoga είναι αρκετά δυναμική, περιλαμβάνει δυναμικές ασκήσεις και σύντομες εναλλαγές και είναι κατάλληλη για όσους στοχεύουν σε δυναμική άσκηση και γράμμωση.
H Nidra Yoga είναι διαλογιστική και συνιστά νοητικές περιηγήσεις με την κατεύθυνση ενός έμπειρου γιόγκι. Συνήθως οι ασκούμενοι είναι ξαπλωμένοι σε άνετη θέση διαλογισμού, τα μαθήματα μπορούν να ακολουθούν ένα δυναμικό μάθημα γιόγκα, ενώ ο αθλούμενος διαπιστώνει άμεσα την θετική της επίδραση στη συγκέντρωση, στη μείωση του στρες, ακόμα και της πίεσης.
Τέλος, η Iyengar Yoga προέρχεται από τον ομώνυμο Iyengar ο οποίος εμπνεύστηκε αυτή την προσέγγιση από τη δική του δυσκολία να εφαρμόσει διάφορες απαιτητικές asanas. Περιλαμβάνει πολλά βοηθήματα και είναι κατάλληλη και για άτομα με μειωμένη ευλυγισία.

► Η μέθοδος και η αίσθηση Pilates

Η μέθοδος Pilates αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα στην Αμερική από τον Joseph H. Pilates, με όραμα τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου τρόπου άσκησης. Αποκτώντας φανατικούς θαυμαστές, η μέθοδος Pilates δεν άργησε να φτάσει και στην Ελλάδα. Η Pilates έχει ονομαστεί και «Γιόγκα της Δύσης» αφού προσδιορίζεται ως μια «κινησιολογική προσέγγιση ενεργειακής εκγύμνασης μέσω χαλάρωσης». H βασική αρχή και το θεωρητικό υπόβαθρο της μεθόδου είναι ο έλεγχος και η σταθερότητα του κέντρου του σώματος, που είναι η κοιλιά. Το είδος των ασκήσεων αφορά ισομετρικές ασκήσεις και ασκήσεις με το βάρος του σώματος. Θα βρείτε επίσης Studio, όπου υπάρχουν τα ειδικά κρεβάτια pilates ή σκαμνάκια τα οποία διευρύνουν το εύρος των ασκήσεων του pilates και καταφέρνουν να γυμνάσουν ακόμα και τον πιο μικρό και «ξεχασμένο» μυ του σώματος.Το σημαντικό είναι να υπάρχει σωστή στάση στο σώμα του ασκούμενου και συνεχής παρακολούθηση κατά τη διάρκεια της άσκησης, καθώς ένας από τους σκοπούς της εκγύμνασης είναι να δυναμώσει τους μύες που στηρίζουν τη σπονδυλική στήλη. H μέθοδος Pilates απευθύνεται σε όλους. Μπορεί ο οποιοσδήποτε να ασχοληθεί καθώς ανταποκρίνεται στις ανάγκες όλου του κόσμου, από ανθρώπους με πολλές ώρες καθιστικής ζωής, μέχρι αθλητές. Άλλωστε ο ίδιος ο ιδρυτής ο J.H. Pilates, χαρακτήρισε τη μέθοδό του «ήπια για τις εγκύους, ασφαλή για τους υπερήλικες, δυναμική για αθλητές και χορευτές».

► Zumba και φύγαμε για…χορό!

Οι λάτρεις του χορού - και ιδιαίτερα του λάτιν - θα εκπλαγούν μόλις παρακολουθήσουν ένα μάθημα Zumba. Η αίθουσα του γυμναστηρίου μετατρέπεται σε σκηνικό που θυμίζει Κούβα και το πάρτι αρχίζει! Όμως μην γελιέστε…Πέρα από τη διασκέδαση που προσφέρει, η Zumba αποτελεί μία σοβαρή άσκηση που γυμνάζει όλο το σώμα και βοηθάει στο να κάψετε έως …1.000 θερμίδες την ώρα- σε ανάλογη σχέση με το βάρος του σώματός σας! Πού αρχίζει όμως η ιστορία της Zumba και γιατί απέκτησε ξαφνικά εκατομμύρια φανατικούς θαυμαστές ανά τον κόσμο; Από τον Ιούλιο του 2009 η Zumba διδάσκεται σε 110.000 τοποθεσίες και περισσότερες από 125 χώρες, αλλάζοντας τις ζωές εκατομμυρίων «οπαδών» παγκοσμίως. Όλα ξεκίνησαν στην Κολομβία, από ένα… «λάθος» του διεθνούς φήμης γυμναστή Beto Perez, στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ο Perez, φτάνοντας στο προγραμματισμένο μάθημα, συνειδητοποίησε πως είχε ξεχάσει την μουσική του αερόμπικ. Μη έχοντας χρόνο για να επιστρέψει σπίτι χρησιμοποίησε τις κασέτες λάτιν που άκουγε στο αυτοκίνητό του. Με ήχους σάλσας και μερένγκε, αναγκάστηκε να αυτοσχεδιάσει. Το αποτέλεσμα επιδοκιμάστηκε από τους μαθητές του και εκείνη την μέρα γεννήθηκε η …Zumba! Ουσιαστικά πρόκειται για ένα ομαδικό πρόγραμμα αεροβικής άσκησης, που ενσωματώνει λάτιν ρυθμούς και εύκολες χορευτικές κινήσεις και βήματα στην ρουτίνα του αερόμπικ, δημιουργώντας ένα δυναμικό χορευτικό πρόγραμμα fitness. Ο στόχος είναι να αγαπήσετε την άσκηση, ενώ παράλληλα διασκεδάζετε παρέα με την αγαπημένη σας μουσική. Ένα μάθημα Zumba διαρκεί περίπου μία ώρα και περιλαμβάνει διαλειμματικές προπονήσεις όπου εναλλάσσονται αργοί και γρήγοροι ρυθμοί. Στοιχεία από σάλσα, μερένγκε, ρέγκετον, σάμπα, χιπ-χοπ, τσα-τσα, φλαμένκο και χορό της κοιλιάς ενσωματώνονται στις ασκήσεις, γυμνάζοντας όλες τις μυϊκές ομάδες και κρατώντας το σώμα σε εγρήγορση. Πολλοί αναφέρουν πως στο τέλος του μαθήματος νιώθουν τέτοιο ενθουσιασμό που ανυπομονούν για το επόμενο. Άλλοι πάλι έχουν δηλώσει πως οι «ξέφρενοι» ρυθμοί της Zumba ανέβασαν την πεσμένη ψυχολογία και διάθεσή τους.