Υγεία

Show_1410
Υγεία

Αντιοξειδωτικά: Ο σύμμαχος των αρθρώσεων

της Νεκταρίας Καρακώστα

Θα σκεφτόσασταν ποτέ ότι η άστατη διατροφή σας και το άγχος της καθημερινότητας είναι η αιτία των πονεμένων σας…. αρθρώσεων; Οι τελευταίες έρευνες δείχνουν ότι ένας πόνος στις αρθρώσεις δεν αντιστοιχεί απαραιτήτως σε πρόβλημα στο σημείο του πόνου. Μπορεί να οφείλεται στο στρες, σε κάποια γενικευμένη κατάσταση του οργανισμού ή κάποια άλλη οργανική διαταραχή.


Δεν είναι λίγες οι φορές που, συνειδητοποιούμε ότι ο πόνος σε κάποια συγκεκριμένη άρθρωση, μας «θυμάται» κάθε φορά που είμαστε σε μια ιδιαίτερα αγχώδη φάση της ζωής μας. Αυτό το «τυχαίο γεγονός», μόνο σύμπτωση δεν αποτελεί για τους ειδικούς.
«Το στρες δημιουργεί χημικά σύμπλοκα, τα οποία στη συνέχεια διαλύουν τους ιστούς. Επίσης, ένας πόνος στις αρθρώσεις μπορεί να υποκρύπτει μία άλλη σοβαρότερη διαταραχή, όπως μια διαταραχή στο συκώτι, μία διαταραχή στο έντερο ή ακόμη και έναν καρκίνο. Το ότι ο πόνος μπορεί να εντοπίζεται σε μία άρθρωση, δεν σημαίνει ότι είναι τοπικός. Μπορεί να συνδέεται με μια δυσλειτουργία άλλων οργάνων ή με το πώς το σώμα αποβάλλει τις τοξικές ουσίες στις οποίες εκτίθεται. Αιτία του πόνου στις αρθρώσεις μπορεί να είναι ακόμη τα βαρέα μέταλλα –είναι πολύ έντονο σήμερα το πρόβλημα της χημικής μόλυνσης. Ζούμε σε ένα ιδιαίτερα μολυσμένο περιβάλλον, όσον αφορά στον αέρα, στο νερό, στα τρόφιμα. Τέλος, υπεύθυνες για τον πόνο στις αρθρώσεις μπορεί να είναι οι διαταραχές σε ορμόνες και σε ένζυμα», σημειώνει ο ορθοπεδικός, Δρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, κ. Βασίλειος Θεοχάρης. Πριν λοιπόν σκεφτείτε ότι κάποια πάθηση του μυοσκελετικού σας χτυπάει την πόρτα, φροντίστε αφενός να πάτε στον γιατρό, αφετέρου να τονώσετε τον οργανισμό σας με ουσίες που «πολεμούν» τις «κακές ελεύθερες ρίζες». «Ένας γιατρός πρέπει να βλέπει τον ασθενή ολιστικά, ώστε να μπορεί να διακρίνει από πού προέρχεται το πρόβλημα», προσθέτει ο ίδιος.
Ιδιαίτερα αυξημένο κίνδυνο για την εμφάνιση πόνων στις αρθρώσεις, αντιμετωπίζουν, σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη, οι εργάτες στη βαριά βιομηχανία, στη χημική βιομηχανία, όσοι ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα και όσοι δεν τρέφονται σωστά. Το πρόβλημα του πόνου στις αρθρώσεις είναι επίσης πολύ πιο έντονο στις γυναίκες, κι αυτό γιατί  η γυναίκα στερείται ορμονών πολύ πιο εύκολα από ό,τι ο άνδρας, τονίζει ο ειδικός.

Αντιμετώπιση
Πώς μπορούμε όμως να καταπολεμήσουμε ή και να προλάβουμε τον πόνο στις αρθρώσεις; Όπως τονίζει ο κ. Θεοχάρης «τα γνωστά αντιφλεγμονώδη έχουν αποτύχει για τις χρόνιες μορφές του πόνου στις αρθρώσεις». Και επισημαίνει ότι υπάρχουν ουσίες, όπως π.χ. τα αντιοξειδωτικά, που συμβάλλουν στην προστασία των κυττάρων. Τα αντιοξειδωτικά είναι πολύ σημαντικά για την προστασία των αρθρώσεων έναντι των ελευθέρων ριζών, οι οποίες, αν αφεθούν να δράσουν, οδηγούν σε φλεγμονή των αρθρώσεων. «Οι ουσίες αυτές είναι κατάλληλες κυρίως για τους ενήλικες άνω των 40 ετών.  Όσο μάλιστα περνούν τα χρόνια, η ανάγκη αυτή μεγαλώνει. Γενικά, χρειαζόμαστε μεθόδους που μπορούν να μας προστατεύσουν από την οξείδωση». 
Ένας τρόπος για να πάρει κανείς τα αντιοξειδωτικά που έχει ανάγκη θα μπορούσε να είναι μια σωστή, ισορροπημένη  διατροφή, χωρίς πολλά ζωικά λιπαρά και πλούσια σε φρούτα και λαχανικά. «Επειδή ωστόσο, τα φρούτα και τα λαχανικά στις μέρες μας, λόγω της μόλυνσης του εδάφους, δεν περιέχουν τις ποσότητες των βιταμινών που έχουμε ανάγκη, μία καλή λύση είναι και η λήψη των καταλλήλων συμπληρωμάτων διατροφής».
Το σελήνιο είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τον ρόλο του σεληνίου στη διατροφή, στην Ευρώπη ωστόσο παρατηρείται μια απότομη μείωση των προσλήψεων σεληνίου. Πολύτιμο αντιοξειδωτικό είναι και η βιταμίνη Ε, αφού είναι απαραίτητη για την προστασία των λιπιδίων των κυτταρικών μεμβρανών από την τοξική δράση των ελευθέρων ριζών, αλλά και η βιταμίνη C, η οποία εμπλέκεται στον σχηματισμό του κολλαγόνου, που έχει άμεση σχέση με την υγεία των αρθρώσεων, των τενόντων και των χόνδρων.
Σημαντικός τρόπος πρόληψης και αντιμετώπισης του πόνου στις αρθρώσεις είναι και το να  διατηρεί κανείς ένα υγιές σωματικό βάρος καθώς, όπως σημειώνει ο κ. Θεοχάρης, «το πλεονάζον βάρος του ανθρώπου συνιστά μια ‘τοξική οβίδα’». Επίσης, το να διατηρεί την πνευματική και ψυχική του ισορροπία. «Ένα μεγάλο μέρος του στρες είναι πνευματικό. Η πνευματική ανισορροπία οδηγεί στην κατασκευή χημικών συμπλόκων, που λειτουργούν στον οργανισμό χειρότερα και από δηλητήρια», καταλήγει ο ειδικός.  Συμπερασματικά, ένα υγιές βάρος, μια ήρεμη ζωή και μια διατροφή φτωχή σε λιπαρά, αλλά πλούσια σε αντιοξειδωτικά φαίνεται να αποτελούν τον καλύτερο σύμμαχο για την υγεία των αρθρώσεών μας.

Άλλες ουσίες που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά

  • ωμέγα-3 λιπαρά οξέα: Είναι αναγκαία για τη δομή των μεμβρανών των κυττάρων και βοηθούν στο να διατηρούνται οι αρθρώσεις εύκαμπτες και ευλύγιστες. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα που προσλαμβάνουν ιχθυέλαια παρουσιάζουν βελτίωση των δεικτών φλεγμονής στον οργανισμό, βελτιωμένη δύναμη λαβής και μικρότερη πρωινή δυσκαμψία.
  • Υαλουρονικό οξύ: Μπορεί στο άκουσμα της συγκεκριμένης ουσίας αυτό που σας έρχεται στο μυαλό να είναι ο... πλαστικός χειρουργός, ωστόσο το υαλουρονικό οξύ αποτελεί σημαντικό συστατικό του αρθρικού χόνδρου και του αρθρικού υγρού. Το υαλουρονικό οξύ είναι μια φυσικά παραγόμενη ουσία στο αρθρικό υγρό που κάνει στο σώμα μας, και κυρίως στις αρθρώσεις, ό,τι κάνει το λάδι στη μηχανή του αυτοκινήτου. Βοηθά στη συλλογή και στη διατήρηση του νερού στον χόνδρο, ώστε οι αρθρώσεις να λειτουργούν φυσιολογικά, προλαμβάνοντας τη φθορά και τη γήρανσή τους. Επίσης, καταπολεμά την καταστροφική δράση των ελεύθερων ριζών και τοξινών στο σώμα και μειώνει τις φλεγμονές, παρέχοντας ανακούφιση από τους πόνους.
  • Χονδροϊτίνη: Η χονδροϊτίνη παράγεται στον οργανισμό μας σε μικρές ποσότητες. Μαζί με τη γλυκοζαμίνη, αποτελούν τα κυριότερα συστατικά των χόνδρων.  Είναι μέρος μιας πρωτεΐνης, που δίνει ελαστικότητα στους χόνδρους. Συμμετέχει στη διατήρηση των λιπαντικών ιδιοτήτων στα υγρά των αρθρώσεων και εμποδίζει τη δράση ένζυμων που διασπούν το χόνδρο, συμβάλλοντας στην κινητικότητα, την ελαστικότητα και την ευκαμψία των αρθρώσεων. Είναι σαν ένας υγρός μαγνήτης, που ελκύει αρθρικό υγρό από το οποίο απορροφά κραδασμούς και μειώνει την πίεση στον χόνδρο. Διαθέτει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, συνεπώς μειώνει τον πόνο στις αρθρώσεις.
  • Θειϊκή γλυκοζαμίνη: Είναι ένα αμινοσάκχαρο, απαραίτητο για την παραγωγή του συνδετικού ιστού στον οργανισμό. Είναι υπεύθυνη για την κινητοποίηση της παρασκευής ουσιών που είναι απαραίτητες στη σωστή λειτουργία των αρθρώσεων, αλλά και την επιδιόρθωσή τους.  ||



Βασίλειος Θεοχάρης
Ορθοπεδικός - Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων,
Διαμαντίδη Δημητρίου 22, Κορυδαλλός,
Τηλ. 210 4971241