Fitness

Show_pilates-yoga_forweb_2
Fitness

Pilates ή Yoga

της Έλενας Κιουρκτσή

Ένα δίλημμα… ευεξίας

Μπορεί η λάμψη των διεθνών και εγχώριων celebrities να εκτίναξε τη δημοτικότητα του Pilates στα ύψη, ωστόσο σε τίποτα δεν υπολείπεται και η μυστηριακή αίγλη της yoga, αφού και οι δυο μέθοδοι, όχι μόνο τονώνουν το σώμα, αλλά συνιστούν και ένα ισχυρό αντίδοτο ενάντια στο άγχος και τη κατάθλιψη. Όμως τελικά ποια από τις δυο υπερέχει;

Θα μπορούσε να μοιάζει με μια γουέστερν αναμέτρηση, όπου από τη μια στέκεται η σφριγηλή και δυνατή Pilates και από την άλλη η απόλυτα ήρεμη και ευλύγιστη Yoga, προκειμένου να αποδείξουν ποια είναι η καλύτερη. Στην πραγματικότητα παρ’ όλες τις ομοιότητες και διαφορές τους οι δυο αυτές μέθοδοι εκγύμνασης δεν είναι απλό να αναμετρηθούν και πολύ περισσότερο να συγκριθούν. Όμως, κάθε αναίμακτη «μονομαχία» έχει ενδιαφέρον, γιατί μπορούμε έτσι να γνωρίσουμε και να κατανοήσουμε καλύτερα τους «αντιπάλους» και τις δυνατότητες τους και στη πορεία να αποφασίσουμε ποιος μας ταιριάζει καλύτερα.Pilates ή yoga λοιπόν; Ιδού η απορία.

Η ευλύγιστη Yoga
Είναι γυμναστική; Τεχνική για την καταπολέμηση του στρες; Διαλογισμός; Αναπνευστικές ασκήσεις; Η αλήθεια είναι ότι η γιόγκα είναι όλα τα παραπάνω, αλλά και πολύ περισσότερα, εξηγεί η κ. Εύα Τριπολιτσιώτη, πιστοποιημένη καθοδηγήτρια Yoga με ειδίκευση στη Hatha yoga. Η λέξη γιόγκα προέρχεται από τη σανσκριτική ρίζα «yuj» και σημαίνει «ένωση του νου και του σώματος».
Πρόκειται, λοιπόν, για μια συνολική στάση ζωής, τις αρχές της οποίας έγραψε το 2ο αιώνα π.Χ. ο Ινδός σοφός Πατάντζαλι σε 108 σούτρας (στίχους σοφίας), που περιγράφουν τη φιλοσοφία και την πρακτική της γιόγκα.
Τα είδη της Yoga διαφέρουν, κυρίως, ως προς τον τρόπο, τη σειρά και την ένταση με την οποία εκτελούνται οι ασκήσεις. Η πιο διαδεδομένη μορφή γιόγκα στη Δύση είναι η Hatha γιόγκα (ha σημαίνει ήλιος, tha σημαίνει σελήνη), η οποία ορίζεται ως η γιόγκα που ενώνει τα ζεύγη των αντιθέτων. Είναι η πιο δημοφιλής, καθώς γυμνάζει το σώμα, βελτιώνει την αναπνοή και βοηθά στην αυτοσυγκέντρωση και όλα αυτά σε ήπιους και χαλαρούς τόνους. Οι περισσότεροι άνθρωποι στις ημέρες μας, όταν λένε «γιόγκα», στην ουσία, εννοούν τη Hatha Yoga. Άλλα είδη είναι:

• Η Αστάνγκα Βινιάσα γιόγκα, που στοχεύει στην αποτοξίνωση σώματος και ψυχής και περιλαμβάνει πολλές ασκήσεις που πραγματοποιούνται χωρίς διάλειμμα σε γρήγορο ρυθμό.
• Η Κουνταλίνι γιόγκα, που περιλαμβάνει σύνθετες πρακτικές, οι οποίες απαιτούν χρόνο και τακτικές επαναλήψεις για να εξοικειωθεί ο ασκούμενος και συνδυάζει σωματικές στάσεις, αναπνευστικές τεχνικές, λεπτές σωματικές κινήσεις, κρατήματα της ενεργειακής ροής και συγκέντρωση σε ενεργειακά κέντρα.
• Η aerial γιόγκα, που καλείται κανείς να εκτελέσει τις κλασικές στάσεις της γιόγκα, ενώ παράλληλα πραγματοποιεί ακροβατικές κινήσεις με τη βοήθεια μιας αιώρας.

Στη γιόγκα, γενικά, «δουλεύουν» με τον ίδιο τρόπο και οι δύο πλευρές του σώματος, χαρίζοντας συμμετρία, πιο ευθύγραμμη σπονδυλική στήλη, καθώς και ισορροπία στη λειτουργία του νευρικού συστήματος.
Υπάρχει μια λάθος εντύπωση ότι η γιόγκα απευθύνεται σε λίγους -σε εκείνους που διαθέτουν μεγάλη ευλυγισία και ισορροπία. Η αλήθεια είναι ότι όλοι μπορούν να κάνουν μια άσκηση γιόγκα, κατάλληλα προσαρμοσμένη στις δυνατότητες του σώματός τους. Όσο για την ευλυγισία και την ισορροπία, δεν είναι προαπαιτούμενα για να ξεκινήσει κανείς γιόγκα, τις αποκτούμε με την εξάσκηση.
Με άλλα λόγια, το πώς φαίνεται σε έναν εξωτερικό παρατηρητή ένα στυλ γιόγκα είναι διαφορετικό με το τι πραγματικά απαιτείται από τον ασκούμενο, γι’ αυτό και είναι χρήσιμο να πειραματιστούμε με διαφορετικά στυλ για ένα μικρό χρονικό διάστημα, προκειμένου να επιλέξουμε εκείνο που τελικά μας ταιριάζει.
Παράλληλα, μέσα από μια σειρά ασκήσεων, ο σκοπός της γιόγκα είναι να αποκτήσουμε αυτογνωσία. Μια κατάσταση που μπορεί να επιτευχθεί με τον συνδυασμό (σε απόλυτη αρμονία) της άσκησης-εκπαίδευσης, όχι μόνο του σώματος αλλά και του νου.

Η σφριγηλή Pilates
Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πώς ένας κρατούμενος στον A’ Παγκόσμιο Πόλεμο επινόησε μια μέθοδο σωματικής και πνευματικής ενδυνάμωσης, κατασκευάζοντας όργανα από τα ελατήρια που στήριζαν τα κρεβάτια των συγκρατούμενών του. Προφανώς ο Τζόζεφ Πιλάτες (γεννημένος από Έλληνα πατέρα και Γερμανίδα μητέρα) δεν θα πίστευε τότε, ότι έμελλε να γίνει γνωστός ως ο «πατέρας» μίας από τις πλέον δημοφιλείς μεθόδους εκγύμνασης που φέρει το όνομά του. Το πρώτο στούντιο Pilates λειτούργησε στο Mανχάταν το 1926, κυρίως, με άτομα από το χώρο του θεάματος και καλλιτέχνες. Μέχρι που, στις αρχές της δεκαετίας του 90’, ένας διορατικός φυσικοθεραπευτής, ονόματι Γκάλαχερ αγόρασε τα δικαιώματα της μεθόδου και αποφάσισε να την καταστήσει γνωστή διεθνώς προσεγγίζοντας αρχικά τους μεγάλους σταρ του Χόλυγουντ. Έτσι, «αμπαλαρισμένο» με τη λάμψη και τη χάρη των αστέρων, το Pilates ήρθε στη ζωή μας για να μείνει.
«Στα δέκα μαθήματα νιώθεις τη διαφορά, στα είκοσι τη βλέπουν οι άλλοι και στα τριάντα έχεις ένα καινούργιο σώμα», συνήθιζε να λέει ο δημιουργός της μεθόδου, Tζόζεφ Πιλάτες. Και αυτό γιατί το Pilates είναι μια μέθοδος που βοηθά στον μυϊκό έλεγχο του σώματος. Όπως εξηγεί η Αλίκη Ζωγράφου πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Pilates (mat και equipment), Aerial Yoga-Pilates, το γεγονός ότι έχουμε μάθει να χρησιμοποιούμε συγκεκριμένες μυϊκές ομάδες που βρίσκονται στα άκρα μας (χέρια ή πόδια) και όχι στο κορμό -δηλαδή τους κοιλιακούς και ραχιαίους μυς -έχει ως συνέπεια την εξής ανισορροπία: το να υπερφορτώνουμε κάποιες μυϊκές ομάδες, ενώ άλλες να αδρανούν. Αυτό μεταφράζεται σε κακή στάση του σώματος και κατ' επέκταση σε παθήσεις όπως δισκοπάθειες, προβλήματα στις αρθρώσεις, αυχενικό σύνδρομο κ.ά. Η μέθοδος Pilates επειδή λειτουργεί «ανορθωτικά», εις πείσμα της βαρύτητας η οποία «τραβάει» το σώμα προς τα κάτω, συμβάλλει προληπτικά για μελλοντικά μυοσκελετικά προβλήματα ενώ ταυτόχρονα ανακουφίζει από τα ήδη υπάρχοντα και προσφέρει χαλάρωση.Για αυτό θεωρείται από πολλούς ως η γιόγκα της Δύσης.

Πού συμφωνούν Yoga και Pilates
• Και οι δύο τονώνουν το σώμα, με επίκεντρο την κοιλιακή χώρα
• Συμβάλλουν στη σωστή αναπνοή
• Αυξάνουν τη δύναμη και ευελιξία του σώματος
• Βοηθούν στην καλύτερη στάση και ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης
• Επενεργούν αγχολυτικά και βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος
• Τα οφέλη τους είναι εξαιρετικά. Βοηθούν στην απόκτηση ενός όμορφου και δυνατού σώματος, χωρίς ογκώδεις μύες, σχετίζονται με τη μείωση του στρες και την αύξηση της ευεξίας. Απευθύνονται αμφότερα σε ένα ευρύ φάσμα κόσμου, προσφέροντας εκγύμναση σώματος, μυαλού και πνεύματος.

Πού δεν τα «βρίσκουν»
• Αν και η γιόγκα με το Pilates μοιράζονται κάποιες ασκήσεις, ως επί το πλείστον, αυτές είναι διαφορετικές. Στη γιόγκα απλά χρειαζόμαστε κάτι άνετο για να καθίσουμε (π.χ. ένα χαλί) και η στάση του σώματος διαμορφώνεται ως προς τον τρόπο, τη σειρά και την ένταση με την οποία εκτελούνται οι ασκήσεις. Στη μέθοδο Pilates ο ασκούμενος εκτελεί μία σειρά ασκήσεων σε στρώμα, είτε με το βάρος του σώματος του, είτε με ειδικά όργανα (π.χ. μπάλες, λάστιχα, foam rollers), αλλά και σε μηχανήματα (π.χ. Reformer, Cadillac, barrels κ.α.). Τα τελευταία λειτουργούν ως «συμπληρωματικοί μύες» που βοηθούν το σώμα να δυναμώσει, γιατί το αναγκάζουν να χρησιμοποιήσει και άλλες μυϊκές ομάδες που βρίσκονταν σε αδράνεια.
• Οι στάσεις της γιόγκα «χτίζουν» αντοχή σε κάθε μεγάλη μυϊκή ομάδα, αλλά η ισχύς δεν είναι το επίκεντρο. Σε αντίθεση με τη γιόγκα, το Pilates χρησιμοποιεί την αντίσταση και τα βάρη, για να «χτίσει» δύναμη και εξασκεί όλες τις μυϊκές ομάδες, κάνοντας το σώμα να δείχνει πιο σφριγηλό και κομψό. Ο γενικός κανόνας είναι ότι, η γιόγκα αφορά περισσότερο το πώς αισθανόμαστε και το Pilates το πώς φαινόμαστε.
• Η γιόγκα εστιάζει περισσότερο σε αναπνευστικές ασκήσεις, ώστε να «διευρύνει» το σώμα εσωτερικά και εξωτερικά. Το ότι έχει πιο δυναμικό πρόγραμμα συμβάλλει στο να αποκτήσουμε συντομότερα καλύτερη φυσική κατάσταση. Η μέθοδος Pilates είναι ένα πρόγραμμα πιο στατικό, το οποίο γυμνάζει εξίσου όλο το σώμα, αλλά απαιτείται λιγότερη προσπάθεια και περισσότερο χρόνο.
• Στη γιόγκα η εισπνοή και η εκπνοή είναι από τη μύτη. Στο Pilates η εισπνοή είναι από τη μύτη και η εκπνοή από το στόμα.
• Η γιόγκα δουλεύει τους κοιλιακούς μυς και αυτούς του κορμού, αλλά με λιγότερο απαιτητικές και επίπονες ασκήσεις. Από την άλλη, τίποτα δεν σχηματίζει καλύτερα και δεν κάνει επίπεδη μια κοιλιά όσο το Pilates που συνιστά μια από τις καλύτερες μεθόδους για την ενδυνάμωση του κορμού.
• Τα μαθήματα γιόγκα διαρκούν συνήθως 60-90 λεπτά. Τα μαθήματα Pilates, είναι περίπου 60 λεπτά.
• Η γιόγκα είναι κυρίαρχος στην ενίσχυση της ευλυγισίας, ωστόσο ορισμένες στάσεις δεν είναι κατάλληλες αν πονάμε στη μέση. Από την άλλη το Pilates είναι αξεπέραστο στο να αποκτήσουμε έλεγχο της σταθερότητας του σώματός μας, ενώ είναι ιδανικό για τη στήριξη και ενδυνάμωση της μέσης.