Fitness

Show_askisi_forweb
Fitness

Όταν η άσκηση γίνεται γυναικεία υπόθεση!

Τα οφέλη της άσκησης είναι γνωστό ότι είναι πολλαπλά για τον οργανισμό μας. Καταπολεμά την παχυσαρκία, μειώνει το στρες, ενισχύει την άμυνα του οργανισμού και άλλα. Υπάρχουν όμως ασκήσεις αποκλειστικά για γυναίκες; Βοηθάει η γυμναστική την περίοδο της εγκυμοσύνης ή της έμμηνου ρύσης; Πρέπει οι γυναίκες να ασκούνται περισσότερο κατά την εμμηνόπαυση; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που καλούνται να απαντήσουν οι προπονητές στα γυμναστήρια. Ο Καθηγητής Φυσικής Αγωγής κ. Βαγγέλης Εμμανουήλ λύνει τις απορίες μας.

Η άσκηση έχει σημαντικά οφέλη για τις γυναίκες. Οι περισσότερες από εμάς θεωρούμε τη γυμναστική ως ένα «όχημα» για μια καλύτερη εμφάνιση και ένα καλλίγραμμο σώμα. Όμως είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυτό! Η άσκηση στις γυναίκες παρέχει πολύ σημαντικά οφέλη στο μυοσκελετικό και το καρδιαγγειακό σύστημα, ανεβάζει τη διάθεση, τονώνει την αυτοπεποίθηση και βελτιώνει την ποιότητα ζωής.
Όταν ο γυμναστής θέτει το ερώτημα «τι θέλετε να γυμνάσετε περισσότερο;» οι πιο πολλές γυναίκες απαντούν: τους γλουτούς, την κοιλιά και -στις μεγαλύτερες ηλικίες κυρίως- τα μπράτσα. Ποιες είναι όμως πραγματικά οι περιοχές στις οποίες θα πρέπει να επικεντρωθεί μια γυναίκα όταν γυμνάζεται και γιατί; «Κάθε άτομο έχει διαφορετικές ανάγκες, ανάλογα με την ηλικία, το σωματότυπο και τις ιδιαιτερότητες του οργανισμού. Οι περισσότερες γυναίκες έχουν αυξημένα επίπεδα οιστρογόνων, τα οποία είναι υπεύθυνα για τον πολλαπλασιασμό των λιποκυττάρων στους γλουτούς και στα κάτω άκρα. Τα λιποκύτταρα αποτελούν τις «δεξαμενές» ενεργειακών αποθεμάτων του οργανισμού. Γλουτοί και κάτω άκρα περιλαμβάνουν αρκετά μεγάλες μυϊκές ομάδες, οι οποίες στηρίζουν όλο το σώμα, οπότε εκεί πρέπει να δίνεται περισσότερη βάση κατά την άσκηση, χωρίς όμως να αμελείται το υπόλοιπο σώμα. Το ίδιο ισχύει και για τον κορμό (πλάτη και κοιλιά), τον οποίο δεν πρέπει να ξεχνάμε. Είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη σωστή στάση του σώματος και σχεδόν για κάθε μας δραστηριότητα! Τέλος, επειδή, μεγαλώνοντας πολλές γυναίκες παρουσιάζουν χαλάρωση στα χέρια και ειδικά στους βραχίονες, καλό θα είναι να προνοήσουν, γυμνάζοντας την περιοχή από νωρίς. Με λίγα λόγια, επειδή οι ανάγκες μιας γυναίκας είναι ποικίλες, η γυμναστική πρέπει να περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα!».

Ασκήσεις για τις «δύσκολες μέρες» του μήνα
Κράμπες, σπασμοί, δυσφορία και ένταση είναι μερικά από τα βασικά συμπτώματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν κάθε μήνα οι γυναίκες. Όπως μας εξηγεί ο κ. Εμμανουήλ, όλες οι ήπιες ασκήσεις που «αποσυμπιέζουν» τη λεκάνη και κάνουν εσωτερικές μαλάξεις στην περιοχή της κοιλιάς, ανακουφίζουν αρκετά από τα συμπτώματα που αναφέραμε παραπάνω. Έτσι, όχι μόνο δεν πρέπει να απέχετε από το γυμναστήριο τις «δύσκολες μέρες» του μήνα, όπως ίσως νομίζατε μέχρι σήμερα, αλλά το αντίθετο, η ήπια άσκηση θα σας ανακουφίσει! Ζητήστε από το γυμναστή σας να προσαρμόσει το πρόγραμμα άσκησής σας για τις ημέρες της περιόδου! Έτσι θα εξακολουθήσετε να εστιάζετε στις ίδιες μυϊκές ομάδες χωρίς να δυσκολεύεστε ή να πονάτε, και δεν θα χαλάσετε τη ρουτίνα της άσκησής σας.
Εναλλακτικά, μπορείτε να επιλέξετε κάποια μορφή άσκησης, όπως η hatha yoga, που βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και θα σας ανακουφίσει από τις επώδυνες κράμπες. Και μην ξεχνάτε! Η άσκηση συμβάλλει στην έκκριση ενδορφινών, ουσιών που λειτουργούν σαν «φυσικά παυσίπονα» για τον οργανισμό.

Τι τύπος γυμναστικής σας ταιριάζει;
Κάθε άνθρωπος έχει διαφορετική προσωπικότητα και διαφορετικές ανάγκες. Για παράδειγμα, άλλος θέλει να κάνει άσκηση για να βελτιώσει τη φυσική του κατάσταση και άλλος για να αδυνατίσει. Άλλος βλέπει την γυμναστική σαν τρόπο εκτόνωσης ή χαλάρωσης ή την αξιοποιεί για να βελτιώσει συγκεκριμένες ιδιότητες, όπως η ευλυγισία του κλπ.
Στο ερώτημα ποιες ασκήσεις θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα άσκησης, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τυχόν προβλήματα υγείας που ενδεχομένως επιβάλλουν το να αποφύγουμε κάποιες ασκήσεις ή κάποιο είδος προπόνησης και να επικεντρωθούμε σε κάποιο άλλο που θα μας ωφελήσει περισσότερο!
Με βάση τον στόχο του καθενός λοιπόν, καταρτίζεται και το πρόγραμμα της άσκησης.

Δείτε ασκήσεις για την περίοδο της εγκυμοσύνης και της εμμηνόπαυσης.

 

Who is Who

Βαγγέλης Εμμανούλη
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με ειδικότητα στο ποδόσφαιρο. Είναι κάτοχος διπλώματος Hatha Yoga 200 ωρών, αναγνωρισμένο από το Yoga Alliance και έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια στον χώρο του fitness. Εργάζεται ως προπονητής και γυμναστής Ποδοσφαίρου, Yoga & Fitness Instructor, Personal & Group Trainer, yoga instructor στο homefitness.gr και είναι ιδιοκτήτης του Silvereight Fitness Studio.