Lifestyle

Show_stress_for_web
Lifestyle

Νικήστε το στρες μέσα από ένα… χόμπι!

της Βιβέττας Λαϊνώτη

Έχετε καθημερινά στρες και δεν ξέρετε πώς να το διαχειριστείτε; Έχετε ανάγκη να ασχοληθείτε με νέα  πράγματα; Οι δημιουργικές δραστηριότητες μέσω της τέχνης, μπορούν να αποτελέσουν μια πολύ καλή λύση, καθώς βοηθούν στην ψυχική υγεία και ανοίγουν τον δρόμο για την καλλιτεχνική -και όχι μόνο- ανάτασή σας!

Η ψυχή και η τέχνη είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Η μία βοηθάει την άλλη για μια ισορροπημένη ζωή. Άλλωστε, από πολύ παλιά, ο άνθρωπος, σε κάθε δυσκολία, έβρισκε διέξοδο μέσα από την τέχνη: τη ζωγραφική, την κατασκευή χειροτεχνημάτων, τον χορό ή το θέατρο.
Τα τελευταία χρόνια, οι αλλαγές στην καθημερινότητά μας, σε οικονομικό και επαγγελματικό επίπεδο, μάς φορτίζουν ολοένα και περισσότερο, με αποτέλεσμα να αναζητούμε διέξοδο. Το στρες είναι, επί της ουσίας, ο μηχανισμός προσαρμογής και άμυνας του οργανισμού και είναι «ωφέλιμο» όταν διαρκεί όσο χρειάζεται για να αντεπεξέλθουμε σε μια δυσκολία. Το καλό, δημιουργικό στρες μπορεί να είναι ό,τι χρειαζόμαστε για να φέρουμε σε πέρας μία εργασία. Όταν όμως η πίεση υπερβαίνει τις αντοχές μας, τότε το στρες παύει να είναι δημιουργικό και μπορεί να αποβεί καταστροφικό για την υγεία.
Από πού προέρχεται όμως το καταστροφικό στρες; Πέρα από την ίδια τη φύση ορισμένων επαγγελμάτων, πολλοί είναι εκείνοι που στα επαγγελματικά τους αναγκάζονται να συμβιβαστούν με κάτι που δεν τους αντιπροσωπεύει και δεν τους χαροποιεί, ενώ από την άλλη, υπάρχουν άνθρωποι που χάνουν τη δουλειά τους και βυθίζονται ξαφνικά στην απραξία. Έτσι, μοιραία, αναζητούν τρόπους για να εκφραστούν δημιουργικά, να εκτονώσουν την ενέργειά τους και να ανακουφιστούν από την απογοήτευση που τους προκαλεί όλη αυτή η κατάσταση.
Την ίδια ώρα, η έλλειψη χρόνου και οι οικονομικές δυσκολίες δεν δίνουν την πολυτέλεια για ενασχόληση με χόμπι, με αποτέλεσμα να βυθιζόμαστε όλο και πιο βαθιά στα προβλήματα της καθημερινότητας.
Όμως, δεν πρέπει να το βάζουμε κάτω. Όσο ζούμε, πρέπει να προσπαθούμε για το καλύτερο. Η ενασχόληση με δημιουργικές δραστηριότητες μπορεί να γίνει το «εισιτήριό» μας σε αυτήν την προσπάθεια. Σε τελική ανάλυση, το χρωστάμε στον εαυτό μας!

Δημιουργικός χρόνος
Η ενασχόληση με δημιουργικές δραστηριότητες, κυρίως χειρωνακτικές, έχει αυξηθεί πολύ τον τελευταίο καιρό, από ανθρώπους που είτε έχουν βρει αυτόν τον τρόπο για να εκτονώνονται αλλά και από ανθρώπους που η ανεργία και οι αλλαγές σε επαγγελματικό επίπεδο τους έφεραν από τη μια στιγμή στην άλλη από μια καθημερινότητα που έτρεχε με ιλιγγιώδη ταχύτητα, σε μια κενή... ατζέντα!
Μαθήματα φωτογραφίας, σκηνοθεσίας και σκηνογραφίας, μαθήματα κολλάζ, δημιουργικής γραφής, θεάτρου, κοσμήματος, σχεδίου μόδας, κεραμικής, πλεξίματος, αγιογραφίας, ξυλογλυπτικής, ψηφιδωτού, μελισσοκομίας μέχρι και χορού της κοιλιάς, οργανώνονται από ποικίλους φορείς και μπορούν να δώσουν πολλές εναλλακτικές για να περνάμε τον ελεύθερο χρόνο μας ή για να ανακαλύψουμε νέες επαγγελματικές οδούς.
Δεν είναι μάλιστα λίγοι εκείνοι που κατάφεραν να κάνουν το χόμπι τους επάγγελμα. Στο Διαδίκτυο θα βρει κανείς δεκάδες ιστορίες ανδρών και γυναικών που ασχολούνται με την κατασκευή χειροποίητων κοσμημάτων, πλεκτών ρούχων, επίπλων και κάθε λογής χειροποίητων αντικειμένων, τα οποία πωλούν, εξασφαλίζοντας τα προς το ζην!

Όταν τα χέρια δημιουργούν...
Με τις χειρωνακτικές δραστηριότητες, δεν γεμίζουμε απλώς τον ελεύθερο χρόνο μας, αλλά εισερχόμαστε σε μια προσπάθεια αυτογνωσίας, που μόνο η δημιουργική απασχόληση μπορεί να προσφέρει. Τα χέρια απασχολούνται, το μυαλό ανασυγκροτείται και η ψυχή ηρεμεί.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι μέσα από τα χόμπι τους, βρίσκουν τον χρόνο να μείνουν μόνοι και να ηρεμήσουν. Άλλοι πάλι, εκτονώνουν συναισθήματα όπως ο θυμός, η λύπη και η απόγνωση, υπογραμμίζοντας πόσο τους βοηθάει. Αντί να ξεσπάνε στους δικούς τους ανθρώπους, βγάζουν τα συναισθήματά τους μέσα από την τέχνη τους. Το πιο σημαντικό όμως, είναι ότι βρίσκουν ξανά ενδιαφέρον για τα μικρά πράγματα.
Σε πρακτικό επίπεδο, η ενασχόληση με τις χειροτεχνίες, τις κατασκευές, το ράψιμο ή το πλέξιμο, θα μας επιτρέψει να γεμίσουμε το σπίτι μας με όμορφα πράγματα, φτιαγμένα από τα χεράκια μας!

Μαγειρική
Πολύς κόσμος, για να χαλαρώσει, έπειτα από μια πολύ δύσκολη μέρα, μπαίνει στην κουζίνα και ασχολείται με τη μαγειρική ή τη ζαχαροπλαστική. Πέρα από το ότι έχουμε τα χέρια μας απασχολημένα και μπορούμε να «εκτονώσουμε» το στρες και την περίσσεια ενέργειας μας σε κάτι δημιουργικό, η χαρά της επιτυχίας, από τη στιγμή που η μυρωδιά του φρεσκομαγειρεμένου φαγητού θα αρχίσει να πλημμυρίζει το σπίτι, μας φτιάχνει τη διάθεση.
Όμως τα οφέλη δεν σταματούν εδώ. Το μαγειρευτό φαγητό είναι πιο υγιεινό, καθώς έχουμε τον έλεγχο του τι περιέχει το πιάτο μας και επιλέγουμε τις πρώτες ύλες που θα βάλουμε μέσα σε αυτό, ενώ μας βοηθά να αποφεύγουμε τις επιλογές γρήγορου φαγητού που συνήθως είναι πολύ πλούσιες σε λιπαρά και αλάτι.
Ας εκμεταλλευτούμε το γεγονός ότι υπάρχουν δεκάδες εκπομπές μαγειρικής που παρουσιάζουν νέες συνταγές. Τώρα μπορούμε να δοκιμάζουμε ένα νέο πιάτο κάθε μέρα!

Θεραπεία μέσω τέχνης
Η ενασχόληση με διάφορες μορφές τέχνης, σε μια προσπάθεια να ανακουφιστούμε από το στρες, το άγχος και να εκτονώσουμε την ενέργειά μας, δεν είναι κάτι νέο.
Θεραπείες μέσω τέχνης χρησιμοποιούν εδώ και πολλά χρόνια και οι ψυχοθεραπευτές, για να βοηθήσουν τους ασθενείς τους στην έκφραση των καταπιεσμένων συναισθημάτων τους. Μέσα από την εργοθεραπεία και την art therapy (εικαστική θεραπεία) οι ειδικοί επιστήμονες αντιμετωπίζουν έως και σοβαρές ψυχικές διαταραχές. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια προσπάθεια μετάθεσης του προβλήματος σε ένα άλλο επίπεδο, μέσα από τον συμβολισμό. Οι συχνότερες θεραπείες μέσω τέχνης είναι η μουσικοθεραπεία, η χοροθεραπεία, η εικαστική και χειρωνακτική θεραπεία.
Μέσα από την αφήγηση, τα παραμύθια, τον χορό, το δράμα, τον αυτοσχεδιασμό, το παιχνίδι, τη μουσική ή τη ζωγραφική, το άτομο βλέπει τα προβλήματα και τις αγωνίες του από... απόσταση, ώστε να μπορέσει να τα αντιμετωπίσει. Επίσης, μέσω της δημιουργίας, ενισχύει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή του.
Δεν έχει σημασία µε τι καταπιάνεται ο καθένας, αν θα ασχοληθεί µε την τέχνη, το ψάρεμα ή την κηπουρική. Σηµασία έχει να καταφέρουµε µέσα από ό,τι κάνουµε, να νιώθουµε δημιουργικοί και να διατηρήσουμε το χαμόγελό μας και τη διάθεσή μας για ζωή!

Αναγνωρίστε το στρες
Για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το στρες ωστόσο, το πρώτο βήμα είναι να το αναγνωρίσουμε. Τα πιο συχνά «σημάδια» του στρες είναι τα ακόλουθα:

Ψυχικά

• Ανησυχία
• Εκνευρισμός
• Αγωνία, αίσθημα ακαθόριστου φόβου
• Αδυναμία συγκέντρωσης
• Διαταραχές μνήμης

Σωματικά

• Ταχυκαρδία, αίσθημα παλμών
• Εφιδρώσεις, τρέμουλο, συσπάσεις των μυών
• Δύσπνοια- αίσθηση ότι ο αέρας δεν είναι επαρκής
• Αίσθημα πνιγμού και κόμπου στο λαιμό, δυσκολία στην κατάποση
• Βάρος στο στήθος
• Ζάλη, αστάθεια, τάση για λιποθυμία
• Πόνοι στο στομάχι, γαστρεντερολογικά προβλήματα
• Ξηροστομία, ναυτία
• Mούδιασμα των άκρων
• Υπέρταση