Lifestyle

Show_xalarosi_for_web
Lifestyle

Χαλαρώστε... φυσικά

Η σύγχρονη καθημερινότητα και οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής έχουν παρασύρει τους πάντες σε μια διαρκή κούρσα υποχρεώσεων, που αυξάνει το άγχος και «κλέβει» τον ύπνο και την ποιότητα ζωής. Πιστεύετε ότι το στρες και το άγχος σας έχουν καταβάλει και δεν μπορείτε να ηρεμήσετε ή να κοιμηθείτε; Ψάχνετε φυσικούς τρόπους για να χαλαρώσετε; Η νευρολόγος κ.  Λαμπρινή Σουφλέρη μας δίνει τις απαντήσεις.
Oι όλο και πιο εντατικοί ρυθμοί εργασίας σε ένα ανασφαλές περιβάλλον, αλλά και η αύξηση των υποχρεώσεων, είναι παράγοντες που έχουν οδηγήσει στην αύξηση της συχνότητας της «αγχώδους διαταραχής» τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τη νευρολόγο κ., Λαμπρινή Σουφλέρη, «τα τελευταία χρόνια, τα περιστατικά αγχώδους διαταραχής έχουν διπλασιαστεί ή και τριπλασιαστεί. Δεν είναι τυχαίο που πλέον βλέπουμε όλο και περισσότερο κόσμο να τρέχει στους δρόμους. Τρέχουν για να εκτονωθούν. Τρέχουν για να ξεφύγουν από τα προβλήματά τους, από όσα τους "πνίγουν"», λέει χαρακτηριστικά.

Έλλειψη ύπνου
Σήμερα, αυτό που κυριαρχεί είναι το κοινωνικό στρες του ατόμου, το να προλάβει να ανταποκριθεί σε όλες τις υποχρεώσεις κοινωνικές, οικονομικές, επαγγελματικές. Την ίδια ώρα, την ψυχολογία του βαραίνει το γεγονός ότι έχει χάσει το επίπεδο ζωής που είχε παλαιότερα και η συνειδητοποίηση πως αυτό, κάθε μέρα που περνάει γίνεται όλο και χειρότερο. Η κατάσταση αυτή δεν είναι χωρίς συνέπειες για την υγεία και την ευεξία του.
«Ένα άτομο που είναι διαρκώς «στην πρίζα» δυσκολεύεται να χαλαρώσει και να ξεκουραστεί πραγματικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το άτομο να χάνει τον ύπνο του, η αποδοτικότητά του να μειώνεται την επόμενη ημέρα και να εισέρχεται σε έναν νέο κύκλο άγχους και εκνευρισμού», σημειώνει η ειδικός.
Ο καλός ύπνος είναι πολύτιμος για την υγεία και την ευεξία μας- κανείς δεν μπορεί να το αρνηθεί αυτό. Η έλλειψη ύπνου και ειδικά αν αυτή συνεχίζεται επί μακρόν, προκαλεί διαταραχές της συγκέντρωσης και της προσοχής, εξηγεί η ειδικός. Δεν λείπουν μάλιστα οι περιπτώσεις ατόμων που έχουν διαγνωστεί λανθασμένα με ήπια γνωσιακή έκπτωση και άνοια, ενώ το πραγματικό τους πρόβλημα είναι η έλλειψη επαρκούς ύπνου.
Η στέρηση ύπνου συνδέεται με μια σειρά από προβλήματα, όπως πονοκεφάλους, ταχυπαλμίες, κούραση, εκνευρισμό και μειωμένη συγκέντρωση στη διάρκεια της ημέρας, ενώ η χρόνια έλλειψή του μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρότερα προβλήματα υγείας. Επίσης, ο κακός ύπνος μπορεί να συνδεθεί με πιθανότητες εμπλοκής σε τροχαίο ή εργασιακό ατύχημα, λόγω υπνηλίας.
Αλλά και σε ψυχολογικό επίπεδο, η σημασία του καλού ύπνου είναι καταλυτική. Οι άνθρωποι που δεν κοιμούνται καλά εμφανίζουν, σε μεγαλύτερη συχνότητα, κατάθλιψη, χρόνια κόπωση, προβλήματα στη διάθεση και, ορισμένες φορές, διαταραχές στη μνήμη.
Ο ύπνος είναι ο φυσικός μας θεραπευτής, το «εισιτήριο» για ένα υγιές σώμα και μυαλό. Στη διάρκειά του, εξοικονομείται ενέργεια, «τακτοποιούνται» οι σκέψεις και οι αναμνήσεις στον εγκέφαλο, ξεκουράζονται και αναδομούνται οι μύες, επιδρά η αυξητική ορμόνη που επουλώνει τα τραυματισμένα κύτταρα και διορθώνει ζημιές.

Υπάρχουν λύσεις
Υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε, προκειμένου να μειώσουμε το καθημερινό άγχος μας; Η νευρολόγος απαντά θετικά και μας απαριθμεί μερικά χρήσιμα βήματα:

Βήμα 1ο- Άσκηση. «Η φυσική άσκηση μπορεί να βοηθήσει, στο βαθμό όμως που δεν τη βάζει κάποιος στη ζωή του ως υποχρέωση, ως καθήκον. Επίσης, είναι προτιμότερο να είναι ήπια και προσαρμοσμένη στο ρυθμό του κάθε ατόμου», εξηγεί η κ. Σουφλέρη.

Βήμα 2ο- Διατροφή. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής συνοδεύεται από την κατανάλωση πρόχειρου, γρήγορου φαγητού, που πιθανότατα δεν προσφέρει στο άτομο τα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη. Σε πολλές περιπτώσεις, είναι χρήσιμο ένα συμπλήρωμα διατροφής με βιταμίνες του συμπλέγματος Β ή ένα συμπλήρωμα μαγνησίου, το οποίο ομαλοποιεί τα συμπτώματα που έχουν σχέση με το στρες και έχει χαλαρωτικές ιδιότητες. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά, καθώς έχει αποδειχθεί ότι συμμετέχουν στη χαλάρωση του νευρικού συστήματος, και εμμέσως, βοηθούν στην καλύτερη ποιότητα του ύπνου.

Βήμα 3ο- Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας. «Είναι πολύ σημαντικό, κάθε άνθρωπος να βρίσκει κάθε μέρα έστω 5 λεπτά για να κάνει έναν «μίνι διαλογισμό». Φροντίζοντας για αυτά τα 5 λεπτά να είναι μόνο αυτός και ο εαυτός του, χωρίς εξωτερικά ερεθίσματα, ώστε να σκεφθεί τι χρειάζεται και τι δεν χρειάζεται στη ζωή του. Ζούμε στην εποχή της ταχύτητας, όπου ο άνθρωπος δεν προλαβαίνει να σκεφθεί τι χρειάζεται και τι δεν χρειάζεται. Κουβαλάει ένα σωρό «σκουπίδια» (όπου «σκουπίδια» εννοούμε τα πράγματα που τον απασχολούν) και τα κρατάει από το άγχος μην του ξεφύγει κάτι», σημειώνει η ειδικός.

Βήμα 4ο- Χαλαρωτικά ροφήματα. Βότανα όπως το χαμομήλι και η βαλεριάνα έχουν αποδεδειγμένα χαλαρωτική επίδραση στον οργανισμό και μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στις διαταραχές του ύπνου.

Βήμα 5ο- Άρωμα... αιθέριων ελαίων. Δημιουργήστε μια ζεν ατμόσφαιρα στο σπίτι σας, με αιθέριο έλαιο λεβάντας ή όποιο άλλο άρωμα σας αρέσει. Θα σας βοηθήσει να χαλαρώσετε και να σκεφθείτε όλα όσα δεν προλαβαίνετε ή δεν είστε σε θέση να σκεφθείτε όσο τρέχετε με... 100 για να τα προλάβετε όλα!

Βήμα 6ο- Φαρμακευτική αγωγή. «Τηρώντας όλα όσα προαναφέραμε, τα αποτελέσματα στη διαχείριση του άγχους είναι τις περισσότερες φορές θεαματικά. Αν ωστόσο τα μέτρα αυτά αποτύχουν και ο θεράπων ιατρός κρίνει ότι χρειάζεται, μπορεί να χορηγηθεί και φαρμακευτική αγωγή», σημειώνει η κ. Σουφλέρη.

Πότε πρέπει να ζητήσουμε βοήθεια από ειδικό;
Ήλθε μάλλον η ώρα να ζητήσουμε βοήθεια για το άγχος από κάποιον ειδικό όταν:
• αισθανόμαστε ότι επηρεάζει την υγεία μας
• νιώθουμε ότι «δεν θα τελειώσει ποτέ»
• φτάνουμε σε απόγνωση, σε φάση να το «βάλουμε στα πόδια»
• αισθανόμαστε κατάθλιψη, θλίψη, ματαιότητα
• δεν έχουμε όρεξη για φαγητό
• δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε
• καταναλώνουμε φαγητό ή αλκοόλ σε μεγάλες ποσότητες
• έχουμε ανησυχίες, συναισθήματα και σκέψεις που δυσκολευόμαστε να εκφράσουμε
• επηρεάζονται σε δραματικό βαθμό τις σχέσεις μας
• δεν μπορούμε να ελέγξουμε τις αντιδράσεις μας.

Κοινωνικό jet lag
Οι υπερβολικά γρήγοροι ρυθμοί της ζωής μας, καθώς και οι απαιτητικές συνθήκες εργασίας, προκαλούν στους περισσότερους από εμάς ένα νέο είδος jet lag. Tο γνωστό ως «κοινωνικό jet lag» αναδύθηκε ως όρος και νοσολογική οντότητα τα τελευταία 10 χρόνια και οφείλεται στους γρήγορους ρυθμούς ζωής, στις απαιτητικές συνθήκες εργασίας, στην έλλειψη ελεύθερου χρόνου και στο έλλειμμα ποιοτικού ύπνου και εκδηλώνεται με τα ίδια συμπτώματα με εκείνο που παθαίνουμε όταν ταξιδεύουμε αεροπορικώς σε χώρες με μεγάλη διαφορά ώρας: κόπωση, εκνευρισμό, πονοκέφαλο και γαστρεντερικές διαταραχές.

 

Info

Σουφλέρη Λαμπρινή
Νευρολόγος - εξειδικευθείσα στις διαταραχές ύπνου
Λαζαράκη 33, Γλυφάδα
τηλ. 2103615213, κιν. 6937124442, e-mail: lsoufler@yahoo.gr