Fitness

Show_athilma_for_web_548x328
Fitness

Τι άθλημα να επιλέξω για το παιδί μου;

της Βιβέτας Λαϊνιώτη

Με τα ποσοστά της παιδικής παχυσαρκίας να αυξάνονται κατακόρυφα, η ανάγκη για τακτική σωματική δραστηριότητα από μικρή ηλικία κρίνεται αναγκαία. Επειδή ωστόσο κάθε παιδί είναι ξεχωριστό, οι γονείς θα πρέπει να επιλέξουν το κατάλληλο άθλημα για το δικό τους παιδί, με γνώμονα τις δυνατότητες και τις προτιμήσεις του. Το healthyme προτείνει αθλήματα και φυσικές δραστηριότητες για κάθε ηλικία, υπενθυμίζοντας ότι τα οφέλη της άσκησης δεν είναι μόνο σωματικά, αλλά και ψυχικά. Άλλωστε ας μην ξεχνάμε και το πολύ σοφό ρητό «νους υγιής εν σώματι υγιεί».

Κολύμπι από κούνια!
Ναι, ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει να αθλείται από τους πρώτες μήνες της ζωής του. Και μάλιστα να κάνει μία άσκηση που γυμνάζει αρμονικά όλο του το σώμα. Ο λόγος για το baby swimming, που φαίνεται να προτιμούν σήμερα όλο και περισσότερες νέες μαμάδες!
Σύμφωνα με τους υπευθύνους του προγράμματος, το baby swimming είναι κατάλληλο για βρέφη και νήπια από 6 μηνών έως 4 ετών! Στην πισίνα του baby swimming, τα παιδιά έρχονται ξανά σε επαφή με το υγρό στοιχείο, για πρώτη φορά μετά από την κοιλιά της μαμάς τους. Το παιδί σταδιακά αποκτά βασικές κολυμβητικές δεξιότητες - ο ρυθμός της εκμάθησης θα εξαρτηθεί από την ηλικία του παιδιού και τη δεκτικότητά του. Ενδεικτικά, ένα βρέφος 6-12 μηνών μπορεί να εξοικειωθεί και να κρατά την αναπνοή του με το κεφάλι μέσα στο νερό, καθώς και να επιπλέει σε ύπτια θέση. Κι όλα αυτά, με απόλυτη ασφάλεια, αφού τα μαθήματα γίνονται σε μικρή πισίνα, πάντα παρουσία του γονέα, υπό την καθοδήγηση του δασκάλου.

Ας αρχίσουν οι χοροί!
Όλα τα παιδιά έχουν μια έμφυτη κλίση στον χορό και περισσότερο τα κοριτσάκια, που από μικρά ονειρεύονται να γίνουν μπαλαρίνες! Τα οφέλη του κλασικού χορού είναι πολλά: ευλυγισία, σωστή στάση του σώματος, ενδυνάμωση των ποδιών, αρμονία στην κίνηση, έλεγχος του βάρους, σφιχτοί κοιλιακοί μύες κ.ά. Στα άυλα οφέλη περιλαμβάνεται η αυτοσυγκέντρωση, η πειθαρχία, η επιμονή και η υπομονή.
Πολλές έρευνες έχουν διαπιστώσει πως ο κλασικός χορός αποτελεί ιδανική άσκηση για τα παιδιά με πλατυποδία, προβλήματα σκολίωσης, κύφωσης ή λόρδωσης. Επιπλέον, η δυνατότητα κινητικής έκφρασης λειτουργεί ευεργετικά και στα παιδιά με προβλήματα συμπεριφοράς, τα οποία, μέσα από τον χορό εκτονώνονται και εκφράζονται πιο εύκολα.
Το πιο σημαντικό όμως πλεονέκτημα είναι ότι τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους μέσα από το σώμα τους. Πόσο δίκιο είχε ο Καβάφης όταν έγραφε «Όταν χορεύεις, γράφεις στη γη αυτά που θέλει να πει η ψυχή σου!»
Ποια είναι όμως η κατάλληλη ηλικία; Για να ξεκινήσει μπαλέτο ένα παιδί θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 4 ετών. Στην αρχή κάνει μουσικοκινητική αγωγή, μέσω της οποίας αναπτύσσονται η αίσθηση του ρυθμού, η σχέση του παιδιού με τον χώρο και τον χρόνο, καθώς και η αρμονία στην κίνηση. Μετά τα εφτά χρόνια μπορεί να αρχίσει να μαθαίνει τις τεχνικές του χορού. Σε αυτήν την ηλικία θα διδαχτεί επίσης τη σωστή στάση σώματος και περπατήματος με διάφορες ασκήσεις ρυθμού αλλά και μυϊκής ενδυνάμωσης. Είναι γεγονός πως το μπαλέτο απαιτεί σκληρή δουλειά και επιμονή, οπότε καλό θα είναι οι γονείς να πάνε το παιδί τους για ένα δοκιμαστικό μάθημα πρώτα, προκειμένου να δουν τις αντιδράσεις του.
Μια καλή εναλλακτική είναι και οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί. Είναι αμέτρητοι και έχουν σημαντικά οφέλη! Πέρα από τη σωματική ενδυνάμωση, με τους ελληνικούς χορούς τα παιδιά θα μάθουν να αναπτύσσουν και να διαμορφώνουν τον χαρακτήρα τους μέσα από την παράδοση! Μαθαίνουν για την πολιτιστική μας κληρονομιά, τον λαό μας και την ιστορία μας. Οι ελληνικοί χοροί διακρίνονται για την ιδιαίτερη αισθητική τους, τη ρυθμικότητά τους, τον συντονισμό χεριών και ποδιών, αλλά και την αισιόδοξη και χαρούμενη διάθεση που χαρίζουν.

Κάντε το όπως ο Ναδάλ
Κάποτε, το τένις θεωρείτο άθλημα των πλουσίων, μιας και το κόστος για τον εξοπλισμό και τα μαθήματα ήταν αρκετά υψηλό! Ωστόσο στις μέρες μας, οι τιμές έχουν πέσει αισθητά. Έτσι, τώρα μπορεί καθένας να ασχοληθεί με αυτό! Το mini tennis, όπως ονομάζεται, απευθύνεται σε ηλικίες 4 - 7 ετών. Πρόκειται για έναν ψυχαγωγικό και εύκολο τρόπο για να έλθουν τα παιδιά σε μια πρώτη επαφή με το σπορ! Τι προσφέρει το τένις; Δύναμη, ταχύτητα, ευλυγισία, αντοχή καθώς και ένα καλογυμνασμένο σώμα. Ωστόσο, αν και θεωρείται ατομικό άθλημα, στις πολύ μικρές ηλικίες τα μαθήματα γίνονται σε γκρουπ, όποτε τα παιδιά μαθαίνουν να κοινωνικοποιούνται από πολύ νωρίς, δημιουργώντας φιλίες.
Με κόστος για τα μαθήματα που ξεκινά από 20 ευρώ, το τένις είναι αρκετά προσιτό. Αυτό που κάνει το συγκεκριμένο άθλημα να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα, είναι το γεγονός ότι «διδάσκει» στα παιδιά να έχουν αυτοέλεγχο, ευγενή άμιλλα, πειθαρχία, αυτοπεποίθηση και κυρίως αυτοεκτίμηση και σεβασμό προς τους άλλους, ενώ απαιτεί μεγάλη παρατηρητικότητα, ώριμη σκέψη και τέλειο έλεγχο του σώματος.
Πρόκειται τέλος, για ένα σπορ που μπορεί να ακολουθεί το παιδί σας για όλη του τη ζωή, αφού το τένις δεν έχει ηλικία!

Πολεμικές τέχνες
Πολλοί γονείς, στο άκουσμα και μόνο των λέξεων «καράτε» και «τάε κβο ντο», δημιουργούν στο μυαλό τους εικόνες τρόμου και πόνου, με αποτέλεσμα να αποτρέπουν τα παιδιά τους από τέτοιου είδους αθλήματα.
Ο φόβος τραυματισμού ωστόσο, μάλλον δεν είναι ο μεγαλύτερος φόβος των γονέων, όσο είναι ο φόβος του να γίνουν τα παιδιά επιθετικά, διαμορφώνοντας μια βίαιη συμπεριφορά.
Ποια είναι όμως η πραγματικότητα; Οι πολεμικές τέχνες βελτιώνουν τα αντανακλαστικά των παιδιών, τα μαθαίνουν να είναι πιο προσεκτικά, να αποκτούν έλεγχο στις κινήσεις τους, αλλά και στα συναισθήματά τους. Επιπλέον, λόγω της υψηλής προσοχής, παρατηρητικότητας και συγκέντρωσης που απαιτούν, τα παιδιά μαθαίνουν από πολύ νωρίς να σκέφτονται προτού πράξουν.
Μία από τις πιο δημοφιλείς πολεμικές τέχνες είναι το τάε κβον ντο, που τονώνει το πνεύμα, το σώμα και το μυαλό. Συστήνεται για παιδιά άνω των 5 ετών και το «κλειδί» είναι η επιλογή του σωστού δασκάλου. Ο δάσκαλος που θα επιλέξετε για το παιδί σας θα πρέπει να αποθαρρύνει οποιοδήποτε δείγμα επιθετικής συμπεριφοράς και να είναι σε θέση να μάθει στα παιδιά τον αυτοέλεγχο και τον σεβασμό.
Σε αντίθεση με το μπάσκετ και το ποδόσφαιρο, τα οποία προάγουν το αίσθημα της ομαδικότητας και της στήριξης των άλλων, οι πολεμικές τέχνες βασίζονται κυρίως στην ατομικότητα και έχουν σαν στόχο την προσωπική ανάπτυξη του αθλούμενου. Μαθαίνουν το παιδί να στηρίζεται στα πόδια του και να οχυρώνει τον εαυτό του.
Ό,τι και να επιλέξετε πρέπει να έχετε κατά νου αυτό: Η άσκηση, όχι μόνο δεν θα εξαντλήσει την ενέργεια του παιδιού, αλλά θα την «απογειώσει», συμβάλλοντας παράλληλα στη σωματική του διάπλαση, την ψυχική του ισορροπία, την κοινωνικοποίηση, τη διασκέδαση και την εκτόνωσή του.

Χρήσιμες συμβουλές προς τους γονείς

• Αφήστε το παιδί σας να επιλέξει μόνο του το άθλημα που το ευχαριστεί και το εκφράζει. Μην του επιβάλλετε τις δικές σας προτιμήσεις. Aν ένα παιδί ξεκινήσει ένα άθλημα που δεν το εκφράζει, έχει μικρές πιθανότητες να το συνεχίσει μακροπρόθεσμα.
• Μιλήστε του με απλά λόγια για τα οφέλη της γυμναστικής και τα αθλήματα που ταιριάζουν στον χαρακτήρα του. Ενημερώστε τον για τα υπέρ και τα κατά του κάθε αθλήματος και δείξτε του video από το Internet, για να δει πώς είναι στην πράξη.
• Το ιδανικό είναι να φέρουμε το παιδί σε επαφή με διαφορετικά είδη άθλησης και να αφήσουμε το ίδιο να επιλέξει εκείνη που του ταιριάζει, ακόμα κι αν ένα κορίτσι επιλέξει το ποδόσφαιρο και ένα αγόρι το μπαλέτο.
• Αν για κάποιο λόγο το παιδί επιθυμεί να σταματήσει, συζητήστε με ηρεμία τους λόγους και αποφασίστε από κοινού για το τι θα κάνετε.
• Μην αμελήσετε τις ιατρικές εξετάσεις, αν απαιτούνται, για τη συμμετοχή του παιδιού σε κάποιο άθλημα.
• Η ασφάλεια των παιδιών είναι το Α και το Ω. Γι’ αυτό το λόγο ελέγξτε προσεκτικά τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις του χώρου όπου θα αθλείται το παιδί σας, πριν προχωρήσετε στην εγγραφή.
• Υπολογίστε από πριν το κόστος της εκμάθησης της δραστηριότητας και το κόστος του εξοπλισμού που απαιτεί, ώστε να μην αναγκαστεί το παιδί να το εγκαταλείψει λόγω κόστους.