Διατροφή

Show_212
Διατροφή

Επιστροφή στο γραφείο. Τα κεφάλια μέσα

της Νεκταρίας Καρακώστα

Το φερμουάρ της βαλίτσας κλείνει. Οι διακοπές φτάνουν στο τέλος τους κι εσείς από τα γαλανά νερά καλείστε να κάνετε «βουτιά» στην πραγματικότητα, σε υποχρεώσεις, εκκρεμότητες και απαιτητικές επαγγελματικές συναντήσεις εν μέσω κρίσης… Μήπως είναι χρήσιμος ένας οδηγός επιβίωσης;

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που επιστρέφουν από τις διακοπές με την αίσθηση ότι δεν χάρηκαν αρκετά, σκεπτόμενοι ότι τα ωραία τελείωσαν και τα δύσκολα τους περιμένουν, αλλά και ένα αίσθημα κούρασης, που τους στερεί την όρεξη να βγουν και να χαρούν. Εύκολη κόπωση, ευερεθιστότητα και ανησυχία, αλλά και ένα καταθλιπτικό συναίσθημα, που συνεπάγεται μειωμένη διάθεση για κοινωνικές επαφές, είναι τα συνηθέστερα «συμπτώματα» μιας κατάστασης που είναι γνωστή ως «σύνδρομο της επιστροφής».
Με την επάνοδό του από τις διακοπές, το άτομο συχνά «παγώνει», κουράζεται εύκολα και καθυστερεί να «πάρει μπροστά». Αυτό, μάλιστα, ανοίγει έναν φαύλο κύκλο, καθώς παράγει ένα πρόσθετο άγχος, για το αν θα καταφέρει να επανέλθει στους παλιούς ρυθμούς του και να αποδώσει. Ο λόγος που προκαλείται αυτή η έντονη δυσαρέσκεια, οφείλεται στο γεγονός ότι η επάνοδος στην πόλη είναι κάτι καταναγκαστικό και απωθητικό, που δεν αφήνει περιθώρια επιλογής και εναλλακτικών λύσεων.


Για να περιορίσετε τα συμπτώματα του «συνδρόμου», οι ειδικοί προτείνουν να εξασφαλίσετε στον εαυτό σας μια ομαλή μετάβαση στη ρουτίνα της καθημερινότητας, επιστρέφοντας στην πόλη μια-δυο μέρες πριν τη λήξη της άδειας και την επανεμφάνιση στη δουλειά. Οι «μέρες προσαρμογής», όπως ονομάζονται, θεωρούνται πολύτιμες, καθώς βοηθούν τον εργαζόμενο να ...συμμαζευτεί, να ξεκουραστεί και να φιλοσοφήσει τις υποχρεώσεις του, ώστε να μην «πέσει απότομα» από την πλήρη απραξία, στην υπερένταση, το στρες και το τρέξιμο, με σωματικές αλλά και ψυχολογικές επιπτώσεις.
Υπάρχουν, ωστόσο, και οι ...ευχαριστημένοι, εκείνοι που αποχωρίζονται τον τόπο των διακοπών τους με μια γλυκιά νοσταλγία, ικανοποιημένοι για την απόδρασή τους. Είναι εκείνοι για τους οποίους το «φάντασμα» των υποχρεώσεων που έχει μείνει πίσω, δεν είναι ούτε αποκρουστικό, ούτε απειλητικό, εκείνοι που ζουν τη ζωή τους με ποιότητα, όλο τον χρόνο.


Αν, όμως, οι συνθήκες που βιώνει κάποιος στην καθημερινότητά του δεν τον ικανοποιούν, αλλά αντίθετα τον θυμώνουν και τον πιέζουν, τότε η επάνοδος γίνεται συνώνυμη της κατάστασης που τον βαραίνει και τον αγχώνει. Παρόμοια συναισθήματα προκύπτουν και όταν οι διακοπές κάποιου δεν είχαν τη διάρκεια ή την ποιότητα που θα ήθελε, ώστε να νιώσει ότι ξεκουράστηκε και ανανεώθηκε.
Ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα, σύμφωνα με τους ειδικούς, για όσους εκλήθησαν να αφήσουν άρον άρον τις διακοπές τους στη μέση και να επιστρέψουν στο πόστο τους. Αυτά τα άτομα καλούνται να αντιμετωπίσουν μια κατάσταση για την οποία δεν είχαν προετοιμαστεί. Κάνοντας λόγο για μια de facto αρνητική κατάσταση, που βγάζει τον άνθρωπο από το πρόγραμμά του, οι ειδικοί προτείνουν στους «άτυχους» του φετινού καλοκαιριού να μην αφήσουν τη συγκεκριμένη εξέλιξη να τους επηρεάσει αρνητικά. Από τη στιγμή που δεν μπορούν να αλλάξουν το γεγονός, οι επιστήμονες προτείνουν στους…ανακληθέντες να αναζητήσουν τρόπους προσαρμογής στη νέα κατάσταση, τρόπους για να βγάλουν κάτι καλό, ακόμη κι από αυτήν την αναποδιά.

Διατροφή
Η επιστροφή από τη θερινή ραστώνη επιβάλλει επίσης τη σταδιακή επαναφορά του ατόμου στις συνηθισμένες διατροφικές του συνήθειες και την αποφυγή των υπερβολών που ενδεχομένως έκανε στη διάρκεια των διακοπών του, τρώγοντας  και πίνοντας πολύ.
Γενικά, στις διακοπές το πρόγραμμα της διατροφής χαλάει. Το αργό ξύπνημα, συνοδεύεται από παράλειψη του πρωινού, ενώ τα γεύματα της ημέρας, με τις πολλές ώρες παραμονής στη θάλασσα γίνονται ένα ή δυο.  Η επαναφορά στο διατροφικό πρόγραμμα, πρέπει να ξεκινήσει με ένα “δυνατό” πρωινό, που προσφέρει σε μικρούς και μεγάλους την απαραίτητη ενέργεια για να αποδώσουν στις υποχρεώσεις τους.
Επιπλέον, το φαγητό της ταβέρνας που βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη τις μέρες των διακοπών, πρέπει σιγά - σιγά να δώσει τη θέση του σε μαγειρευτά πιάτα της μεσογειακής διατροφής, όπως τα λαδερά και τα όσπρια.

Τα παιδιά
Ιδιαίτερα δύσκολη είναι η επανένταξη και για τα παιδιά, που από το ολοήμερο παιχνίδι, κλείνονται και πάλι στο διαμέρισμα, ενώ μετρούν τον χρόνο αντίστροφα για το άνοιγμα των σχολείων.
Τι πιο φυσικό, λοιπόν, να αντιδρούν με γκρίνια και εκνευρισμό; Αν, μάλιστα, βλέπουν κι εσάς εκνευρισμένους, τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο. Καλό είναι να έχετε στο νου σας,  πως η δική σας χαλάρωση και ψυχραιμία, θα βοηθήσει κι εκείνα να προσαρμοστούν ευκολότερα. Κάτι που φαίνεται να βοηθά πολύ είναι να συζητήσετε τι τους άρεσε και τι όχι κατά την περίοδο των διακοπών και να τα προτρέψετε να κάνουν ένα άλμπουμ ή μια ζωγραφιά με τις εικόνες από εκείνη την περίοδο. Έτσι, θα αισθανθούν λιγότερο απότομη και αναγκαστική αυτή την μετάβαση στις συνήθειες της  πραγματικότητας.
Αυτό που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, είναι ότι όταν αναφερόμαστε σε προετοιμασία των παιδιών για το σχολείο, δεν εννοούμε μόνο την αγορά της τσάντας, των βιβλίων και των χαρτικών, αλλά την ψυχολογική και βιολογική τους προετοιμασία. Όσο πλησιάζουμε προς το άνοιγμα των σχολείων, το βιολογικό ρολόι των παιδιών πρέπει να αρχίσει και πάλι να «κουρδίζεται» στους ρυθμούς των μαθητικών υποχρεώσεων. Οι γονείς πρέπει να καταρτίσουν ένα ημερήσιο πρόγραμμα για το παιδί όσο το δυνατόν πιο κοντά στο πρόγραμμα του σχολείου και να θέσουν τα όριά του, για το πότε θα τρώει, πότε θα κοιμάται και πότε θα σταματάει το παιχνίδι του.
Για να μην αρχίσουν οι απουσίες από την ημέρα του …αγιασμού, οι ειδικοί προτείνουν στους γονείς να καθορίσουν και να τηρούν αυστηρά, τουλάχιστον για μια εβδομάδα πριν το άνοιγμα των σχολείων, μία σταθερή ώρα ύπνου, ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού και την ώρα που θα ξυπνάει.
Επίσης, είναι σημαντικό, να μπουν και οι ίδιοι σε ένα πρόγραμμα, ώστε να βοηθήσουν το παιδί να καταλάβει την αλλαγή που συμβαίνει. Σε κάθε περίπτωση, στην κατάρτιση του προγράμματος των παιδιών, οι γονείς πρέπει να σκεφθούν ότι είναι σημαντικό να υπάρχει πάντα λίγος χρόνος για παιχνίδι και ξεκούραση!