Fitness

Show_fitness
Fitness

Οι νέες τάσεις στο fitness

της Νεκταρίας Καρακώστα

Κάποτε, γυμναστήριο σήμαινε πολλαπλούς κοιλιακούς και επαναλήψεις σε μηχανήματα. Στον δρόμο που χάραξε η...zumba, ο χώρος του fitness εμπλουτίζεται διαρκώς με νέες μορφές άσκησης που στόχο δεν έχουν μόνο την εξάσκηση και την ευεξία, αλλά και τη... διασκέδαση. Όροι όπως boot camp, bosu, aqua yoga και πολλοί άλλοι μπήκαν στη ζωή μας, «απαιτώντας» να πάρουμε διαζύγιο από τον… καναπέ. Μήπως πράγματι ήλθε η ώρα;                                  Αν μέχρι σήμερα, μετά το «δεν έχω χρόνο», λέγατε «βαριέμαι να πάω στο γυμναστήριο», τώρα δεν υπάρχουν δικαιολογίες... Στις γραμμές που ακολουθούν, σας παρουσιάζουμε ό,τι νεότερο έχει να επιδείξει ο χώρος του fitness. Διαλέξτε, διασκεδάστε και γυμναστείτε!

Boot camp                                                           
Aν έχετε βαρεθεί τις προπονήσεις σε κλειστούς χώρους και θέλετε κάτι πιο ευχάριστο, αλλά και αποτελεσματικό, τότε το Βoot Camp είναι η λύση. Πρόκειται για ομαδικές προπονήσεις, που γίνονται σε εξωτερικούς χώρους. Περιλαμβάνουν μια σειρά από απλές ασκήσεις (κάμψεις, πηδηματάκια, κοιλιακούς, ραχιαίους, περπάτημα, τρέξιμο) με γρήγορες εναλλαγές, χωρίς διάλειμμα. Στόχος είναι η βελτίωση της φυσικής κατάστασης και η καύση λίπους. Aντλεί την προέλευσή του από την εκπαίδευση των... πεζοναυτών και μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε μέχρι και 600 θερμίδες ανά ώρα προπόνησης!

TRX
Πρόκειται για προπόνηση με ιμάντες. Περιλαμβάνει ασκήσεις δυναμικές, πολυαρθρικές, με το βάρος του σώματός μας, χρησιμοποιώντας μόνο έναν ανθεκτικό ιμάντα! Το ασκησιολόγιο του TRX ξεπερνά τις 300 επιλογές και ο μηχανισμός ζυγίζει λιγότερο από 1 κιλό. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί εντός γυμναστηρίου, αλλά και στο σπίτι σας. Είναι κατάλληλο για όλες τις ηλικίες και για τα δύο φύλα. Γυμνάζει όλο το σώμα και έχει στοιχεία αερόβιας προπόνησης, αφού, όταν είναι ομαδικό, έχει τη μορφή χορογραφίας. Οι ασκήσεις του TRX βελτιώνουν τη δύναμη, την ισορροπία, την αντοχή και τη μυϊκή ανάπτυξη του οργανισμού.

Aqua yoga
Βάση της είναι η κλασική τεχνική του διαλογισμού, η οποία μεταφέρεται σε υδάτινο περιβάλλον. Το ασκησιολόγιο περιλαμβάνει ως επί το πλείστον όρθιες στάσεις, διατάσεις, ασκήσεις ευκαμψίας, ευλυγισίας, δύναμης και ισορροπίας.
Το παιδί αυτού του «γάμου» της yoga με το νερό είναι ιδανικό για ανθρώπους με προβλήματα στον αυχένα, στη μέση, στα γόνατα, καθώς μέσα στην πισίνα, οι καταπονήσεις ελαχιστοποιούνται. Κάτω από την επιφάνεια του νερού δεν χρειάζεται να είστε yogi για να κάνετε τις ασκήσεις. Το νερό σας βοηθά να κινείστε ελεύθερα, ενώ μετά το μάθημα, μια αίσθηση χαλάρωσης και ανακούφισης πλημμυρίζει κάθε σας κύτταρο.
Οι ασκήσεις της aqua yoga συμβάλλουν στην ενδομυϊκή συναρμογή, δηλαδή τον τρόπο που συνεργάζονται μεταξύ τους οι ίνες κάθε μυός, στη μεσομυϊκή συναρμογή, δηλαδή τον τρόπο που συμπράττουν οι γειτονικοί μύες, στη δύναμη, στην ευλυγισία και στην ευκαμψία. Η yoga του νερού ασκεί άμεση αγχολυτική δράση, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και τη λειτουργία του αναπνευστικού, βοηθά στα προβλήματα του πεπτικού σωλήνα, τα προβλήματα της μέσης και τις ημικρανίες.
Η aqua yoga αποτελεί ιδανική άσκηση για τις εγκύους. Τα προγράμματα που απευθύνονται σε εγκύους περιλαμβάνουν ασκήσεις σωστής αναπνοής, ασκήσεις ενδυνάμωσης όλων των μυών, διατάσεις για να «ξεδιπλωθεί» το σώμα της εγκύου, ασκήσεις χαλάρωσης και τέλος ασκήσεις εμπέδωσης και αλλαγής στάσης του εμβρύου – για τα τελικά στάδια της εγκυμοσύνης. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να ξεχνάτε ότι η επιλογή της άσκησης από την έγκυο, θα πρέπει να γίνεται έπειτα από τη συμβουλή και την καθοδήγηση του γυναικολόγου που την παρακολουθεί.

Βosu
Με αφετηρία στο χώρο της Ιατρικής, το bosu (ακρωνύμιο του «both sides up») είναι ένα πρακτικό όργανο προπόνησης, ισορροπίας και ενδυνάμωσης, που χρησιμοποιείται (από την «καλή» και την «ανάποδη»), για την άσκηση πολλών μυικών ομάδων. Oπτικά μοιάζει με μισή μπάλα pilates. Με το bosu, η εκτέλεση προβολών, βυθίσεων και κοιλιακών γίνεται όχι μόνο ελκυστική, αλλά και πιο αποτελεσματική. Με τη βοήθεια του bosu, μπορείτε να γυμνάσετε έντονα, τόσο την κοιλιά, τα χέρια, τους γλουτούς αλλά και τα πόδια σας!

Υοgilates
Πρόκειται για τον συνδυασμό γνωστών ασκήσεων της yoga, με δυναμικές ασκήσεις εμπνευσμένες από το pilates. Συνδυάζει δηλαδή ασκήσεις που προσφέρουν μυϊκή ενδυνάμωση, ευλυγισία, βελτίωση της αναπνοής και στάσης του σώματος (εστιάζοντας κυρίως στους μύες στήριξης), με ένα σύστημα από παραδοσιακές asana (στάσεις), αναπνοές, τεχνικές συγκέντρωσης, χαλάρωσης κι αποτοξίνωσης. Ως αποτέλεσμα, το Yogilates δυναμώνει τις κύριες ομάδες μυών, προσδίδοντας τους μια κομψή γραμμή αντί για όγκο. Ταυτόχρονα, χαρίζει ηρεμία στο μυαλό και στο πνεύμα.
Το yogilates είναι ιδανικό για τα άτομα που υποφέρουν από μυοσκελετικά προβλήματα.

Τραμπολίνο
Το τραμπολίνο μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα τονωτικό και διασκεδαστικό, αφού μας βοηθά να αποκτήσουμε σφιχτό σώμα και πολύ καλή διάθεση. Γέλιο, χαρά, αλλά και κούραση συνοδεύουν συνήθως κάθε μάθημα. Tο τραμπολίνο βελτιώνει την ισορροπία και τον συντονισμό των κινήσεων, χωρίς να καταπονούνται οι αρθρώσεις, ενώ ενισχύεται και η πυκνότητα των οστών, καθώς υποβάλλει τα οστά σε μια ελαφριά και σταθερή πίεση, χωρίς να τα επιβαρύνει. Επίσης, ελαττώνονται τυχόν φλεγμονές και αποβάλλονται οι τοξίνες, γιατί διεγείρεται το λεμφικό σύστημα κάθε φορά που πηδάμε.
Αρκετά αποδοτικό και ευχάριστο, αποτελεί εναλλακτικό τρόπο εκγύμνασης όλου του σώματος! Κατάλληλο για άτομα που υποφέρουν από αϋπνίες και έχουν υψηλή πίεση, καθώς αυξάνει τη διάρκεια της φάσης REM του ύπνου1, βελτιώνει τη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών και μειώνει την αρτηριακή πίεση. Συνιστά εξαιρετική αερόβια άσκηση, με πολλά οφέλη, κυρίως για το καρδιαγγειακό σύστημα, ενώ σας επιτρέπει να χάσετε έως και 160 θερμίδες, ανά μισάωρο εκγύμνασης.

Spinning
Το Spinning είναι ένα πρόγραμμα ομαδικής άσκησης ποδηλάτου σε εσωτερικό χώρο, που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1980, από τους Schwinn και Goldberg. Το spinning είναι ένα από τα πιο έντονα ομαδικά προγράμματα γυμναστικής και βασίζεται στην χρήση στατικών ποδηλάτων, υπό την καθοδήγηση ενός εξειδικευμένου spinning Instructor.
Το spinning αποτελεί τον πιο εύκολο και ευχάριστο τρόπο καύσης 500-600 θερμίδων ανά προπόνηση. Οι προπονήσεις spinning διαρκούν συνήθως 45 λεπτά και στα προχωρημένα επίπεδά τους δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τη σκληρή ποδηλασία σε εξωτερικό χώρο, καθώς η δυσκολία και η ένταση αυξάνονται συνεχώς.
Συσφίγγει και ενδυναμώνει πόδια, γλουτούς, κοιλιακούς και χέρια, βελτιώνει τη φυσική κατάσταση και την αερόβια ικανότητα, επιτρέπει τη συχνή προπόνηση, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, ενώ η ομαδικότητα διασκεδάζει και μεγαλώνει την πρόκληση. Είναι κατάλληλο για όλο τον κόσμο, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου και τριβής με τη σωματική άσκηση.

Aerial yoga
Είναι η yoga που... αψηφά τη βαρύτητα! Είναι γνωστή και ως «antigravity». Η εναέρια yoga συνδυάζει τις κλασικές ασάνες (στάσεις) με ακροβατικές κινήσεις. Εδώ, οι παραδοσιακές ασκήσεις της yoga, εκτελούνται μέσα σε υφάσματα που κρέμονται από το ταβάνι. Η βαρύτητα προσφέρει ανακούφιση στους πόνους των αρθρώσεων, τεντώνει και ενισχύει τους μύες. Όταν ευθυγραμμίζεται η σπονδυλική στήλη, ανακουφίζει από την πίεση, ενώ οι σφιγμένοι μύες αποσυμπιέζονται.
Η aerial yoga γυμνάζει αποτελεσματικά την κοιλιά, καθώς, για να μπορείτε να στηρίζεστε καλύτερα πάνω στην αιώρα, πρέπει να σφίγγετε διαρκώς τους κοιλιακούς σας. Μετά από λίγα μαθήματα, θα νιώθετε τους μύες σας πιο ευλύγιστους και δυνατούς.

Aqua cycling
Αν αγαπάτε το ποδήλατο, αλλά και το νερό, αυτός είναι ένας συνδυασμός που θα… λατρέψετε! Το ποδήλατο μπαίνει στην πισίνα και εσείς συνδυάζετε τη γυμναστική στο νερό με την αερόβια άσκηση που προσφέρει το ποδήλατο. Γυμνάζει όλο το σώμα και προσφέρει τόνωση. Αποτελεί τη νέα τάση στο χώρο του fitness, καθώς σύμφωνα με τους φανατικούς υποστηρικτές του, εξασφαλίζει εξαιρετικά αποτελέσματα.
Η ιδέα για το υποβρύχιο ποδήλατο (ή Aqua Cycling) ανήκει σε έναν Ιταλό φυσικοθεραπευτή, ο οποίος το πρότεινε και το καθιέρωσε για την αποκατάσταση των ασθενών του. Η μέθοδος δεν χρησιμοποιείται πλέον μόνο για θεραπευτικούς σκοπούς, καθώς την έχουν εντάξει στα προγράμματά τους γυμναστήρια σε όλο τον κόσμο - και στην Ελλάδα. Εκτός από τις εγκαταστάσεις που απαιτούνται, απαραίτητη είναι και η χρήση ειδικού παπουτσιού, ώστε να μη γλιστράει το πόδι του ασκούμενου μέσα στο νερό.

Hula hoop
Όλοι το γνωρίζουμε και το έχουμε δοκιμάσει σε μικρή ηλικία. Εκτός από αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών, έχει αποκτήσει αρκετούς οπαδούς στον χώρο του fitness, καθώς γυμνάζει όλο το σώμα, ενώ ταυτόχρονα διασκεδάζει. Ποιος δεν θυμάται την αγωνιώδη προσπάθεια και το διαρκές κούνημα, προκειμένου το στεφάνι να παραμείνει στη μέση; Είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και βοηθάει πολύ στην ενδυνάμωση του κορμού, αλλά και στο χάσιμο λίπους από την κοιλιά και την περιφέρεια. Ανάλογα με το επίπεδο που βρίσκεται ο καθένας και τις ικανότητές του με το στεφάνι, μπορεί να βελτιώσει και άλλα σημεία του σώματος. Το hula hoop γυμνάζει περισσότερους από 30 βασικούς μύες, «χτίζει» τους κοιλιακούς, ενώ βοηθά στον καλύτερο συντονισμό των κινήσεων και βελτιώνει την ισορροπία και την ευλυγισία. Υπάρχουν δύο είδη στεφανιών, για αρχάριους και προχωρημένους. Κάνοντας hula hoop, μπορείτε να χάσετε έως και 600 θερμίδες την ώρα.

Aqua Aerobic
Ή αλλιώς αερόβια υδρογυμναστική. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα αερόβιας άσκησης που εκτελείται μέσα στο νερό, δίνοντας τη δυνατότητα στο σώμα σας να αποκομίσει τα μέγιστα δυνατά οφέλη με τον λιγότερο δυνατό κόπο. Έτσι, μπορείτε να κάνετε πολύ περισσότερες επαναλήψεις, μέχρι να νιώσετε κούραση. Μέσα στο νερό μπορείτε να αθληθείτε με μικρότερες επιβαρύνσεις για τα οστά, τις αρθρώσεις, τους συνδέσμους και τους μύες, μειώνοντας τις πιθανότητες να υποστείτε κάποιον τραυματισμό.

Pole Dancing
Είναι η μόδα που έχει κατακτήσει όλο τον σύγχρονο κόσμο. Και όχι άδικα, γιατί θεωρείται ως ο πιο ευχάριστος συνδυασμός άσκησης, χορού και αισθησιακής κίνησης! Το pole dancing γίνεται με τη χρήση ειδικού στύλου και περιλαμβάνει συνδυασμό βηματισμών στο έδαφος και τεχνικών στον ίδιο το στύλο.
Αποτελεί ιδανικό τρόπο άσκησης για το γυναικείο σώμα, πρώτον γιατί ξεφεύγει από τα τετριμμένα είδη γυμναστικής και δεύτερον γιατί δεν χρησιμοποιούνται βάρη ή αντιστάσεις, αλλά το ίδιο το σώμα. Τα αποτελέσματα είναι ορατά άμεσα στο σώμα, ως σύσφιξη, μείωση κυτταρίτιδας και χάσιμο πόντων, ευλυγισία και δύναμη. Πέρα από την εκγύμναση, το pole dancing τονώνει και την αυτοπεποίθηση. Βλέπετε τον εαυτό σας να αλλάζει, να γραμμώνεται, ενώ αποκτάτε ευλυγισία και πλαστικότητα στις κινήσεις σας, ειδικά αν δεν έχετε ασχοληθεί ξανά με άλλο είδος χορού.

Πηγή: 1. Buchegger J, Fritsch R, Meier-Koll A, Riehle H., Does trampolining and anaerobic physical fitness affect sleep?, Percept Mot Skills. 1991 Aug;73(1):243-52.