Ψυχολογία

Show_autopepithisi
Ψυχολογία

Τονώστε την αυτοπεποίθησή σας

Άγχος και πίεση στην καθημερινότητα, το αβέβαιο αύριο (κυρίως στα εργασιακά) ή μια αποτυχία, μπορούν να «τραυματίσουν» την αυτοπεποίθησή σας. Μην αφήνετε την έλλειψη αυτοπεποίθησης να σας «κρατήσει πίσω». Η πίστη και η σιγουριά στον εαυτό σας είναι ο μόνος τρόπος για την επιτυχία- σε κάθε τομέα.

Σε ένα περιβάλλον γενικευμένης κρίσης, όπου τίποτα δεν είναι δεδομένο, είναι πολύ εύκολο για έναν άνθρωπο να απομονωθεί και να νιώσει πληγωμένος, με «σπασμένα τα φτερά»... Δυστυχώς, η έλλειψη αυτοπεποίθησης είναι ένας φαύλος κύκλος. Κάθε αποτυχία αποτελεί ή ερμηνεύεται ως νέο πλήγμα. Υπάρχουν, επίσης, άτομα που αμφιβάλλουν για τις ικανότητές τους, αμφισβητούν τον εαυτό τους, έχουν διαρκώς την ανάγκη επιβεβαίωσης από τους άλλους, υπονομεύοντας έτσι την εικόνα τους στον ίδιο τους τον εαυτό.

Από την άλλη πλευρά, η αυτοπεποίθηση «χτίζεται» σιγά σιγά και είναι στο χέρι καθενός από εμάς να την κατακτήσει. Η αυτοπεποίθηση είναι από τα καλύτερα δώρα που μπορεί να κάνει κάποιος στον εαυτό του – μια πράξη αγάπης προς τον εαυτό του και προς του άλλους. Είναι σημαντικός παράγοντας στις σχέσεις, στην δουλειά, στη συνολική υγεία του ατόμου.

Aυτοπεποίθηση σημαίνει αυτογνωσία
Υπάρχει τρόπος να αντιμετωπίσει κάποιος την χαμηλή του αυτοπεποίθηση. Αν ανήκετε στην κατηγορία εκείνων που -έστω και προσωρινά- αισθάνονται ότι έχουν χάσει την πίστη στον εαυτό τους, διαβάστε τις γραμμές που ακολουθούν. Σας παρουσιάζουμε τον δρόμο για να αλλάξετε τη στάση ζωή σας και να επαν-ΕΚΤΙΜΗΣΕΤΕ τον εαυτό σας, βήμα προς βήμα.

  1. Πόσο ξέρετε τον... εαυτό σας; Η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας είναι πολύ σημαντική για την αυτοπεποίθησή μας. Πάρτε μολύβι και χαρτί και καταγράψτε τα προτερήματα και τα ελαττώματά σας. Με αυτόν τον τρόπο θα δείτε ποια είναι τα ταλέντα σας και οι ικανότητές σας! Παράλληλα, σταθείτε με ειλικρίνεια απέναντι στον εαυτό σας, ακούστε τι θέλει να σας πει, αναγνωρίστε τα ελαττώματά σας και προσπαθήστε να τα διορθώσετε ή να τα αποδεχτείτε. Κανείς δεν είναι τέλειος άλλωστε! Σκεφτείτε ποια είναι τα πράγματα που σας περιορίζουν στην καθημερινή σας ζωή και αναρωτηθείτε αν είναι αντικειμενικά εμπόδια ή εμπόδια που εσείς –αυτοϋπονομευόμενος- τεχνητά έχετε θέσει.
  2. Αφήστε πίσω τις αρνητικές σκέψεις. Μήπως σκεπτόμενος αρνητικά, βάζετε εμπόδια στον εαυτό σας και τον υποτιμάτε; Σταματήστε το! Σκεφτείτε θετικά και τότε θετικά πράγματα θα αρχίσουν να συμβαίνουν!
  3. Δεχτείτε τυχόν αποτυχίες σας και προσπαθήστε να μάθετε από αυτές. Κανείς δεν μπορεί να πετυχαίνει πάντα και στα πάντα, μην το ξεχνάτε! Σκεφθείτε πως καθετί που μας συμβαίνει, είναι μια νέα εμπειρία, που μας βοηθά να γινόμαστε πιο έτοιμοι, πιο δυνατοί, αλλά και να αποκτήσουμε, μέσα από αυτήν την κατάσταση, μεγαλύτερη ωριμότητα.
  4. Μην μένετε στα λάθη του παρελθόντος. Δεν θα κερδίσετε τίποτα. Δείτε τα ως μάθημα ζωής και προχωρήστε παρακάτω. Μην ξεχνάτε ότι από τη στιγμή που δε μπορούμε να προβλέψουμε το μέλλον, είναι αναμενόμενο να κάνουμε λάθη. Συνειδητοποιώντας το, θα μάθετε να συγχωρείτε τον εαυτό σας και τους άλλους για λάθη του παρελθόντος και να προσανατολίζεστε στο μέλλον. Η φράση «ό,τι έγινε, έγινε» είναι σοφή στην απλότητά της.
  5. Βασιστείτε στα δυνατά σας σημεία. Εντοπίστε τα δυνατά σας σημεία και τις θετικές σας ιδιότητες. Αναγνωρίστε στον εαυτό σας τις πολύτιμες μικρές επιτυχίες. Μην τις υποβιβάζετε, τονίζοντας ή μεγεθύνοντας τις αποτυχίες σας.
  6. Θέστε εφικτούς και ρεαλιστικούς στόχους. Η διεθνής βιβλιογραφία επιβεβαιώνει ότι τα άτομα που θέτουν ρεαλιστικούς στόχους, παρουσιάζουν υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας, συγκριτικά με εκείνους των οποίων οι απαιτήσεις είναι πέραν των δυνατοτήτων τους. Πετυχαίνοντας λοιπόν τους στόχους σας, σταδιακά θα χτίσετε την αυτοπεποίθησή σας.
  7. Αλλάξτε μία «κακή» συνήθειά σας. Μην ξεκινήσετε με κάτι πολύ μεγάλο π.χ. να κόψετε το τσιγάρο, αλλά με κάτι μικρό- υποσχεθείτε π.χ. στον εαυτό σας ότι θα περπατάτε 10 λεπτά κάθε μέρα. Κάντε το για ένα μήνα. Μόλις το πετύχετε, θα αισθανθείτε «άλλος άνθρωπος»!
  8. Πείτε «όχι» στις συγκρίσεις. Αποδεχθείτε τη διαφορετικότητά σας, τα προτερήματα και τα ελαττώματά σας. Μην συγκρίνετε διαρκώς τον εαυτό σας με ανθρώπους που φαίνεται να τα καταφέρνουν καλύτερα.
  9. Χαράξτε τον δρόμο σας. Μην επιτρέπετε στους άλλους να σας κατευθύνουν.
  10. Μην σταματάτε να μαθαίνετε. Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο για να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή σας, από τη γνώση. Η γνώση αποκτάται μέσα από προσωπικό κόπο και μόχθο, άρα η κατάκτησή της είναι κάτι που μας δίνει σιγουριά για τον εαυτό μας. Μόνο τυχαία δεν είναι η ρήση του Άγγλου φιλόσοφου σερ Φράνσις Μπέικον, «η γνώση είναι δύναμη».
  11. Mην τα παίρνετε όλα προσωπικά. Μην θεωρείτε πως για ό,τι συμβαίνει ευθύνεστε εσείς ή ότι έγινε εξαιτίας σας. Κάποια πράγματα απλώς συμβαίνουν, είτε το θέλετε είτε όχι και δεν σχετίζονται με εσάς, παρόλο που μπορεί να σας επηρεάζουν με κάποιον τρόπο.
  12. Αποφύγετε τις «ταμπέλες». Όταν πιάνετε τον εαυτό σας να λέει «είμαι ανεπαρκής» ή να βάζει παρόμοιες ετικέτες, να θυμάστε ότι τέτοιες ετικέτες δε σας προσφέρουν τίποτα παραπάνω από στεναχώρια και την αίσθηση ότι δεν θα τα καταφέρετε.
  13. «Πες μου τους φίλους σου»... Η αυτοπεποίθηση έχει άμεση σχέση με την ενθάρρυνση και την αποδοχή. Αποφύγετε ανθρώπους και καταστάσεις που σας «ρίχνουν», που σας κάνουν να αμφιβάλλετε για τον εαυτό σας, τις πράξεις σας, τις δυνατότητές σας. Κρατήστε στη ζωή σας μόνο τους αληθινούς φίλους: Άτομα που ασκούν εποικοδομητική κριτική και σας κάνουν να νιώθετε άνετα, ακόμη και με τα ελαττώματά σας.
  14. Μην αφήνετε το γενικό κλίμα να σας επηρεάσει. Το πιθανότερο είναι πως οι περισσότεροι άνθρωποι γύρω σας τον τελευταίο καιρό δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι. Οι οικονομικές δυσκολίες και το κλίμα γενικευμένης κρίσης, δεν αφήνει κανέναν ανεπηρέαστο. Αντισταθείτε! Μην το αφήσετε να σας στερήσει την πίστη στις ικανότητές σας.
  15. Νιώστε ευγνωμοσύνη για αυτά που ήδη έχετε. Πολλές φορές, η έλλειψη αυτοπεποίθησης ξεκινά από την έλλειψη ικανοποίησης για αυτά που έχει κατακτήσει κάποιος και για τα αγαθά που έχει στη ζωή του. Αν λοιπόν κανείς συμφιλιωθεί με αυτά που έχει πετύχει και αποκτήσει, θα έχει κάνει το πρώτο μεγάλο βήμα συμφιλίωσης με τον ίδιο του τον εαυτό.

Αυτοπεποίθηση... κάθε μέρα!
Πέρα ωστόσο από τους παραπάνω στόχους, που αφορούν σε μια αλλαγή της γενικότερης θεώρησης των πραγμάτων και της στάσης ζωής σας, υπάρχουν και μικρά πράγματα που μπορείτε να κάνετε καθημερινά:

  • Μην γκρινιάζετε. Με τη διαρκή γκρίνια, κινδυνεύετε να χάσετε τη σωστή προοπτική των πραγμάτων και να τα βλέπετε όλα μαύρα.
  • Αναγνωρίστε τις επιτυχίες σας. Φτιάξτε μια λίστα επιτυχιών και κολλήστε τις στον καθρέφτη για να σας ανεβάζει τη διάθεση!
  • Αποφύγετε την «παγίδα» της τελειομανίας. To «τέλειο» είναι εχθρός της αυτοπεποίθησης. Το να θέτετε υπερβολικά υψηλούς στόχους, θα σας οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην απογοήτευση.
  • Κοιτάξτε τον καθρέφτη και χαμογελάστε. Αν κοιτάζετε τον καθρέφτη χαμογελαστοί κάθε μέρα, θα αισθανθείτε πιο ευτυχισμένοι και με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.
  • Δεχθείτε τα κομπλιμέντα με χαρά. Όταν σας κάνουν μια φιλοφρόνηση, μην κατεβάζετε το κεφάλι και μην βιαστείτε να την αντικρούσετε λέγοντας πως πρόκειται για «υπερβολές». Πάρτε το θετικά και ...απαντήστε θετικά! Ένα «ευχαριστώ» με ένα μεγάλο χαμόγελο είναι αρκετό.
  • Χαλαρώστε. Οι άνθρωποι που ξέρουν να χαλαρώνουν, αντιμετωπίζουν καλύτερα τις δυσκολίες που τους παρουσιάζονται. Ο καλύτερος τρόπος για να χαλαρώσετε είναι ο διαλογισμός, αλλά και η σωματική άσκηση.

Πού μπορεί να οφείλεται η αρνητική αυτο-εικόνα;
H ψυχολογική ανάπτυξη του ατόμου δεν πραγματοποιείται ανεξάρτητα από το περιβάλλον στο οποίο ζει. Εμπειρίες από την παιδική ή την εφηβική μας ηλικία πιθανό να έχουν επηρεάσει και ίσως να έχουν διαστρεβλώσει, την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας. Άλλα συχνά αίτια της χαμηλής αυτοπεποίθησης είναι η παντός είδους κακοποίηση (σωματική, λεκτική, ψυχολογική), η έντονη κριτική που μπορεί να είχαμε υποστεί σαν παιδιά από τους γονείς μας, κάποιες εμπειρίες που μπορεί να μας έκαναν να ντραπούμε ή ακόμα και να γελοιοποιηθούμε κατά την παιδική ηλικία και τέλος η απαίτηση από εμάς τους ίδιους ή τους γονείς μας να είμαστε «τέλειοι»! Άτομα με χαμηλή αυτοπεποίθηση συχνά λάμβαναν (ή εξακολουθούν να λαμβάνουν) τα εξής μηνύματα από το περιβάλλον τους: ότι είναι αποτυχημένα, ότι είναι χαμηλού πνευματικού επιπέδου, ότι δεν αξίζουν, ότι δεν είναι ικανοί κ.λπ.

Φροντίστε τον εαυτό σας
Επειδή το πρώτο βήμα για την αυτοπεποίθηση είναι το να μάθετε, αλλά πολύ περισσότερο το να αγαπήσετε τον εαυτό σας, το να φροντίσετε την εξωτερική σας εμφάνιση είναι πολύ σημαντικό. Ξεκινήστε να φροντίζετε τον εαυτό σας, από σήμερα κιόλας!

• Εντάξτε στην καθημερινότητά σας τη γυμναστική και μια πιο υγιεινή διατροφή. Δώστε έμφαση στα φρούτα και στα λαχανικά, που ωφελούν, τόσο την υγεία σας, όσο και την ομορφιά σας.
• Προσπαθήστε να βελτιώσετε τα φυσικά σημεία της εμφάνισής σας, π.χ. χάστε βάρος, φροντίστε το δέρμα σας, αλλάξτε κούρεμα.
• Ρίξτε μια ματιά στην γκαρνταρόμπα σας: Χαρίστε όλα τα ρούχα που πιστεύετε ότι δεν ας κολακεύουν και ξεχωρίστε αυτά που τονίζουν τα καλύτερα σημεία σας!
• «Καλομάθετε» τον εαυτό σας, προσφέροντάς του μικρές «ενέσεις» απόλαυσης, όπως π.χ. ένα χαλαρωτικό μασάζ.
• Ξεκουραστείτε όποτε το έχετε ανάγκη.