Διατροφή

Show_thorakiste_tin_amina_sas
Διατροφή

Θωρακίστε την άμυνά σας

της Λυδίας Παπαευαγγέλου

Τους χειμωνιάτικους μήνες, κύριο μέλημά μας είναι να αποφύγουμε τις λοιμώξεις του αναπνευστικού, από το ελαφρύ κρυολόγημα μέχρι τη σοβαρή γρίπη. Για να το πετύχουμε, πρέπει να τονώσουμε τον οργανισμό μας και το ανοσοποιητικό μας σύστημα, ώστε να αποκρούει επιτυχώς τις επιθέσεις των ιών και των λοιπών μικροβίων.

Πώς θα πετύχουμε την τόνωση της άμυνας του οργανισμού μας; Και πόσο η διατροφή επηρεάζει την ετοιμότητα του ανοσοποιητικού μας συστήματος; Ο φαρμακοποιός, κ. Θεόδωρος Καμπόλης, λύνει τις απορίες μας και μας εξηγεί πως θα παραμείνουμε γεροί και δυνατοί όλο τον χρόνο.

«H σχέση της διατροφής και των λοιμώξεων είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη εδώ και δεκαετίες. Η φτωχή ποιότητα της διατροφής μπορεί να οδηγήσει σε ελλείψεις βιταμινών του συμπλέγματος Β, της βιταμίνης Α καθώς και της βιταμίνης C. Επίσης, η ανεπάρκεια σιδήρου μπορεί να αποτελέσει παράγοντα κινδύνου για τη εξασθένηση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Αν, λοιπόν, κάποιος εμφανίσει συμπτώματα, όπως ο πυρετός, ο βήχας, η καταρροή, ο πονόλαιμος, ο πόνος στους µύες, ο πονοκέφαλος, αλλά και ρίγη, αίσθηµα κόπωσης, διάρροια και εµετούς, η ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού θα πρέπει να γίνει άμεσα, ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω επιπτώσεις», εξηγεί ο κ. Καμπόλης.

«Συνήθως, κατά της διάρκεια μιας ίωσης στόχος μας είναι να φάμε για να... δυναμώσουμε, χωρίς όμως να καταναλώνουμε τις κατάλληλες τροφές για να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Για να προστατευθούμε από τις απειλές του χειμώνα, πέρα από το να φροντίζουμε την υγεία μας και να τηρούμε τους βασικούς κανόνες υγιεινής, πρέπει να προσθέσουμε στο διαιτολόγιό μας τροφές που θα διατηρήσουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα σε καλή λειτουργία και να αναπληρώνουμε τις ‘χαμένες’ θρεπτικές ουσίες με τα ανάλογα συμπληρώματα διατροφής, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο», επισημαίνει ο κ. Καμπόλης.

 

Βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία για γερό ανοσοποιητικό

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β: Η έλλειψή τους μπορεί να αποδυναμώσει τα επίπεδα σιδήρου και φερριτίνης στον οργανισμό και να οδηγήσει σε εμφάνιση αναιμίας (μεγαλοβλαστική αναιμία). Το φυλλικό οξύ, η Β12 και η Β6 βοηθούν στη διατήρηση της ομαλής λειτουργίας τόσο της φυσικής, όσο και επίκτητης ανοσίας. Φυσικές πηγές βιταμινών του συμπλέγματος Β είναι το μοσχάρι, η πέστροφα, τα δημητριακά, ο σολομός, τα μύδια αλλά και το γάλα και το γιαούρτι. Η αναπλήρωση των ελλείψεων των βιταμινών του συμπλέγματος Β, μέσω συμπληρωμάτων διατροφής, βελτιώνουν τη λειτουργικότητα των αντισωμάτων.

Βιταμίνη C: Τα οφέλη της βιταμίνης C και η συνεισφορά της στην άμυνα του οργανισμού είναι γνωστά σε όλους. Η βιταμίνη C κινητοποιείται άμεσα σε περίπτωση φλεγμονής και προσφέρει αυξημένη αντιμικροβιακή δράση. Επίσης, η βιταμίνη C βοηθά στην αύξηση της παραγωγής λευκών αιμοσφαιρίων και αντισωμάτων και ιδίως της ιντερφερόνης, μιας πρωτεΐνης/αντισώματος που περιβάλλει προστατευτικά τις κυτταρικές μεμβράνες, αποθαρρύνοντας την είσοδο των ιών.

Φυσικές πηγές της βιταμίνης C είναι το μπρόκολο, οι πιπεριές, το σπανάκι, η κολοκύθα, οι ντομάτες, ενώ από φρούτα, το πορτοκάλι, η παπάγια και τα ακτινίδια. Η Βιταμίνη C είναι καλό να καταναλώνεται προληπτικά και μέσω σκευασμάτων, μιας και είναι υδατοδιαλυτή – η περίσσειά της αποβάλλεται από τον οργανισμό μέσω των ούρων, άρα ακόμη και σε περίπτωση υπερβολικής λήψης, δεν υπάρχουν τοξικές επιδράσεις.

Βιταμίνη D: Η βιταμίνη D είναι μια πολύ σημαντική βιταμίνη για την υγεία των οστών, το ανοσοποιητικό και τη γενική καλή υγεία. Το 2010, ανακοινώθηκε στο Nature1 μια νέα ανακάλυψη που αφορά στον ρόλο της βιταμίνης D στην ενεργοποίηση των ανοσοποιητικών μηχανισμών του οργανισμού μας.

Όταν το σώμα μας έρχεται σε επαφή με κάποιον νέο ιό η βακτηρίδιο, επιστρατεύονται συγκεκριμένα λευκά αιμοσφαίρια –Τ λεμφοκύτταρα– για να πολεμήσουν τον εισβολέα. Το καθένα όμως από αυτά τα κύτταρα είναι προγραμματισμένο να αναγνωρίζει έναν συγκεκριμένο ιό ή βακτηρίδιο. Αυτά τα λιγοστά κύτταρα πρέπει άμεσα να πολλαπλασιαστούν για να μην επιτρέψουν στον εισβολέα να προκαλέσει νόσο. Για να μπορέσουν όμως να ενεργοποιηθούν τα Τ-λεμφοκύτταρα και να μετατραπούν σε κύτταρα που θα σκοτώσουν το μικρόβιο, είναι απαραίτητη η παρουσία της βιταμίνης D σε επαρκείς ποσότητες. Αν, σύμφωνα με τους ερευνητές, δεν υπάρχει αφθονία βιταμίνης D στο αίμα, αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανεπαρκή απόκριση των Τ - λεμφοκυττάρων και το ανοσοποιητικό μας δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην απειλή από τον ιό ή το βακτήριο.

Ψευδάργυρος: Ο ψευδάργυρος παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλές βασικές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού. Εμπλέκεται σε ποικίλες κυτταρικές λειτουργίες, όπως στην άμυνα ενάντια στις ελεύθερες ρίζες, στη ρύθμιση πολυάριθμων γονιδίων, ενώ μπορεί να επηρεάσει και την ενδοκρινική λειτουργία. Ο ψευδάργυρος εμποδίζει τον σχηματισμό των πρωτεϊνών που χρησιμοποιούν οι ιοί του κρυολογήματος για να αναπαράγουν τον εαυτό τους. Έχει βρεθεί, ότι μπορεί να περιορίσει τη διάρκεια των συμπτωμάτων και να μειώσει τη σοβαρότητα του κοινού κρυολογήματος, όταν ληφθεί εντός 24 ωρών από τα πρώτα συμπτώματα. Είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και την προστασία του οργανισμού από μολύνσεις, ιώσεις και ασθένειες, ενώ βοηθά στη διαδικασία επούλωσης των τραυμάτων. Φυσικές πηγές ψευδαργύρου αποτελούν οι σπόροι από κολοκύθα, τα φιστίκια, το τυρί, η πατάτα, το μοσχάρι, το αρνί, το χοιρινό, η γαλοπούλα και ο σολομός.

 

1. Leavy O., Immune-boosting sunshine, Nature Reviews Immunology 10, 220 (April 2010) | doi:10.1038/nri2759

 

 

 

Info

Θεόδωρος Καμπόλης

Καμπόλης Pharmacy

Βασιλίσσης Σοφίας 23, Μαρούσι

Τηλ. 2108025279