Fitness

Show_xaste_ta_kila
Fitness

Χάστε τα κιλά "κατόπιν εορτής"!

της Βιβέττας Λαϊνιώτη

Οι γιορτινές μέρες πέρασαν και τα γευστικά μελομακάρονα, οι απολαυστικές δίπλες, οι κουραμπιέδες και τα αλλεπάλληλα τραπεζώματα σε συγγενικά και φιλικά σπίτια αποτελούν παρελθόν. Αυτά που ήλθαν παρέα με τον καινούριο χρόνο είναι κάποια παραπανίσια κιλά. Μην ανησυχείτε όμως. Ο Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Πρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής, κ. Χάρης Γεωργακάκης μάς αποκαλύπτει μικρά μυστικά για να επανέλθουμε γρήγορα στο προ…εορτών βάρος μας!

 

Tο έργο το έχουμε ξαναδεί. Τα λουκούλλεια γεύματα του ρεβεγιόν και τα οικογενειακά τραπεζώματα των Χριστουγέννων μας «φόρτωσαν», για μία ακόμη φορά, με παραπανίσια κιλά. Πολλοί είναι εκείνοι που πανικοβάλλονται στη θέα της ζυγαριάς και αντιδρούν σπασμωδικά, ξεκινώντας όποια «δίαιτα express» βρουν στο συρτάρι τους! Όμως ο πανικός είναι ο ...χειρότερος σύμβουλος!

«Δεν χρειάζεται πανικός και σπασμωδικές κινήσεις. Μια γρήγορη και μεγάλη απώλεια βάρους μπορεί να εξαντλήσει τον οργανισμό, καθώς αυξάνει τις απώλειες σε υγρά και μυϊκό ιστό, συστατικά απαραίτητα για την ομαλή λειτουργία των οργανικών μας συστημάτων. Συνέπεια αυτού είναι η μείωση του βασικού μεταβολισμού, δηλαδή των «καύσεων» του οργανισμού και κατ’ επέκταση η αύξηση της δυσκολίας για απώλεια βάρους».

Με τις δίαιτες αποτοξίνωσης, το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να χάσουμε γρήγορα κιλά, τα οποία ξαναπαίρνουμε πολύ γρήγορα και πάλι, διότι το βάρος που έχει χαθεί είναι υγρά και μυϊκός ιστός.

 

► Επιστροφή στην καθημερινότητα

Οι δύο εβδομάδες των Χριστουγέννων αποτελούν αδιαμφισβήτητα τις πιο δύσκολες διατροφικά εβδομάδες ολόκληρου του έτους. Τα λάθη που κάνουμε συνήθως στις γιορτές είναι η αυξημένη κατανάλωση γλυκών, η αυξημένη κατανάλωση φαγητού (κυρίως το βράδυ) και η κατανάλωση αλκοόλ. Έτσι, ο μέσος ενήλικας τείνει να προσλαμβάνει 2-5 κιλά κατά τη διάρκεια των εορτών.

Το ερώτημα είναι, πως θα επιστρέψουμε στο καθημερινό μας διαιτολόγιο, χωρίς να μας φανεί... βουνό... «Αυτό που πρώτα απ’ όλα απαιτείται είναι η επαναφορά ενός σωστού διατροφικού προγραμματισμού. Είναι σημαντικό η μέρα μας να περιλαμβάνει και πάλι αρκετά γεύματα, ιδανικά ένα πρωινό, δύο ενδιάμεσα σνακς, ένα μεσημεριανό γεύμα και ένα πιο ελαφρύ βραδινό. Ακόμη και άτομα που λείπουν πολλές ώρες από το σπίτι είναι σημαντικό να υιοθετήσουν την κατανάλωση μικρών γευμάτων, ώστε ο οργανισμός να βρίσκεται σε μια ισορροπία και να μη διαμορφώνονται συνθήκες πείνας, οι οποίες θα εκφραστούν με ανεξέλεγκτο τρόπο στο κυρίως γεύμα, π.χ. κατά την επιστροφή από τη δουλειά μετά από μία δύσκολη ημέρα», σημειώνει ο κ. Γεωργακάκης.

 

► Αποτοξίνωση χωρίς κόπο

Με τι λοιπόν θα αντικαταστήσουμε τη γαλοπούλα και τη βασιλόπιτα; Σύμφωνα με τον κ. Γεωργακάκη είναι σημαντικό να καταναλώνουμε τροφές που προάγουν τη φυσική αποτοξίνωση, εκείνες δηλαδή που βοηθούν στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος, στην αυξημένη κινητικότητα του εντέρου και γενικότερα στη συνολικότερη βελτίωση του λεμφικού μας συστήματος, που αποτελεί το βασικό μέσο απομάκρυνσης των άχρηστων ουσιών από τον οργανισμό μας. Τέτοιες τροφές και ροφήματα είναι όλα τα φρούτα και λαχανικά, το ρύζι (κυρίως το καστανό), τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα όσπρια, οι ξηροί καρποί (άψητοι και ανάλατοι), το νερό, τα αφεψήματα όλων των ειδών (πράσινο τσάι, φασκόμηλο, χαμομήλι).

► Διαιτολόγιο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα σας

Ο κ. Γεωργακάκης προτείνει 11 χρήσιμες συμβουλές που θα βοηθήσουν να ξαναφέρουμε το βάρος μας στις... προ εορτών τιμές!

>> Τρώτε πάντα ένα καλό πρωινό στο σπίτι. Το πρωινό αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι ενός σωστού και ισορροπημένου διαιτολογίου, καθώς παρέχει στον οργανισμό την απαιτούμενη ενέργεια και τα βασικά θρεπτικά συστατικά. >> Εντάξτε στο καθημερινό σας διαιτολόγιο μικρά ενδιάμεσα γεύματα, που θα σας βοηθήσουν να έχετε καλύτερο έλεγχο των κυρίως γευμάτων. Προτιμήστε φρούτα, μπάρες δημητριακών, γαλακτοκομικά, ελαφριά σάντουιτς με ζαμπόν γαλοπούλας, 1 κομμάτι σπιτική πίτα ή σπιτικό κέικ. >> Προσπαθήστε το κυρίως γεύμα σας να μην είναι αργά μέσα στην ημέρα και να συνοδεύεται πάντα από λαχανικά ή σαλάτα. >> Προτιμήστε τα άπαχα κρέατα (κοτόπουλο, γαλοπούλα, κουνέλι) και μην καταναλώνετε κόκκινο κρέας πάνω από 1-2 φορές/μήνα. >> Καταναλώνετε όσπρια και λαδερά φαγητά, τουλάχιστον 2-3 φορές την εβδομάδα. >> Καταναλώνετε τουλάχιστον 2 φρούτα ή ένα ποτήρι φρέσκο χυμό ημερησίως. >> Μην ξαπλώνετε αν δεν περάσουν τουλάχιστον 1½ -2 ώρες από το γεύμα. >> Πίνετε άφθονο νερό, τουλάχιστον 8-10 ποτήρια ημερησίως. >> Καταναλώνετε τουλάχιστον 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών ημερησίως (μερίδα = 1 ποτήρι γάλα ή 1 κεσεδάκι γιαούρτι ή 1 μικρό κομμάτι τυρί).  ||

 

who is who

Ο Χαράλαμπος Γεωργακάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα.  Είναι  πτυχιούχος του Τμήματος  Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος τίτλου Master’s στην Εφαρμοσμένη Διατροφή – Κλινική Διαιτολογία. Έχει ασχοληθεί ερευνητικά με την Κλινική Διαιτολογία, την Παχυσαρκία παιδιών και ενηλίκων, την αθλητική διατροφή κ.ά. Έχει απασχοληθεί ως διαιτολόγος σε δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα και διετέλεσε επιστημονικός συνεργάτης του Εργαστηρίου Διατροφής και Κλινικής Διαιτολογίας του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, με πλούσιο ερευνητικό και επιστημονικό έργο. Από το 2003 ασκεί το επάγγελμα του διαιτολόγου ως ιδιώτης, ενώ από το 2000 τελεί επιστημονικός σύμβουλος σε θέματα διατροφής σε εταιρείες τροφίμων και φαρμακευτικές εταιρείες. Έχει συμμετάσχει ως ομιλητής και μέλος οργανωτικών επιτροπών σε σημαντικά συνέδρια και επιστημονικές εκδηλώσεις, ενώ αποτελεί μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Λιπιδιολογίας και Αθηροσκλήρωσης και του Ελληνικού Ινστιτούτου Οστεοπόρωσης. Υπήρξε για 4 χρόνια Αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων, και Πρόεδρος από το 2004 έως το 2007. Είναι πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής από το 2008. Έχει συνεργαστεί με τηλεοπτικές εκπομπές, ενώ αρθρογραφεί σε μεγάλα περιοδικά υγείας, ομορφιάς και εφημερίδες. Επιμελείται δική του στήλη διατροφής στα περιοδικά FORMA, BHMA Gourmet και συνεργάζεται με το περιοδικό VITA. Παράλληλα, επιμελείται και παρουσιάζει εκπομπή και ένθετα διατροφής στο ραδιόφωνο του ALPHA 98,9.

Ριζάρη 26, Αθήνα, Τηλ. 2107255644, hgeorgakakis@gmail.com