Fitness

Show_1424
Fitness

Επιλέγοντας γυμναστήριο

Ραζμίκ Αγαμπατιάν

Τόσο η εμπειρία όσο και η λογική διδάσκουν πως  η σωστή επιλογή γυμναστηρίου αυξάνει τις πιθανότητες να εντάξουμε την τακτική άσκηση στην καθημερινότητα μας και να την κάνουμε τρόπο ζωής. Στην εποχή μας, αν οι άνθρωποι ήταν καλύτερα ενημερωμένοι για τα ψυχολογικά οφέλη από την άσκηση και για τις αγχολυτικές της ιδιότητες, είναι βέβαιο ότι πολλοί περισσότεροι θα έβαζαν το γυμναστήριο στην καθημερινότητά τους. Προσοχή όμως η επιλογή λάθος  γυμναστηρίου μπορεί να μας οδηγήσει σε οριστικό  «διαζύγιο» με τη γυμναστική.


Eίναι ενδεικτικό ότι, από όσους ξεκινούν κάποια στιγμή γυμναστήριο, μόνο το 5% το συνεχίζουν συστηματικά για περισσότερους από έξι μήνες, ενώ μόλις το 2% για περισσότερο από έναν χρόνο. Συνήθεις λόγοι απομάκρυνσης είναι ο εργασιακός φόρτος, η απουσία διάθεσης, η κούραση αλλά και η απογοήτευση από τα αποτελέσματα ή τις παρεχόμενες υπηρεσίες.  Το ερώτημα που προκύπτει λοιπόν, είναι πώς θα επιλέξουμε αυτό που μας ταιριάζει και πώς κατ´ επέκταση θα αποφύγουμε απογοητεύσεις που θα αμαυρώσουν την προσπάθειά μας. Με άλλα λόγια, με ποιο κριτήριο θα «ανακαλύψουμε» το κατάλληλο γυμναστήριο, ποιες παγίδες  πρέπει να αποφύγουμε και -κυρίως- υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορέσουμε να γυμναστούμε αποτελεσματικά και  με ασφάλεια.

Τα βασικά χαρακτηριστικά
Η σημασία της απόστασης: Για να επιλέξουμε γυμναστήριο, καθοριστικό παράγοντα συνιστά  η απόσταση στην οποία βρίσκεται, σε σχέση με την εργασία μας ή το σπίτι μας. Και αυτό, γιατί με τους φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητας, θα πρέπει να έχουμε την άνεση -συναισθηματική και πρακτική- στο να ακολουθούμε το πρόγραμμα της γυμναστικής μας, χωρίς να δυσκολευόμαστε. «Τις περισσότερες φορές η δικαιολογία που προβάλλεται για τη διακοπή ενός προγράμματος είναι η κούραση από την εργασία και η αδυναμία να βγούμε από το σπίτι και το απόγευμα. Είναι προτιμότερο λοιπόν το γυμναστήριο που θα επιλέξουμε να βρίσκεται κοντά στον χώρο εργασίας, ώστε να πηγαίνουμε αμέσως μετά την δουλειά μας», τονίζει ο Καθηγητής Φυσικής Αγωγής και Σύμβουλος Διατροφής, κ. Παντελής Αντωνίου. Έτσι, μια απόσταση δέκα έως δεκαπέντε λεπτών με τα πόδια-και όχι με αυτοκίνητο ή συγκοινωνία- είναι ιδανική. Αλλιώς, αν πρέπει να πάμε με το αυτοκίνητό μας, καλό είναι να σιγουρευτούμε ότι κοντά υπάρχει πάρκινγκ.
Ένα άλλο πρόβλημα που επισημαίνει ο κ. Αντωνίου είναι ότι τις απογευματινές ώρες υπάρχει πολύς κόσμος με αποτέλεσμα κάποιος να μην μπορεί να χρησιμοποιήσει τα όργανα άνετα τα ηλεκτρονικά μηχανήματα, ποδήλατο, διάδρομο κ.λπ. «Αυτό, εκτός του ότι δεν επιτρέπει να χρησιμοποιηθούν τα μηχανήματα όση ώρα επιθυμούμε, αποθαρρύνει κάποιους που δεν είναι πολλοί κοινωνικοί ή δεν αισθάνονται άνετα με το σώμα τους. Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος να επιλέγουμε να πηγαίνουμε στο γυμναστήριο, αν όχι το πρωί, τουλάχιστον το μεσημεράκι μετά την δουλειά και όχι το απόγευμα», εξηγεί ο κ. Αντωνίου.

Νομιμότητα και τάξη: Το γυμναστήριο επιβάλλεται να διαθέτει εν ισχύ άδεια λειτουργίας αναρτημένη σε εμφανές σημείο. Επιπρόσθετα, οφείλει να τηρεί βασικό ιατρικό ιστορικό των πελατών του και να ζητά γραπτή βεβαίωση από παθολόγο ή καρδιολόγο ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στο να ασκηθούμε. «Σωστό είναι να ενημερώσουμε για προβλήματα υγείας και ιδιαίτερα για πόνους στην μέση και στα γόνατα ή προβλήματα στην σπονδυλική στήλη. Επίσης είναι σημαντικό να δηλώσουμε εάν έχουμε ιστορικό καρδιοπαθειών, υπόταση ή αναιμία», σημειώνει ο κ. Αντωνίου.

Η αξιοπιστία του γυμναστή: Κατ’ αρχήν θα πρέπει να είναι πτυχιούχος γυμναστικής ακαδημίας - μπορούμε να ζητήσουμε την πιστοποίησή του, χωρίς να θεωρηθεί ότι τον προσβάλλουμε. Γιατί είναι ο άνθρωπος που θα συνεργαστεί  μαζί μας, προκειμένου να μας βοηθήσει με τρόπο υπεύθυνο και ασφαλή στην εκγύμνασή μας. Οι συμβουλές του είναι απαραίτητες, τόσο στις ασκήσεις με τα μηχανήματα, όσο και στην αίθουσα των ομαδικών προγραμμάτων. Έτσι, οφείλουμε να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς μαζί του όταν θα του εξηγήσουμε τους λόγους που μας ώθησαν στο γυμναστήριο, αλλά και όταν του περιγράψουμε την κατάσταση της υγείας μας. Ο γυμναστής, από πλευράς του, πρέπει να είναι ανοιχτός στις όποιες απορίες και ερωτήσεις μας, ώστε να μην υπάρξουν παρερμηνείες και ατυχήματα. Είναι δε υποχρεωμένος να μας βοηθήσει στο να επιλέξουμε ποιο είδος γυμναστικής μας ταιριάζει και εάν θέλουμε, να μας σχεδιάσει ατομικό πρόγραμμα εκγύμνασης.

Προσέξτε τη σχέση ποιότητας –τιμής: Ελέγξτε τι χρεώνεται στη συνδρομή που θα πληρώσετε. Μπορεί να υπάρχουν υπηρεσίες που χρεώνονται, αλλά που δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσετε. Ελέγξτε επίσης τα ωράρια του aerobic. «Είναι συνηθισμένο φαινόμενο κάποιος να γράφεται σε ένα γυμναστήριο με σκοπό να ακολουθήσει τα προγράμματα aerobic και έπειτα να αντιλαμβάνεται ότι το πρόγραμμα που τον ενδιαφέρει γίνεται άλλες ώρες και ημέρες από αυτές που πηγαίνει», μας λέει ο κ. Αντωνίου.
Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή: Να μην πέφτουμε στη παγίδα των γρήγορων αποτελεσμάτων με «σούπερ» μηχανήματα που υπόσχονται θαύματα.
Επίσης, αν έχουμε κάποιο γνωστό πρόβλημα υγείας, π.χ. σακχαρώδη διαβήτη, δεν θα πρέπει να επιτρέψουμε σε κάποιον γυμναστή να μας σχεδιάσει πρόγραμμα διατροφής (αρμόδιος για αυτό είναι ο θεράπων ιατρός ή πτυχιούχος διαιτολόγος).

Λειτουργικότητα και καθαριότητα: Από τους βασικούς κανόνες εύρυθμης λειτουργίας κάθε γυμναστηρίου είναι τα μηχανήματα που βρίσκονται στο χώρο να είναι λειτουργικά και εύχρηστα- στον βωμό των περικοπών, πολλοί αφήνουν  τα μηχανήματά τους χωρίς συντήρηση ή αλλαγές σε αθλητικό υλικό-αλλά και να επικρατεί καθαριότητα, τόσο σε αυτά όσο και σε αίθουσες, αποδυτήρια, ντους και τουαλέτες (αναρτημένο πιστοποιητικό απολύμανσης). Η χρήση ατομικής πετσέτας είναι αδιαπραγμάτευτος όρος.

Περιβάλλον οικείο και φιλικό: Είναι εξαιρετικά σημαντικό, αφού όταν δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα, μας παροτρύνει ακόμα περισσότερο στο να το επισκεπτόμαστε και να απολαμβάνουμε τη γυμναστική μας.


Info
Παντελής Αντωνίου
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής